Rozhovor s Janem P. Muchowem

Jan P. Muchow, známý nejen jako hudebník a producent, natočil novou desku SLOWTHINKING. Kapela ECSTASY OF ST. THERESA, jejíž jádro tvoří Muchow společně s Kateřinou Winterovou, patří ke špičce české hudební scény. Přečtěte si odpovědi na vaše otázky.


Foto
Jan P. Muchow známý nejen jako hudebník a producent, natočil novou desku SLOWTHINKING. Kapela ECSTASY OF ST. THERESA, jejíž jádro tvoří Muchow společně s Kateřinou Winterovou, patří ke špičce české hudební scény. Křest alba a koncert skupiny se konal 27. listopadu v pražském klubu Roxy.


Zajímá nás ovšem také, komu byste si přáli položit otázku vy sami. Pokud nám pošlete svůj nápad, budeme se snažit umožnit vám, abyste se na stránkách Reflexu s dotyčným setkali. Své případné návrhy můžete posílat na tuto adresu.







Petra Vopálenská >  Dobrý den, na vaše album, které jste nazvali Slowthingking, jsem čekala celé tři roky od IN DUST 3. Točili jste ho konečně ve vlastním studiu, jako moc tato skutečnost ovlivnila vaši práci? Děkuji




Hodně to ovlivnilo desku. Myslím že nejvíc ze všeho. Kateřina měla klid na zpívaní, což považuji za nejdůležitější. Nemusela být ve stresu, že musí desku nazpívat za několik dnů v jednom tahu, stát někde za sklem a poslouchat od nějakého zvukového inženýra nějaké poznámky. Všechny zpěvy na desku jsme natočili sami. Jen my dva ve studiu, pro mě to sice bylo trošku stresující, protože jsem musel hlídat „technické parametry“ a zároveň poslouchat a příp. připomínkovat, ale zvládli jsme to. I pro celkový klid pro tvorbu a natáčení to bylo důležité, protože jsme věděli, že třeba neustálým přetáčením nebo spekulováním s nějakými zvuky se nám nezvyšují náklady na natáčení, protože jsme ve vlastním studiu. A o to víc jsme si pak i užili míchání, kdy jsme postupně navštívili studia Citron v Ostravě, Sono v Nouzově a zbytek jsme domíchali u nás.





Marťa >  Kterých českých "umělců" si nejvíce vážíte? (či je nějak respektujete)




Jéje, těch je poměrně hodně. Mluvíme-li i o mimohudebních, pak je jich nesčetně. Namátkou: spisovatelé Milan Kundera, Josef Škvorecký, výtvarníci Jiří Kolář, Toyen, filmaři Miroslav Ondříček, Ivan Passer, Pavel Juráček a samozřejmě Miloš Forman, fotograf Pavel Štecha a z těch mnoha hudebních třeba Petr Hapka, Ohm Square, Milan Hlavsa, Petr Novák, Petr Stanko, Zuzana Navarová, Priessnitz a mnoho dalších.




David >  Rad bych se zeptal, zda-li planujete s EOST nejaky koncert na uzemi USA? Moc rad bych na Vas zasel. Diky za odpoved.




Rádi bychom zavítali. Hráli jsme tam zatím na dvou kratších turné a vždy to bylo super. Momentálně nemáme ale žádné termíny domluvené. Koncerty na příští rok se právě domlouvají, tak snad.




Lupen >  Hrozne si vazim tvorby, kterou delas a preji hodne invence a novych myslenek! Mam vsechny desky Ecstasy a moc za ne dekuji! Vyrostl jsem na noise a elektronice a myslim, ze je chybou i dnes, ze se nikdo nesnazi dat prostor takovym nekonvencnim telesum, jako byly a jsou Ecstasy nebo Here, Floex,aj. Co myslis? Nepremyslis o zalozeni sveho vlastniho labelu, ktery by umoznil prezentaci kapel a ruznych projektu?




Samozřejmě jsem o tom už často přemýšlel. Ale za prvé nejsem vůbec zdatný obchodník, což je bohužel při podnikatelské činnosti dost zásadní věc a za druhé mě odradila zkušenost když jsem se před několika lety snažil založit nezávislý publishing (tzn. starat se o autorská práva). Bylo to tolik papírování a shánění spousty razítek, takže jsem se do studia dostal tak jednou za dva týdny. A to fakt není nic pro mě. Možná až budu starší….




