Záběry z videohry Hogwarts Legacy
Záběry z videohry Hogwarts Legacy
Záběry z videohry Hogwarts Legacy
Záběry z videohry Hogwarts Legacy
27

Recenze Hogwarts Legacy: Pro nováčky a fanoušky fantastická, zkušenější hráče příliš neuspokojí

Svět Harryho Pottera (přesněji řečeno Wizarding World) je jednou z nejhodnotnějších a nejpopulárnější značek na světě. Není divu, že se na Hogwarts Legacy těšili i sváteční hráči ať již open world adventur či obecně. A právě pro ty bude tato hra jistě obrovským zážitkem. Zkušenější hráče však nemusí plně uspokojit. Více v naší recenzi.

Hogwarts Legacy především těží z licence na filmové zpracování série o slavném kouzelníkovi z počátku tohoto tisíciletí. Ano, zprostředkovaně samozřejmě také z knižní ságy napsané J.K. Rowling, ale primárně cílí na filmové fanoušky. Bradavice totiž z venku vypadají přesně tak, jak si je pamatujeme z filmů. To však platí i pro jejich interiéry, místní duchy, erby jednotlivých kolejí, oblečení studentů, vesnici Prasinky a tak dále. Všechny milovníky tohoto filmového světa tudíž hra naláká už jen tím, že si ji konečně budou moci užít v rámci interaktivní zábavy. Hra má také licenci na filmovou hudbu, takže samozřejmě uslyšíte slavné Hedwig’s Theme od Johna Williamse a veškeré její variace. V tomto ohledu nelze hře nic vytknout. Zároveň je to její nejsilnější aspekt.

Celá marketingová kampaň přitom nepochybně cílila především právě na tyto fanoušky. A nutno dodat, že úspěšně. I lidé, kteří hry jinak pravidelně nehrají nebo se o ně alespoň nějak podstatně nezajímají, věděli, že vychází "ta Harry Potter hra", a věřím, že pro mnohé to byla po dlouhé době hra, kterou si zahráli, zahrají nebo přinejmenším chtějí jednou zahrát. A pro ty hra určitě nebude ani v nejmenším zklamáním.

Zastavte skřety a objevte tajemství dávné magie

Hogwarts Legacy se odehrává dávno před knižní ságou, a tedy i před Kamenem mudrců a dokonce i před Fantastickými zvířaty. Na konci 19. století ještě nežije Brumbál a ředitelem Bradavic je Phineas Nigellus Black (kterého mimochodem dabuje Simon Pegg jakožto jediný slavný hlas, který ve hře uslyšíte). Čarodejnickým světem zmítá vzpoura střetů vedená Ranrokem a zde se potulují pytláci a temní čarodějové v čele s Victorem Rookwoodem.

Ve hře hrajete za studenta, který byl právě přijat do pátého ročníku. Nevyráží však do Bradavic vlakem přes nástupiště 9 a ¾, ale kočárem taženým astrály. Brzy se však cesta dramaticky přeruší a hrdina se ocitá v bance Gringottových. Tam zjišťujeme, že ovládá téměř zapomenutou silnou magii schopnou měnit svět. Zároveň potkává výše zmíněného antagonistu Ranroka. Zbytek hry s velkou dávkou volnosti budete bojovat proti skřetům, temným čarodějům, objevovat tajemství pradávné magie a plnit speciální úkoly pro učitele a spolužáky. Zároveň musíte v průběhu hry plnit běžné povinnosti studenta, tj. učit se novým kouzlům a dovednostem. Naštěstí se hra vyvarovala tomu, aby na vás v jednu chvíli vychrlila všechny herní mechaniky. Naopak, vše se učíte postupně. Například k takovému létání na koštěti jsem se dostal až zhruba po 15 hodinách hry. K odemykání zámků pak ještě mnohem později.

