Ilustrační snímek

Ilustrační snímek Zdroj: ČTK / AP / Leo Correa

Jefim Fištejn: Mít židovské štěstí aneb Vědí snad Izraelci něco, co ostatní netuší?

Jefim Fištejn
Diskuze (11)

Toto slovní spojení je obvykle pronášeno tak, aby nikoho nenechalo na pochybách, že je míněno ironicky. S hořkou odevzdaností tím člověk sděluje, že osud se k němu otočil zády, že smůla se mu lepí na paty, že když se daří, tak se daří a ptáčci mu určitě pokálejí sako, zatímco jiným zpívají. Skepse je nejlepší způsob, jak zapudit nejistotu a nezakřiknout přízeň štěstěny.

Jiný způsob „čtení“

Když mluvíme o židovském státě, je třeba mít stále na paměti, že žádný ustálený pojem zde nemusí mít obvyklý slovníkový význam. Že nejenom způsob čtení a letopočet zde vypadají jinak než u „normálních lidí“, ale jiné je také vnímání a chápání většiny společenských a duchovních jevů. Proto při pronášení soudů s použitím běžných novinových klišé je třeba zvláštním intonováním, výrazem očí a drobnou gestikulací dávat najevo, že celkový význam pojmů je silně relativizován. Mnohé obzvlášť citlivé povahy, když mluví o izraelských „zločinech proti lidskosti“, používají technický termín „genocida“. Připadá jim očividné, že krutost izraelské soldatesky vůči bezbrannému palestinskému obyvatelstvu je zcela srovnatelná a možná i dávno přesáhla brutalitu vyvražďování Tutsiů ve Rwandě, což byla poslední uznaná genocida soudobých dějin. Povaha událostí je v podstatě jedna ku jedné, liší se pouze podružností. Tam bylo za více než tři měsíce roku 1994 vyvražděno na 800 tisíc nevinných lidí jen proto, že patřili ke kmenu Tutsiů a k umírněným Hutuům. A tady, v Pásmu Gazy, za půl roku sveřepého zabíjení na potkání bylo usmrceno, podle přesných údajů Hamásu, již 33 tisíc dětí a těhotných žen jen proto, že patřily k palestinské národnosti. Bude třeba hodně se namáhat, dávat oči v sloup a správně klást hlasový důraz, aby bylo jasno, jak to myslíte.

Právě sarkastická intonace vám umožní vyhnout se odpovědím na záludné otázky, jako třeba: proč pomocí primitivních mačet dokázali Hutuové ve Rwandě podat mnohem přesvědčivější výkon než hordy po zuby ozbrojených Izraelců? Proč se vrazi tak důsledně vyhýbali opravdovým bojovníkům džihádu, že prakticky žádný z nich nepadl? A co je to vůbec za genocidu, když se týká obyvatelstva tak selektivně? Proč Izraelci neprovádějí důslednou genocidu vůči celému obyvatelstvu Západního břehu? A co si máme myslet o perspektivě Palestinců s izraelským občanstvím, kteří ve všech průzkumech prohlašují, že se cítí bezpečněji než jejich soukmenovci v kterékoli jiné zemi regionu? Asi právě proto, že se jedná o pouhý literární obraz, nikoli o vědecký popis situace. Ostatně genocidu lze zpravidla snadno doložit čísly. Na rozdíl od nahodilé rvačky opilců před vesnickou hospodou je genocida pokus o plánovité totální vyhubení nějakého ­etnika, o vymýcení jeho genofondu. Nesnadno se dokazuje, že početnost Palestinců, která za dobu existence Izraele vzrostla nejméně dvacetkrát, což z nich činí vůbec nejrychleji rostoucí etnickou skupinu na světě, svědčí právě o plánovité genocidě. Spíše je třeba rozumět tomu pojmu asi tak, jak rozumíme výroku o židovském štěstí.

 

Pojem přiměřená odveta

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!

Vstoupit do diskuze (11)