Libuše Vachová >  Zajímalo by mě, zda vzpomínáš na film Šeptej. Určitě jsi při filmování zažil něco, s čím si film Šeptej vždycky spojíš........




Upřímně řečeno, zas tak často si na to nevzpomenu. Zrovna nedávno, mě zaskočila žena, když řekla, že její rodiče to ještě neviděli a že už se s nimi domluvila, jak se na to podívají. Docela mě polilo horko :-)
Natáčení filmu mám asi už provždy spojeno (vím, že to zní jako to nejhorší klišé) s výbornou partou lidí, kteří se u toho sešli.




Sasho >Bolo by pre Extazu zaujimave odohrat koncertik v Dansku?




Ty kokso, to by bolo super. Mám slabost pro severské státy.




Pavel >Dobry den, mam EOST velice rad. Nevadi Vam vsak reakce kolovratkoveho typu - vyborne, uzasne+pridani kratke historie (john peel session, zmena stylu atd.)? Nepodarilo se mi objevit ani jednu recenzi, kde by bylo receno neco proti. Vim, ze na nazory, ktere Vas mohou posunout trochu dal mate urcite sve vytipovane lidi a rozum, ale uzivate si samolibe tyto recenze nebo i Vam to uz pripadne trochu divne?




Upřímně řečeno, recenze nebereme vůbec vážně. Tak jako nás nerozhazovaly negativní recenze v českém tisku v začátcích, tak nás moc nevzrušují ani ty pochvalné poslední dobou. Samozřejmě potěší víc než ty negativní, ale neděláme hudbu podle toho, co si přečteme v recenzích na naše desky. Jedna z nejlepších reakcí na naši poslední desku byla, když jeden náš fanoušek, který učí na základní škole, pustil Slowthinking při hodině hudební výchovy v 9.C a oni dostali za úkol napsat svoje pocity a názory. To bylo opravdu velmi poučné čtení J Právě se chystáme ho zveřejnit na našem webu , takže doporučuji.




harry >Zdravim. Jen tak na okraj:Co řikáš na Slavii, bude to letos na titul? Jinak EOST jsou taktéž těžce v pohodě...jen tak dále...




Díky. Myslím, že letos to na titul je. Snad Vachoušek a Skácel vydrží ve Slavii do konce sezóny, bez nich už by to bylo o dost těžší.




Pedro >Dobry den, byl jsem vcera na vasem koncerte, mimochodem byl super. Jen me prekvapilo, ze jste v pauze rekl, ze jste album vlastne uz krtili. Jak to a kde? Vsude jsem cetl, ze tahle akce mel byt krest?




Desku jsme křtili v den jejího vydání. Nejsme ten typ skupin, co křtí desku na (koncertech v různých městech) několikrát. Byl to taký malý večírek, pro zúčastěné na desce a hodně pozvaných hostů. Kmotrou, která křtila desku byla Michaela Rytířová – mistryně světa ve schopnosti zapamatovat si co největší počet lidských obličejů. Je i velmi úspěšná v dalších odvětvích tohoto, nepříliš rozšířeného, mentálního sportovního odvětví, např. schopnost zapamatovat si nejvíce po sobě jdoucích slov apod. Myslím, že je to nejlepší člověk, který mohl desku s názvem Slowthinking křtít. /P>



Markéta, Morava >Zdravím kapelu EOST a mám dotaz , která je vaše nejoblíbenější knížka? díky.




Je težké jmenovat jen jednu. Dovolte mi několik. Jsou to rozhodně všechny od Milana Kundery a Legenda Emoke od Josefa Škvoreckého.




Ingrid >Ahoj, zajímalo by mě, jak vaše deska vznikala, myslím, kdo se na čem podílel. Od koho přichází první nápad na hudbu ke skladbě, kdo pak přidává slova, jak moc spolu navzájem jednotliví lidi z kapely spolupracujou... díky




Deska vznikala postupně dva roky. Postupně jsme hromadili materiál, tzn. že jsem Kateřině pouštel, co jsem složil a začali jsme pracovat na několika věcech, které se nám nejvíce líbili a ty jsme dotáhli. Pak jsme se vrátili ke skládání a tak pořád dokola. Potom jsme ještě tyto periody prokládali postupným mícháním. Třeba jsme na týden odjeli do studia v Ostravě, tam smíchali tři věci a zase zpět do našeho studia pracovat na dalších věcech. Na hudbě manuálně pracuji především já, ale Kateřina se toho účastní, řekl bych, v mentální rovině. Má vždy velmi kritické a současně zajímavé postřehy. Na textech pracujeme společně. Někdy celý napíše Kateřina nebo já, ale většinou to pak ještě společně doladíme. Mimo nás se na desce výrazně podílel Dušan Neuwerth, který desku spoluprodukoval a míchal. A pak ještě několik hostů na různé nástroje, které my sami neovládáme, např. Sifon – beatbox, Floex – klarinet, Tadeaš Mesany – kontrabas, Lucy Fillery – cello, Jan Veverka – trombon, Martin Plachý – saxofon.




