Zdroj: CNC

Podcast O všem! Evolucionáři: Příběh Jana Kopeckého, jezdce rally

Zajímá vás, co všechno mají za sebou známé sportovní osobnosti, které jsou špičkou ve svém oboru a sklízejí ovace? Poslechněte si nový podcast CNC O všem! s podtitulem Evolucionáři. V dalším díle se seznámíte s příběhem jezdce rally Jana Kopeckého, který je ověnčený řadou úspěchů. V roce 2018 se stal mistrem světa v rally v kategorii WRC2 a je také držitelem rekordu v počtu vítězství v řadě v závodech Mistrovství ČR i v počtu vyhraných Barum Czech Rally Zlín za sebou. Jaké byly jeho začátky a jaké to je, jezdit v soukromém týmu? To a mnohem více zjišťoval moderátor Míra Hejda.

I když je Jan Kopecký špičkovým jezdcem rally, možná málokdo ví, že se coby malý kluk věnoval atletice. V 11 letech se ale ozvaly geny a Honza po vzoru dědy a otce, motokárových závodníků, poprvé usedl na motokáru. Ani u ní ale dlouho nezůstal: „Byl jsem vysoký a těžký, ale na motokárách i ve formuli potřebuješ co nejnižší váhu a menší výšku. V tomhle směru jsem měl velký handicap. V 15 jsem proto utekl k autům na okruhy a v 18 pak přesedlal do rally vozů,“ shrnuje své začátky Jan Kopecký. 

Byl to krok správným směrem, Honzovi se dařilo na domácích šampionátech a brzy se stal posilou továrního týmu Škoda. A v roce 2013 získal titul mistra Evropy. „Základem je kvalitní tým, špičkový spolujezdec a příprava rozpisu, který je alfou a omegou pro skvělý výsledek posádky, a to zvláště na soutěžích, které jedeš poprvé,“ popisuje svůj recept na úspěch.

Zkušenosti k nezaplacení

Rally ale patří mezi automobilové soutěže, které se neustále vyvíjejí, a proto se mění i Honzova technika a příprava. „Dřív byla rally o tom, že si člověk musel rozplánovat celé závody, které tehdy byly mnohem delší a v uvozovkách náročnější.  Dnes při závodění vycházím ze svých zkušeností. Vím, kde jsou mé přednosti, a kde jsem naopak slabší, vím, jak jsou na tom soupeři, takže se vlastně vždycky soustředím na rychlostní zkoušku nebo několik rychlostních zkoušek. Sázím i na svoji spolehlivost, to radši zaťukám, protože poslední nehodu jsme měli v roce 2014 a od té doby zaplaťpánbůh nic,“ říká Kopecký.

A Janu Kopeckému se daří i nyní, poté co opustil tým Škoda a závodí za soukromý tým. Zvítězil s ním v letošním ročníku Barum Czech Rally Zlín. Chcete se o úspěšném jezdci dozvědět více? Třeba jaké tankuje palivo a co jeho samotného posunulo dopředu nebo to, jestli bude mít ve svých synech pokračovatele? Poslechněte si celý podcast O všem! Evolucionáři.