První let, 17. prosinec 1903

První let, 17. prosinec 1903 Zdroj: wikipedia.org

První let, 17. prosinec 1903
Orville Wright
Wilbur Wright
3
Fotogalerie

Na počátku byli bratři Wrightové: Před 110 lety se uskutečnil první let letadla těžšího než vzduch

Sedmnáctého prosince 1903 vzlétli bratři Orville a Wilbur Wrightové s letadlem Flyer I, jež tehdy stálo tisíc dolarů. Od té doby vývoj letectví neuvěřitelně pokročil. Připomeňme si tedy při příležitosti 110. výročí jejich průkopnického činu některé výkony a rekordy provázející aviatiku. Civilní letectví.

1. První letoun ve skutečné velikosti opatřený křidélky byl dvojplošník vyzkoušený Francouzem Robertem Esnault-Peltierem v říjnu 1904.

2. První pilotovaný ustálený motorový let v Evropě vykonal 12. 11. 1906 Brazilec Alberto Santos-Dumont, sídlící v Paříži. Na svém stroji č. 14bis uletěl vzdálenost 220 m za 21,2 sekundy.

3. První okružní let letounem v Evropě uskutečnil Henri (někdy psaný Henry) Farman 13. 1. 1908 v Issy-les-Moulineaux s upraveným strojem Voisin. Získal za to Velkou leteckou cenu 50 000 franků.

4. Zřejmě nejúspěšnějším letounem postaveným před vypuknutím první světové války byl francouzský jednoplošník Blériot XI, zalétaný 23. 1. 1909.

5. První letouny postavené sériově představovalo šest dvojplošníků Wright, vyrobených britskou firmou Short Brothers na základě smlouvy uzavřené mezi Wilburem Wrightem a Eustacem Shortem v únoru 1909.

6. První kameraman filmující ze vzduchu se vznesl 24. 4. 1909 v Centrocelle u Říma.

7. Prvním pilotem, který zahynul při letu motorovým letounem, se stal 7. 9. 1909 Francouz Eugène Lefebvre.

8. První z velkých leteckých dnů na letišti Hendon se konal 20. 4. 1912. Zúčastnilo se ho 15 000 diváků.

9. Počet pilotních diplomů vystavených na světě do konce roku 1912 činil 2490, ale skutečný počet pilotů byl o něco menší, jelikož někteří diplomy získali ve více zemích.

10. Prvním, kdo přeletěl Středozemní moře, se stal 23. 9. 1913 Francouz Roland Garros na stroji Morane-Saulnier. Za 7 h 53 min urazil vzdálenost 730 km z francouzského Saint-Raphaëlu do tuniské Bizerty.

Vojenské letectví

1. Nejúspěšnějším stíhacím esem první světové války se stal německý „rudý baron“ Manfred von Richthofen s 80 potvrzenými sestřely. Také ve druhé světové válce v této oblasti kralovali Němci. Major Luftwaffe Erich „Bubi“ (kluk) Hartmann měl 352 sestřelů.

2. Nejrychlejší stíhačka Luftwaffe, Dornier Do 335, vyvinula ve výšce 6400 m rychlost 763 km/h, ale vznikla příliš pozdě, než aby zasáhla do bojů.

3. Nejdelší dobu výroby americké stíhačky z období druhé světové války za sebou měl Vought F4U Corsair, zalétaný 29. 5. 1940. Tehdy představoval nejvýkonnější námořní stíhačku na světě. V různých verzích se vyráběl až do prosince 1952.

4. Nejdelší let vojenského letounu bez doplnění paliva měří 18 245,05 km a získal jej letoun Boeing B-52H Stratofortress USAF 10. a 11. 1. 1962. Letěl z japonské Okinawy do španělského Madridu.

5. Za nejslavnější stíhačku britského Královského letectva (RAF) je považován Supermarine Spitfire, jehož prototyp byl zalétán 5. 3. 1936. Vyznamenal se mj. v bitvě o Británii.

6. Nejúspěšnější sovětskou stíhací pilotkou Velké vlastenecké války se stala podporučice Lidija Litvjaková. Když zahynula v boji 1. 8. 1943 ve věku 22 let, měla na svém kontě 12 ověřených sestřelů.

7. Nejúspěšnějším stíhacím pilotem letectva sboru námořní pěchoty Spojených států byl podplukovník Gregory Boyington. Jako velitel perutě VMF-21 přidal 22 sestřelů k dosavadním šesti, jichž dosáhl u „Létajících tygrů“ generála Chennaulta. Japonské zajetí kupodivu přežil.

8. Nejúspěšnějším japonským námořním stíhacím pilotem druhé světové války se stal praporčík Hirojoši Nišizawa s 87 sestřely. Zahynul 25. 10. 1944 jako pasažér ve vojenském dopravním letounu.

9. Největší počet letounů zničených najednou v jediném dni druhé světové války byl 1811. Jednalo se o sovětské stroje, z nichž 1489 bylo zničeno na zemi a 322 ve vzduchu během prvního dne operace „Barbarossa“ 22. 6. 1941.

10. Nejmladší osobou, jež se kvalifikovala jako vojenský pilot, byl seržant Thomas Dobney, narozený 6. 5. 1926. Mezi piloty RAF se zařadil ve věku patnácti let a pěti měsíců díky tomu, že se mu podařilo zatajit skutečný věk.