Nejlepší filmy 2019: 10 top filmů roku | Reflex.cz
nahoru

10 nejlepších filmů roku 2019: Výjimečné filmy, které stojí za to vidět

Tereza Spáčilová19. října 2019 • 13:45

Tři čtvrtiny roku 2019 jsou za námi, ale troufám si říct, že to nejpodstatnější se v kinech teprve odehraje. Uplynulá filmová sezóna přinesla velké množství nadprůměrných, ale jen hrstku skutečně výrazných počinů (Joker, Tenkrát v Hollywoodu, Rocketman), konečný žebříček nej filmů 2019 se tak od toho stávajícího může ještě hodně lišit. Stačí říct, že před námi jsou premiéry filmů jako Irishman (Scorsese) či LeMans ’66 (Mangold), nový díl Terminátora a Hvězdných válek a dokonce i něco jako sequel Kubrickova Osvícení (Doktor Spánek s Ewanem McGregorem).

PS: Jakožto primárně filmové kritičce se mi to neříká snadno, ale ty největší “filmové” zážitky se přesunuly do obýváku – televizní TOP 10 by se dnes skládala o mnoho snáz než filmová.

1. Joker

Režie: Todd Phillips

Proč se dívat: V této chvíli asi nejkomplexnější filmový zážitek. “Ačkové” psychologické drama s komiksovým podhoubím jako úlitbou pro ty, kdo se psychologie a dramat štítí. Příběh založený na osvědčeném principu tlakového hrnce, jenž jednoho dne nutně musí vybuchnout. Pečlivě budovaná atmosféra duševní temnoty a zmaru, hudba jako plnohodnotný nástroj vyprávění, Robert De Niro v nejlepší formě a hlavně životní herecký výkon Joaquina Phoenixe, bez nějž by, při vší úctě k Phillipsově řemeslu, nevzniklo drama áčkové, ale pouze ambiciózní. Jen pro zajímavost: nad Jokerem měl mít producentský dohled Martin Scorsese, jehož filmy Phillipsův svět očividně formovaly. Když tak sledujeme povědomý portrét člověka, jejž mravně rozložená společnost dotlačí až na samý práh šílenství, neubráníme se hříšné myšlence, jak, resp. o kolik zajímavěji by asi Jokera pojal autor Taxikáře. Ne že by to tomu stávajícímu ubíralo na hodnotě.

2. Tenkrát v Hollywoodu

Režie: Quentin Tarantino

Proč se dívat: Místo sáhodlouhých charakteristik by v tomto případě stačilo napsat: “prostě Tarantino”. Přesně takový totiž dvanáctý počin hollywoodského miláčka a milovníka Hollywoodu je. Jako by shrnoval vše, co na jeho filmech zbožňujeme: je zábavný i moudrý, poťouchlý i nezáludně radostný. Bohatý na odkazy a (čím dál rafinovanější) vtípky, požitkářsky pomalý, leč s nepostižitelnou vnitřní dynamikou, zdánlivě nesmyslný, a přitom nekonečně smysluplný. Krásný. Filmový s velkým F. Příběh z doby, kdy se chlapi nebáli být chlapy a “továrna na sny” nebylo jen slovníkové heslo, působí na první pohled jako záminka pro návrat do časů, jež Tarantino miluje, ale první pohled neznamená v jeho osobitém světě absolutně nic. Ostatně i Tenkrát v Hollywoodu patří k filmům, o nichž platí, že vidět je jednou je jako nevidět je vůbec. Na plátně, podotýkám, by filmy od Tarantina měly mít v programu kin vyhrazené celoroční místo.

Tenkrát v Hollywoodu. Trailer filmu s Leonardem DiCapriemVIDEO Falcon

3. Rocketman

Režie: Dexter Fletcher

Proč se dívat: Hudební féerie o životě Eltona Johna je přesně tím, čím měla být Bohemian Rhapsody, aby ji mohli milovat i kritici: funguje totiž v prvé řadě jako film, ne jako životopis legendy. Film s citem pro styl, příběhem, jenž by obstál i sám o sobě, s uvěřitelným hrdinou a představitelem, jenž nenapodobuje, ale hraje. Taron Egerton dozajista platí za hlavní a nezpochybnitelnou výhru Rocketmana, může se však současně opřít i o hravou formu a eltonovsky barokní obrazotvornost. A přesně v tom tkví největší rajc Rocketmana – má výraz, nadsázku i srdce, dokáže být současně uvěřitelný i krásně vyšinutý. A jen jakoby mimochodem vzkazuje: na životě je nejtěžší umět ho prožít sám se sebou. Jak pravdivé.

4. Ad Astra

Režie: James Gray

Proč se dívat: Pro obdivovatele Interstellaru, Gravitace a vlastně i loňského Prvního člověka (jakkoli žánrově odlišného) musela být Grayova vesmírná balada zklamáním, to ji však nijak nevyřazuje z první ligy existenciálně pojatých sci-fi filmů. I tento má svého osamělého hrdinu a konflikt, jenž by se mohl stejně tak dobře odehrávat na Zemi, ale vysoko ve hvězdách získává rozměr navíc. Podmanivá kamera “Rembrandta” stříbrného plátna Hoyta van Hoytemy (Interstellar, Dunkirk) čaruje s významy a ruší nebo aspoň neutralizuje banalitu scénáře spoléhajícího na voiceover. Vzácně ukázněné sóloherectví Brada Pitta zachraňuje zbytek, takže nám nakonec ani příliš nevadí, že sem tam pokulhává logika a některé scény patří svou doslovností spíš do kategorie Armageddonů.

