nahoru

Janečkův hrubý faul: Zneužil anketu Českého slavíka ke svým politickým ambicím

Jiří Sezemský 21. listopadu 2021 • 16:00
Český slavík 2021: Karel Janeček
Český slavík 2021: Karel Janeček
• foto: 
CNC_Martin Hykl, David Kundrát

Znovuzrození Českého slavíka se neobešlo bez skandálu. S přihlédnutím k okolnostem nelze pochybovat, že s tím organizátoři tak trochu kalkulovali. Obnovená hudební anketa posloužila hlavně ke zviditelnění Karla Janečka, uvažujícího o prezidentské kandidatuře.

Hlasování o nejpopulárnějších českých zpěvácích se vrátilo po čtyřech letech. Letos v dubnu vstoupili do agentury Musica Bohemica, pořádající předávání cen, Karel Janeček a marketér Jakub Horák. Záhy se ukázalo, že nejde jen o „filantropický“ miliardářův projev podpory poškozované hudební branže, jak sám tvrdí, ale o vytvoření platformy vlastní sebeprezentace.

Janečkův slavík

To bylo zřejmé nejpozději od té doby, kdy se v ulicích před vyhlášením ankety objevila záplava billboardů s dominujícím Janečkovým portrétem „hrdého partnera“ Českého slavíka, doprovázená jeho PR rozhovory v médiích. Proto by se spíš hodil případnější název Janečkův slavík.

Po zkušenostech s Andrejem Babišem už nepřekvapí, že miliardáři vstupující do politiky neváhají vynaložit značné množství energie, aby ovlivnili a „motivovali“ známé osobnosti, pomáhající zvyšovat jejich popularitu. Janečkův slavík se vydal podobnou cestou.

Nyní odhlédněme od výsledků ankety, zrcadlící vůli jejich účastníků. Uspěli interpreti, kteří získali nejvíce hlasů, což se někomu může líbit či nikoli, ale to je Cimrmanovými slovy to jediné, co se s tím dá dělat.

Odhlédněme i od osobního bojkotu této akce Tomášem Klusem s odůvodněním, že hlavním mediálním partnerem vyhlášení slavíků je rádio Impuls z mediální divize Agrofertu.

Největší kontroverzi vyvolal v závěru předávání cen majitel Českého slavíka Karel Janeček. Zneužil přímý přenos na televizi Nova k politické agitce, doprovázené apokalyptickými spoty, v nichž vystupuje jako anticovidový „superhrdina“.

Nyní nejde o to, zda měl či neměl pravdu, názory se až propastně různí, ale o samotný princip, kdy to na první pohled vypadá, že si miliardář „koupil“ hlavní vysílací čas nejsledovanější televize, aby mohl odstartovat svoji prezidentskou kampaň.

Jenže to byl hrubý faul, jímž celou anketu deklasoval. Známé osobnosti v publiku nechtěně statovaly v jeho scénáři a bylo patrné, že je to mnohým nepříjemné.

Kultura jako rukojmí

Tento skrytý záměr odmítla nejen Nova, jež se od Janečkova projevu ostře distancovala, ale i někteří přímí účastníci ceremoniálu. Televize vydala prohlášení, že za obsah, složení hostů a kvalitu Českého slavíka odpovídá externí firma.

„Zároveň se tímto pořadem potvrdil trend, který nabývá na intenzitě – kdy jedinec nebo společnost produkuje nebo vyrábí pořad, v jehož rámci prezentuje svoje politické či společenské názory. Budeme muset s právníky hledat cestu, zda lze při dnešní mediální legislativě v budoucnu podobným excesům zabránit,“ uvedla televize na Twitteru.

„Slavíci zaslouží bojkot celé scény. Pokud se pan Janeček a pořadatelé neomluví a nedospějí k sebereflexi, tak těmto cenám nepomůže ani 21 miliardářů. Howgh,“ reagoval Antonín Sebastian Milota z agentury RedHead, zastupující oceněného zpěváka Pokáče, Sebastiana, Voxela, Atmo Music a další umělce.

