Sako

Sako Zdroj: Profimedia.cz

Náprsní kapsy, pozor! Mrňavý tablet nastupuje

 

Chtěl jsem o napsání tohoto sloupku požádat náprsní kapsu svého saka, ale odmítla mě s tím, že pro tištěná média nepracuje. Nemůžu říct, že jí to vyčítám, protože je zhýčkaná elektronickými udělátky, která v ní nosím. A ta klíčová otázka samozřejmě zní, zda se do ní vejde nový „malý“ iPad.

 

Apple představil model iPad Mini minulý týden. Že jablkáři nabídnou zákazníkům zmenšený tablet, se spekulovalo snad rok. Takže konečně dobrá zpráva ... tedy až na tu cenu. Ta začíná v Americe na 329 dolarech, v Česku 8490 korun. Když to srovnáme s tím, že si stále můžete koupit velký „výběhový“ iPad 2, a připlatíte pouze patnáct stovek, zdá se být mrňous značně předražený.

 

Apple vstupuje na trh sedmipalcových tabletů, kde se cena standardně pohybuje níže, kolem 200 dolarů. V tomto segmentu se celkem dobře zabydlel kupříkladu Kindle Fire (barevná čtečka od Amazonu), Samsung (model Galaxy Tab 7.0), Google Nexus 7 nebo třeba Nook Color (barevná čtečka od knihkupectví Barnes and Noble). Všechny nabízejí s většími či menšími omezeními operační systém Android a mají úhlopříčku sedm palců. To je o necelý palec – tedy asi o více než dva centimetry – méně než iPad Mini.

 

Dva centimetry se nezdá být moc (prosím dámy, aby se nechichotaly!), ale může to být zásadní rozdíl. Abych se vrátil ke kapse saka: v mém nejoblíbenějším náprsní kapsa malý iPad nepojme, do dvou sak ve svém šatníku bych dotyčný přístroj s obtížemi nasoukal. Do podzimního baloňáku i zimního kabátu se vejde bez problémů.

 

 

Ta klíčová otázka zní, zda a případně proč si malý iPad koupit. A kdo bude typickým zákazníkem? Pořídí si menší iPad například člověk, jenž už používá větší? A z jakého důvodu? Aby jím ten velký zcela nahradil, nebo aby jen rozšířil „portfolio“? Druhý důvod se mi nezdá moc pravděpodobný. Mít vedle telefonu a tabletu ještě třetí zařízení (ať už větší, nebo menší tablet) mi připadá marnivé. A taky poměrně nepraktické.

 

Slyšel jsem teorii, že malý iPad budou kupovat muži svým manželkám či dětem, tak jako se třeba kupuje do rodiny druhý model auta. Ten taky bývá menší a míň výkonný, byť obvykle praktičtější. Nechám stranou, co tomu říkají feministky, ale nemyslím, že je to bůhvíjak promyšlená marketingová strategie. Moje žena si například nenechá vymluvit, že čím větší, tím lepší. A ono to nefunguje ani u těch aut, podívejte se někdy, kdo většinou sedí za volanty džípů a landroverů.

 

 

Tablety zůstávají „horkým zbožím“, o tom není pochyb, ostatně Apple prodal už 100 miliónů iPadů. V posledních měsících se však prodej mírně zpomalil. Čím to je? Jednoduchá odpověď. Tablet není přístrojem pro každého (na rozdíl od mobilního telefonu) a trh se pomalu nasycuje. Výrobci se tak budou zaměřovat na své současné zákazníky, které se budou nejrůznějšími fígly snažit přesvědčit, aby si koupili nový model.

 

Malý iPad je přesně ten příklad. Nenabízí nic převratně nového ani odlišného. Pro lidi bez tabletu je výhodnější, pokud si koupí levnější sedmipalcový model od jiného výrobce anebo rovnou klasický iPad. Proč malý, hrome? Neexistuje žádný racionální důvod. Ten iracionální zní, že je krásný.

 

Mimochodem, neznáte nějakého krejčího, jenž by uměl zvětšit kapsu v manšestrovém saku?

 

http://twitter.com/cermak