5. John Wick: Chapter 3 – Parabellum

Režie: Chad Stahelski

Proč se dívat: Společně s Cruisovým Ethanem Huntem stabilně nejlepší akční hrdina dneška: uvěřitený, zranitelný, fyzický, slabý i silný v jednom těle. Velkou měrou za to vděčí charismatu Keanu Reevese, jejž role Johna Wicka pomalu ale jistě zbavila nálepky doživotního Nea, nadstandardně kvalitní práci tu však odvádějí také kaskadéři a v rámci žánru i režisér Chad Stahelski. Co do děje je třetí díl série, jež za pět let existence stihla zkultovnět, přece jen jalovější, ale plně si to vynahrazuje vynalézavostí akce. Jestliže v těch předchozích se hodně střílelo, tady se bojuje na všechny myslitelné a často i nemyslitelné způsoby; dokonce i na psy a koně tu dojde. Už teď se těším na další díl. Aneb mělo by se začít říkat: “Zraje jako John Wick.”

John Wick Chapter 3 Parabellum - trailerVIDEO Facebook

6. The Farewell

Režie: Lulu Wangová

Proč se dívat: Komediální drama, jež o životě a smrti promlouvá s takovou samozřejmostí a lehkostí, až to bere dech, úspěšně odstartovalo na festivalu v Sundance. Byť jej natočila rodačka z Pekingu, odehrává se v Americe, kde Lulu Wangová žije, a to z něj dělá film přístupný prakticky komukoli. Příběh mladé Číňanky Billi (Awkwafina), jež se ze Spojených států vrací za nemocnou matkou do Číny, vypráví drásavě i humorně a jen jakoby mimoděk odkrývá propastné rozdíly mezi oběma kulturami. Rozdíly, jež se mohou prohloubit nebo zmizet, obojí v závislosti na naší ochotě sdílet s hrdiny emoce – a že jich tu je!

7. Parazit

Režie: Pon Džun-ho

Proč se dívat: Filmy o sociální nerovnosti většinou nepatří k diváckým hitům, nicméně přesně mezi ně má nakročeno Parazit, žánrově zcela nespoutané dílo, které dobylo festival v Cannes. Na půdorysu provokativní premisy, že mezi 99 procent sociálně slabých patří člověk jenom do chvíle, než se sám stane vykořisťovatelem, dokázal korejský režisér Pon Džun-ho rozehrát ničemu nepodobnou hru na pomezí thrilleru, společensky angažovaného dramatu a komedie. Prozradit více nelze, sám režisér si po divácích vymiňuje mlčenlivost. A nutno říct, že mu vzhledem k celé té plejádě brutálně nečekaných, rafinovaných a vtipných point vyhovíme vlastně velmi ochotně.

V očekávání aneb které premiéry jsou podle nás jednou nohou v Top 10

The Irishman

Režie: Martin Scorsese

Premiéra na Netflix: 27.listopadu, zatím bez české distribuce

Proč se dívat: Bohužel stále nikdo neví, kdy/zda tří a půl hodinový film, po nedávné premiéře na newyorském festivalu označovaný za “nejlepší Scorseseho krimi od Kmotra”, uvidíme u nás. Přesto si troufám tvrdit, že právě “Irčanovi” bude patřit první příčka žebříčku, jíž zatím okupuje Joker – a nejen proto, že se o něm nemluví jinak než v superlativech. Bude také velmi zajímavé sledovat, jestli se americká filmová akademie pochlapí a přizná Scorsesemu cenu, jíž měl už tolikrát oprávněně na dosah, ale s výjimkou roku 2007 se vždy našla záminka, proč “tentokrát” ne. Z toho, co se o desáté spolupráci Scorseseho a Roberta De Nira stihlo napsat, jasně vyplývá, že letos se budou záminky hledat zvláště obtížně.

Le Mans ’66

Režie: James Mangold

Premiéra: 14. listopadu

Černý kůň mezi letošními favority, příslovečný malý velký film, jenž může působit jen jako úzkoprofilová záležitost pro fajnšmekry, leč svým sdělením téměř jistě dokáže jít za hranice žánru sportovního dramatu (tak jako například svého času Rivalové Rona Howarda). Důvod? Režie James Mangold (Identita, Narušení, Wolverine), v hlavních rolích Matt Damon a Christian Bale. Vsaďte se, že v rukách téhle svaté trojice se konflikt Ferrari vs. Ford změní v rozbušku těch nejuniverzálnějších lidských emocí a běsů.

Star Wars: Vzestup Skywalkera

Režie: J. J. Abrams

Premiéra: 19. prosince

Proč se dívat: Proč se (potolikáté) těšit? Co třeba proto, že devátou epizodou celé hvězdné dobrodružství skončí? Cynik ze mě mluví hlavně pod vlivem nedávné marketingové masírky, jež nás hnala do obchodů za stovkami nových “hvězdných” suvenýrů. Ve skutečnosti samozřejmě závěr jedné z nejvýdělečnějších franšíz událostí je a bude. Režii si vzal na starost J. J. Abrams, podle nějž má velké finále odpovědět na “dvě klíčové otázky: kdo je Rey a jak mocná je Síla. Bez těchto informací bychom jen těžko mohli vstoupit do Nového roku, takže ještě že Disney naplánoval premiéru před Ježíška.

Pozn.: Z výběru jsme vynechali české a dokumentární filmy, jimž patří samostatné kategorie.

Co najdete v galerii: Divoká karta aneb co ještě stálo či bude stát za to.

Tereza Spáčilová



Nejlepší filmy a seriály

Podívejte se na naše žebříčky nejlepších filmů roku 2018

Thrillery Dramata Komedie Horory Filmy 2018 Sci-fi Seriály


Diskuse ke článku

 

Nejčtenější komentáře
Články odjinud
Nejčtenější