„To, jak si dokázali Horák s Janečkem vzít ‚celou‘ kulturu jako rukojmí své PR kampaně, překonává zatím všechno. Neskutečný,“ shrnul marketér Vilém Franěk z internetové televize Mall.TV. Další přešlap učinil Jakub Horák, jenž označil za spoluautora Janečkových spotů Tomáše Břínka, známého pod zkratkou TMBK.

„Původně mě k nové podobě Českého slavíka přizval, ale nakonec je to jeho sólová akce. Rozhodně nechci, aby bylo mé jméno spojované s včerejším self-promotion večerem Karla Janečka a jeho závěrečnou řečí,“ reagoval Břínek.

Janeček alias Žito 21

Další kritici názorově propojili Karla Janečka s Danielem Landou, který žene svatou válku proti všem anticovidovým opatřením do extrému, a vyzval k šikaně a zahlcení hygienických služeb tisíci e-mailů. To je šílený počin v situaci rekordního počtu nákaz, kdy hygieny nestíhají trasování a v nemocnicích hrozí přetížení covidových jednotek.

Janeček má k Landovi skutečně velmi blízko, dodnes figurují ve společné obchodní firmě Spirit 21, s.r.o. Vzájemná náklonnost se datuje od roku 2012, kdy se podobně excentrický zpěvák držící v ruce kohouta při předávání cen Zlatého slavíka představil jako kouzelník Žito 44. Označil Janečka za svého krále a vyhrožoval ublížením všem, kdo ho budou zlobit. Možná to platí dodnes.

Letošní vyhlášení výsledků hudební ankety potvrdilo, že tento „marketingový produkt“ je pouhým dalším nosičem Janečkových zájmů poté, co jeho Nadační fond proti korupci, založený před deseti lety, v Babišově éře utlumoval mediální činnost. Loni se navíc rozpadla jeho původní správní rada, když ji opustili Stanislav Bernard, Jan Kraus, Karel Randák i Radim Jančura.

Další mesiáš

Karel Janeček měl zpočátku blízko k Andreji Babišovi, i když to dnes vehementně popírá. Šéf ANO nabízel Janečkovi lídrovství svého hnutí, k dohodě nakonec nedošlo. Babiš se nakonec vyšplhal po zádech „protikorupční fronty“ k moci a jeho oligarchická struktura následně prorostla do státní správy.

„Dovedu si ho představit, že by mohl být i nebezpečný pro demokracii, i když si myslím, že to nebezpečí je malé. A to, že se objevil na české politické scéně, je v celkovém součtu myslím dokonce spíš plus,“ hájil Janeček Babiše ještě před volbami do Poslanecké sněmovny v roce 2017, i když se dříve vůči němu několikrát vymezil.

Společné zájmy obou mužů se nejvýrazněji prolnuly vstupem nadačního fondu do střetu mezi ANO a ČSSD o policejní reorganizaci v roce 2016. Fond zveřejnil na svých stránkách zmanipulované usnesení GIBS, jež mělo dokládat údajnou kriminální činnost policejního prezidenta Tomáše Tuhého. Tuto kauzu využilo hnutí ANO v krajské volební kampani, kdy se angažoval další člen fondu Radim Jančura.

Dnes se může hypoteticky stát, že Karel Janeček vyzve Andreje Babiše v prezidentské volbě. Leccos mají společného, i když to nepřiznají. Minimálně mesiášský komplex a marketingový populismus. Historie se svým způsobem opakuje, výhrou v prezidentském jackpotu ale není ani jeden z nich.





Diskuse ke článku
Diskuze se zobrazují pouze uživatelům, kteří jsou přihlášeni na Facebooku a odsouhlasili cookies. Pokud pod články nevidíte diskuze, zkontrolujte prosím toto nastavení.
 

Nejčtenější