Veronika Němcová >Dobrý den, pořád mi vrtá hlavou, které to jsou ty "3 nejhorší skupiny vůbec"? (...myslím Queen, atd.) díky




To je jednoduché. Jsou to Queen (mimo skladeb Under Pressure a Everyone Bites The Dust), Scorpions a Turbo.




Michal >I ja bych mel jeden napad na koncert:co takhle Kanada?Ottawa by byla super.Diky.




Nezbývá než souhlasit!




frogitto >ahoj Jan, aký je tvoj najkultovejsí film, ktorý si doposial uzrel. Vdaka za odpoved a vela zdaru v muzicírovaní! Ahoj//::




Díky. Nejkultovnějších mám několik. Všechny od Woodyho Allena a pak True Romance, Scarface, King Of Comedy, Zuřící býk, Taxi Driver, Ikárie XB1, Drugstore Cowboy, My Own Private Idaho, Modrý samet a Zběsilost v srdci.




raveniuz >Kde su podla teba korene elektronickej hudby (Cage, Stockhausen, Kraftwerk), ako to vnimas ty ? Myslis, ze by tvorcovia elektronickej hudby mali poznat jej korene, podobne ako napr. jazzmeni, klasicki hudobnici apod. ?




Není nezbytné znát kořeny, ale rozhodně to nemůže ublížit. Kde jsou podle mě kořeny? Já fakt nevím, nikdy jsem se hledání kořenů moc nevěnoval. Já jsem ve vývojovém stádiu proháněl míč po travnatých (lépe řečeno, v té době, spíš škvárových) hřištích. Pak jsem uslyšel The Cure a to rozhodlo.




Bára >Dobrý den,já jsem vás ve středu poslouchala na Vltavě, jak si krásně povídáte s Bublajzem p3-déčkem. Bylo to hezký,ale moc krátký. Co vlastně máte společnýho s Tata Bojs?A Slowthinking je krásný, jen tak dál.




Díky. Víc času nám státní rozhlas nevěnoval. Přístup státního rozhlasu k hudbě je vůbec tristní. S Tata bojs máme společného poměrně dost. Jsme kamarádi, máme podobný smysl pro humor (jen ho různě ventilujeme), dělíme se o Dušana Neuwertha (produkoval jak naše Slowthinking, tak jejich Biorytmy), pracuji s Mardošou na jedné divadelní produkci do divadla v Plzni atd.




Tomáš >Dobrý den, můžete mi vysvětlit, co je to P. ve vašem jménu? Připadá mi, že se Kateřina stylizovala do role jedné islandské zpěvačky, ještě ve spojení s tou hudbou. Je to záměr nebo náhoda?




P. v mém jménu je Petr. Teda vlastně Peter. Já jsem se narodil v Německu a když se máma s tátou domlouvali na mém jméně, tak se nemohli shodnout. Máma si přála Petr a táta Jan. Pak jim došlo, že v Německu se mohou dávat tzv. dvojména, např. Karl-Heinz, tak se oficiálně jmenuji Jan-Peter Muchow. Ale když jsem si šel v patnácti pro občanku, tak mi komouši řekli, že nemohu mít dvě jména. Měl jsem si vybrat Jan nebo Petr. Měl jsem na to asi dvě vteřiny. Tak jsem logicky zvolil to první v pořadí. Když pak po revoluci už nebyla dvojména problém, tak jsem tam vrátil alespoň to P.
Kateřina a Bjork?
Spojuje je to, že jsou obě vynikající zpěvačky. Kdyby Kateřina zpívala třeba v kytarové skupině, tak myslím, že by nikoho toto srovnání nenapadlo. Ale protože hudbu jakou děláme my nedělá dalších 5 673 skupin na metr krychlový, tak to člověku možná asociuje těch několik málo interpretů, kteří se pohybují v podobných vlnách jako my.




