Světoznámé módní značky jako Chanel či Gucci začíná propagovat nový typ modelek. Při prohlížení magazínů jako Vogue, Vanity Fair nebo Glamour se jejich čtenářky a čtenáři stále častěji pohledem setkají s reklamami, kde jsou v hlavní roli modelky v unisex oblečení, s krátkými vlasy a nevýrazným líčením. Je tak mnohdy prakticky nemožné poznat, zda módní značku propaguje žena či muž. A o to firmám jde.
Tento posun dokládá i kosmetická značka CoverGirl. Ta nedávno představila novou tvář, která ji má propagovat – a poprvé v její dlouhé historii nejde o tvář dívčí, ale chlapeckou. Firma si od odvážného kroku v podobě angažování 17letého youtubera Jamese Charlese slibuje jednak slušnou mediální pozornost (a tedy propagaci zdarma), jednak lepší přizpůsobení se situaci na trhu. Trend již ovšem razí i jiné firmy.
Například značka oblečení Diesel představila svou první kolekci genderově neutrální módy před dvěma lety.
„Nacházíme se v době, kdy jsou hranice genderu tekuté,“ vysvětluje pro AdWeek Samantha Skeyová z mediální agentury SheKnows Media. „Genderové stereotypy ztrácejí relevanci, pro marketéry je tak moudrým krokem propagovat produkty jako určené konkrétnímu typu vlasů nebo pokožky, než se spoléhat na rozdělení muži/ženy,“ dodává Skeyová. Podle průzkumu agentury J. Walter Thompson's navíc třetina amerických teenagerů hluboce souhlasí s tvrzením, že gender už nedefinuje člověka tak jako v minulosti.
„Sama představa, že gender není nějakou daností sám o sobě, ale určitou performancí, se v akademické sféře zabydlela již před velmi dlouhou dobou,“ poznamenává Shepherd Laughlin z J. Walter Thompson's. „Pro mladé lidi je takové pojetí identity coby performance víceméně běžnou záležitostí díky sociálním sítím,“ dodává. Mimochodem - většina z lidí na propagačních fotografiích níže jsou muži.