Anna Horáčková vede nakladatelství Paseka

Anna Horáčková vede nakladatelství Paseka Zdroj: Nguyen Phuong Thao

Nakladatelé oslovení Reflexem v projektu Vyložme knihy na stůl. Zleva stojí Eva Plešková z NLN, Aleš Lederer z Prostoru, Joachim Dvořák z Labyrintu, Martin Vopěnka z Prahu, Radka Patočková z nakladatelství Kher, sedí pak zleva Veronika Hudečková Benešová z Verzone, Antonín Kočí z Euromedia Group a Anna Horáčková z Paseky. Na snímku bohužel chybějí Jiří Pavedět z Academie a Tomáš Reichel z Hosta.
Komiksová edice nakladatelství Paseka je vyhlášená: vycházejí v ní kvalitní grafické romány z tuzemské provenience i ty zahraniční, často s tematikou LGBT
Paseka vydává kupříkladu i knihy populárního tuzemského hudebního publicisty Karla Veselého
3
Fotogalerie

Vydávat co nejvíc titulů a čekat, že některý bude bestseller, je cesta do pekel, říká Anna Horáčková z Paseky

Reflex v souvislosti s chystaným článkem Vyložme knihy na stůl, jenž se týká aktuální situace na knižním trhu, oslovil ke spolupráci desítku předních českých nakladatelů a nakladatelek. Jednotlivé rozhovory s nimi postupně uveřejníme na www.reflex.cz. Dnes se můžete seznámit s názory a strategií Anny Horáčkové, ředitelky a majitelky nakladatelství Paseka, kterou jsme spolu s ostatními nakladateli fotografovali ve Studovně hudebního oddělení pražské Národní knihovny ČR.

Anna Horáčková zdědila Paseku po svém otci Ladislavu Horáčkovi, který podnik založil 9. prosince 1989 a nazval jej podle jedné z postav Krvavého románu Josefa Váchala. Paseka vydává zahraniční i českou prózu, non-fiction, literaturu pro děti a komiksy, proslula také monumentálním historiografickým projektem souboru Velké dějiny zemí Koruny české. Mezi autory Paseky patří Helle Helle, Pasi Ilmari Jääskeläinen, Alice Munroová, Vladimir Nabokov, Amos Oz, Salman Rushdie nebo Petr Šabach a Zdeněk Svěrák. Po dvaceti letech se Paseka loni přestěhovala z Leichterova domu na pražských Vinohradech do Karlína.

Jak vaše nakladatelství poznamenal lockdown během pandemie? Lidé začali číst více; začali ovšem také více kupovat? Nebo už je český konzument literatury několik let ochoten utratit za knihy stejné množství peněz ročně, ale jejich reálná hodnota (a počet prodaných výtisků knih) je vzhledem k inflaci logicky nižší?

Z našeho pohledu knižní trh vyvázl z pandemie bez bezprostřední velké úhony. Knihy se staly jedním z mála kulturních vyžití a kvalitní knihy si své čtenáře našly. Zaznamenali jsme spíše zvýšený zájem, a to zejména díky silným titulům, které v daném roce vyšly.

Po pandemii přišla válka a zdá se, že s ekonomickou krizí spojenou s Putinovou invazí kupujícím dochází dech. Jak hodně se prodeje vašich knih propadly?

Válka a energetická krize, jež zasáhly trh oslabený pandemií, nevěstí do budoucna nic dobrého. Počty prodaných výtisků meziročně (od 1. 1. do 30. 9.) klesly zhruba o 10 %, náklady vzrostly o více než 30 % s tím, že měsíc od měsíce sledujeme klesající tendenci prodaných kusů. S napětím čekáme, jak dopadne hlavní sezóna, tedy předvánoční trh.

Jak s tím bojujete? Omezili jste nákup zahraničních práv, vydáváte jen část titulů, avizovaných v edičních plánech, v nižších počtech výtisků? Propouštíte nebo hodláte propouštět zaměstnance? Změnil váš podnik nebo vaše produkce strukturu a směr?

Máme tu výhodu, že již několik let držíme počet vydaných titulů za rok na úrovni, kterou jsme doposud byli vždy schopni ufinancovat. Strategie některých nakladatelů vydávat co nejvíce titulů a čekat, že některý z nich bude bestseller, je za mne cesta do pekel. Nákup zahraničních práv jsme zatím neomezili, ale je pravda, že některé dříve „vydatelné“ tituly spadly z finančních důvodů pod stůl. Propouštět se nechystám. To je poslední krok, ke kterému bych kdy přistoupila. Chceme i nadále vydávat tituly, za jejichž kvalitou, ať již literární, či výtvarnou, si stojíme.

Snažíte se tlačit cenu knih na minimum? Nebo jakou zaujímáte taktiku, pokud jde o naceňování knih?

Ceny knih jsou dlouhodobě podhodnocené a nakladatelé se stoupajícími cenami vstupů nemají už moc šancí tyto ceny udržet. Snažíme se ceny stanovovat tak, aby byly pro naše čtenáře přijatelné, ale i přes ukrojení části naší marže jsme se zdražení nevyhnuli. Přestože se ekonomická kondice mnoha domácností zhoršuje, věříme, že kvalitní knihy jsou hodnotou, kterou stojí za to si dopřát i v časech krize.

V Česku se jeví jako velký problém distribuce knih. Zejména malí nakladatelé si v posledních letech stěžují na to, že distributoři jejich ceny bez předchozí domluvy zlevňují, že zůstávají za prodané knihy i několik měsíců dlužni a drží tak nakladatele s menším obratem v šachu a občas na hraně bankrotu… Co s tím?

Naše knihy dodávají na trh dvě společnosti, distribuční firma Kosmas a Euromedia. Obě tyto společnosti považuji za spolehlivé partnery a problémy, které zmiňujete, nepociťujeme.

Jaká je vaše prognóza a strategie pro další dva roky, kdy se bude ekonomická situace velmi pravděpodobně nadále zhoršovat?

S velkou pravděpodobností přijde recese, která se dotkne nás všech. Je možné, že některé tituly nevyjdou nebo se jejich vydání bude muset odložit. Budeme se snažit i nadále vydávat tituly, které naše čtenáře zaujmou, ovšem s větším respektem k finančnímu riziku, které je nedílnou součástí naší profese. V tomto ohledu je a zůstane klíčová státní podpora, bez níž by kvalitní literatura nemohla u nás vycházet.

Na jaké tituly z vaší aktuální produkce před Vánoci spoléháte nejvíce?

Vánoční trh již v podstatě začal a my máme na prodejních pultech tři novinky, které podle mého zaujmou. První z nich je nový mnohovrstevný román Anny Cimy Vzpomínky na úhoře, zasazený do japonského prostředí, jenž přináší příběh o přátelství, odvaze a síle vzpomínek. Dalším je kniha Douglase Stuarta Shuggie Bain, oceněná Man Bookerovou cenou, která je naléhavým obrazem života skotské dělnické rodiny osmdesátých let a stala se celosvětovým bestsellerem. Ohlas myslím vzbudí také nový titul párového psychoterapeuta Honzy Vojtka Vztahy a pasti, který odborně, ale s humorem otevírá pasti našich vztahů. Obrovský čtenářský potenciál má manuál kritického myšlení Síla rozumu v bláznivé době od Jána Markoše, který se na Slovensku stal v krátkém čase bestsellerem a v tamních školách jej využívají jako učebnici při mediální výchově.