Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Svět motorů

Opravdu chtějí v Bruselu zničit základy našeho průmyslu? Vzpoura proti Euro 7 je poslední pokus o návrat k rozumu

Ministr dopravy Martin Kupka se na poslední chvíli postavil Evropské komisi a jejímu zavádění nové emisní normy Euro 7, která má od roku 2025 vyžadovat od prodávaných automobilů zase výrazně nižší limity a instalaci mnohých dalších čidel a zařízení. Takový požadavek fakticky zastaví evropskou výrobu menších automobilů a u nás může znamenat konec škodováckých modelů Fabia, Scala či Kamiq. Ale také konec tisíců pracovních míst v Mladé Boleslavi i dalších automobilkách a u jejich dodavatelů.

Na rozhodnutí o této normě se čeká už několik let. Dříve bylo normální, že se emisní norma vydávala nejméně se čtyřletým předstihem, protože to je minimální doba, kdy jsou výrobci technicky schopni splnit požadavky. Nejen upravit konstrukčně své vozy, ale také si zajistit dodávky potřebných zařízení. Nyní jsou nové časy a Evropskou komisi nějaká technická proveditelnost nezajímá. Stranou jde už nejen ekonomika, ale i mnohem exaktnější technické vědy. Jsou zde totiž vyšší cíle klimatického náboženství.

A nyní uvidíme, jestli jeho věrozvěstové alespoň nyní narazí, protože proti normě se nebouří jenom náš Kupka, ale prakticky všechny evropské automobilky, a těžkou hlavu z toho má i německá či francouzská vláda. Je otázkou, jestli tento poslední pokus o návrat racionality do evropské politiky dostane šanci.

Euro 7 lze totiž také interpretovat jako pokus definitivně zabít možnost, že ještě v roce 2026, kdy má dojít k vyhodnocení přechodu na elektromobilitu a ukončení výroby spalovacích motorů v Evropě do roku 2035, dojde k nějaké revizi. Když už o rok dříve nebudou na trhu téměř žádné klasické automobily levnější než ty baterkové, nebude už vlastně co řešit.

A svět se na to už těší. Čína loni předběhla Německo ve vývozu motorových vozidel a je už druhým největším vývozcem aut na světě hned po Japonsku. Velký podíl v exportu činí elektromobily. Z nich sedmdesát procent směřovalo do Evropy. Prostě evropská klimatická politika funguje. Jen trochu jinak, něž si naši zelení nadšenci představovali, nicméně přesně tak, jak tvrdili a tvrdí její kritici.

Čím se budou Evropané živit? Budeme prý lídry zelených technologií. To se ukazuje nyní nejen na dovozu čínských elektromobilů. Například největším problémem budování solárních elektráren v Evropě se stal čerstvý čínský zákaz vývozu technologií výroby fotovoltaických panelů. Na kom asi a na jaké podpoře daňových poplatníků vyrostl tenhle bezkonkurenční lídr oboru pokrývající momentálně asi devadesát procent světového trhu a fakticky kontrolující i většinu potřebných surovin.