Kouzlení a objevování

Samotný herní obsah vás minimálně zpočátku nadchne. Jak uvnitř Bradavic, tak v jejich okolí se nachází spousta úžasných věcí k objevování. První naučená kouzla vám umožní řešit prostorové hádanky, plnit výzvy a sbírat sběratelské předměty. Budete nakupovat nebo jinak si obstarávat nové oblečení a hledat pro svého hrdinu ten nejlepší outfit. Čeká vás také shromažďování surovin, hledání truhel, pěstování rostlin, ochočování zvířat, vaření lektvarů a přidělování talentů v rámci stromu dovedností. Prostě typická hra z otevřeného světa.

Bojový systém je přitom celkem zábavný. Budete kombinovat elementární útok s útočnými kouzly a u toho blokovat útoky nebo se jim vyhýbat. Samozřejmostí je benefity z dobře načasovaného bloku jako v mnoha jiných hrách. Občas navíc bude třeba použít kouzlo specifického druhu, což vám hra ukáže vytvořením barevné bariéry kolem daného nepřítele. Nejde ale o nic složitého – červenou barieru prolomíte červeným kouzlem, modrou modrým a žlutou žlutým. Jednoduché, ale celkem elegantní.

Na této základní úrovni, kdy objevujete nádherný a známý svět, bojujete s nepřáteli, řešíte hádanky a občas si splníte hlavní či vedlejší úkol, hra určitě zabaví. Pokud jste dlouho nebo nikdy žádnou hru z otevřeného světa nehráli, troufám si říct, že budete nadšení.

Nezajímavý příběh a povrchnost herního obsahu

Zásadním problémem je, že příběh i postavy vás nevtáhnou do děje. Ani svým obsahem, ani podáním příběh nepatří k povedeným. Časem se to zlepší, ale zpočátku budete mít problém si zapamatovat alespoň některou z postav. Průměrné animace rozhovorů postav v herních cut scénách tomu také příliš nepomáhají.

Největším problémem hry je podle mě to, že pro zkušenější hráče nenabízí dostatek výzev. Ano, zpočátku vás budou bavit krásné kulisy a možnost konečně ve hře pořádně kouzlit hůlkami. Většina herní náplně se však opakuje a souboje jsou i na nejtěžší obtížnost poměrně lehké. A hlavně nebudete mít pocit, že jakkoliv svět ovlivňujete. Ano, můžete si vybrat kolej, ale je to z pohledu hry celkem bez významu. Stejně jako většina dialogových voleb.

Celkově mi přijde, že hře chybí potřebná hloubka. Hogwarts Legacy do značné míry spoléhá na to, že s ohledem na množství obsahu, které na vás bude chrlit, si toho nevšimnete. Ve hře je prostě zbytečně moc. Zbytečně moc hádanek, zbytečně moc výzev i zbytečně moc všeho. Každou chvíli budete měnit své oblečení, abyste si přidali pár bodíků k obraně nebo útoku, takže si k žádnému vybavení nevytvoříte jakýkoliv vztah. Hra je navíc úmorně dlouhá.

Hra pro každého

Hogwarts Legacy míří prostě na co nejširší publikum. Zdá se, že vydavatel bude mít v tomto ohledu radost, protože hra se zřejmě bude výborně prodávat. Tomu odpovídá i to, že vychází na všechny platformy, včetně předchozí generace konzolí a Nintendo Switch. My jsme recenzovali verzi pro PS5 a technickému stavu nemáme co zásadního vytknout, ale ani nějak výrazně pochválit. Hra běží slušně, ale ani při nastavení na nejvyšší výkon nedosahuje plynulosti, kterou jsme viděli nedávno třeba u nového God of War. Dokonce mi přišlo, že se v některých pasážích načítá déle než je v aktuální generaci konzolí zvykem.

Každopádně rozhodně hru doporučujeme vyzkoušet, zvláště pokud jste fanouškem daného univerza. Pokud jste zkušenější hráč, nemůžeme zaručit, že budete nadšeni, ale hra vás rozhodně neurazí a minimálně na pár hodin vás skvěle zabaví.