Johana >Ahoj, role producenta ti sluší, ale spolupráce s Annou K. či Lucií Vondráčkovou je zarážející: Vím, všichni občas musíme z různých důvodů přivřít oči. Jaké důvody jsi měl ty?




Ahoj, chápu tvé rozpaky, ale upřímně, slovo zarážející bych nepoužil. S Luckou alias Annou K. jsem spolupracoval kvůli tomu, že skladby napsal můj dlouholetý kamarád Tomáš Vartecký (ze skupiny Kurtizány z 25. avenue), se kterým jsem její desku Nebe dělal. Lucka opavdu není typ zpěvačky jako např. Leona Machálková, nahrává jen původní materiál a její snaha o něco jiného, než „výrobu průměrné šedi“, byla upřímná.




Anna >Ahoj, na pražském koncertu jste se při technickém výpadku ukázal jako dobrý bavič, jen na vtip jste si nevzpomněl. Bavič byste mohl být, ale, co byste byl nejraději nebo jste? Děláte toho tolik, že by jeden zapomněl, jaká je vaše profese.




Nejraději bych byl kavárenský povaleč. Ale této činnosti se věnuji jen na poloviční úvazek. Ve zbytku času je pro mě nejdůležitejší pracovat s EOST.




Petra >Dobrý den, EOST mám moc ráda. Je mi 18 let a překvapilo mě, že na vašem koncertu byla řada holek v mém věku. Je to náhoda nebo to je vaše cílová skupina. Děkuji.




Je to naše nejoblíbenější cílová skupina.




Ivan >  Jistě se zajímáte o umění, zajímáte se však také o politiku? Jaký máte například názor na summit NATO - důležité či zbytečné? Děkuji.




Chápu, že tak velká organizace se musí alespoň čas od času sejít. Ale nechápu, proč to musí stát nesmyslně tolik peněz, proč to musí tolik obtěžovat řadové občany a proč se nemohou sejít třeba na nějaké vojenské základně. Já jsem summitu využil k zájezdu do Amsterdamu, takže si zase tolik nestěžuji.




Filip >  Ahoj, díky za Slowthinking, povedlo se. Jak vnímají vaši hudbu kolegové z branže? Myslím tím obecně zpěváky, poplácal tě někdo z "muzikálových" hvězd po zádech a řekl: Honzo, tak jsem včera do noci poslouchal tu vaší desku a musím říct, že se mi fakt líbila... Myslíš, že si řada zpěváků vůbec uvědomuje rozdíl mezi převzatými a nepůvodními texty a melodiemi a mezi vlastní tvorbou, anglickými texty a zvuky, které přicházejí odjinud?




Díky. Nikdo z muzikálových zpěváků nás zatím po zádech neplácal a já doufám, že ani nebude. To by myslím znamenalo, že je s námi něco špatně. Ale mimochodem, byla-li tu řeč o Anně K., tak ta mi napsala smsku, že se jí deska moc líbí a že už ji poslouchá nonstop dva týdny…




Alan >  Dobry den, ja omluvit moje cesky. Ziji v London, vase kapela znam a sleduji. Je to, ze mit zkusenost s zitim v cizine - hudba, text, style etc.? Kde vase inspirace, doma v Cesku? Ja nemyslet. Dekuji.




Tvoje cesky, pořád o trochu lepší než cesky mého otce :-)
Nejsme odkojeni českou hudbou, to určitě ne. Ale v současné době toho tady vzniká hodně zajímavého.




Ignac >Ahoj, deska je dobra, ale vsichni lichoti - pravem. Vidis ty na nove desce nejake chyby, jake a jakym smerem se hodlate dale rozvijet, mate uz nejake plany? Napriklad venovat se vice EOST a ostatni nechat jako podruzne nebo naopak? Jinak hodne stesti. Dekuji za odpoved.



Ahoj, samozřejmě že bych tam pořád něco předělával nebo některé věci na desku vůbec nedal, ale to se mění každý den. Býval jsem v tomto smyslu ješte úchylnější, ale dnes se snažím tento perfekcionalismus potlačit, protože to bychom už nikdy nic nevydali. Máme nějaké nápady jak dál, ale zatím bych to neventiloval. EOST je moje hlavní a zásadní věc. Ostatním věcem se věnuji, když je třeba Kateřina v divadle a já se nudím.