Představení filmu Princ Mamánek: Jan Budař a Jana Nagyová

Představení filmu Princ Mamánek: Jan Budař a Jana Nagyová Zdroj: Zbyněk Pecák

Z princezny Arabely královnou matkou Prince Mamánka. Jana Nagyová a Jan Budař ve Varech představili novou pohádku
Z princezny Arabely královnou matkou Prince Mamánka. Jana Nagyová a Jan Budař ve Varech představili novou pohádku
Z princezny Arabely královnou matkou Prince Mamánka. Jana Nagyová a Jan Budař ve Varech představili novou pohádku
Z princezny Arabely královnou matkou Prince Mamánka. Jana Nagyová a Jan Budař ve Varech představili novou pohádku
Z princezny Arabely královnou matkou Prince Mamánka. Jana Nagyová a Jan Budař ve Varech představili novou pohádku
5
Fotogalerie

Z princezny Arabely královnou matkou Prince Mamánka. Jana Nagyová a Jan Budař představili novou pohádku

Jan Budař je princ Mamánek, říká plakát ke stejnojmenné pohádce, z níž její tvůrci během festivalu v Karlových Varech uvedli první záběry. Budař roli přestárlého královského dítěte napsal sám sobě na tělo, snímek režíroval a podílel se na něm i produkčně. Do role královny obsadil Janu Nagyovou, další role ztvárnili Veronika Khek Kubařová, Ondřej Vetchý či Bolek Polívka.

„Po dvaceti osmi letech jsem se vrátila na plátno. Proč? Asi proto, že jsem z toho vlaku vlastně nikdy nevystoupila. To před tím byla jen taková zastávka osobáku v Československu. Ale teď jsem nasedla do rychlíku, úplného šinkansenu,“ ohlédla se za dvěma fázemi své kariéry Jana Nagyová – někdejší princezna Arabela, nyní královna Ludmila, která až příliš pečuje o svého dávno dospělého syna Ludvíka. „Jsem velmi, velmi poctěná, že na mě lidé nezapomněli a že mě chtějí vidět zase na plátně a na obrazovkách. Tuhle příležitost mi dal právě Jan a já jsem za ni moc vděčná. Dal mi další vstupenku do toho vlaku, který je pro mě novou cestou v poslední etapě mého života. Doufám, že takových krásných rolí ještě budu mít hodně,“ poděkovala Budařovi vitální a krásná herečka, které by „poslední etapu života“ nikdo nehádal.

Budař herce pro svůj projekt oslovoval napřímo. „Protože jsem sám herec, nesnáším castingy a kamerové zkoušky všeho druhu,“ vysvětloval. Nagyovou oslovil přes její nejmladší dceru, která své matce nabídku předala. „Dobře, že jsem v tu chvíli seděla na židli,“ smála se herečka. Pohádku, jež vyšla knižně už v roce 2017, znala – a to i v podobě audioknihy. Tu vedle Budaře a Vetchého namluvila také Libuše Šafránková, která měla královnu Ludmilu původně hrát. Kvůli zdravotnímu stavu však roli vzdala, stejně jako Josef Abrhám, jenž měl ztvárnit krále Radomila; postava pak připadla Martinu Hubovi.

„Jestli tomu dobře rozumím, tak tě tatík vykopnul z baráku,“ říká ve filmu Ondřej Vetchý v roli rytíře Hudrovala z Dětenic, který se stane princovým průvodcem a společníkem na jeho dobrodružné cestě za dospěním. Princ Ludvík Otomar Karel XII. zrozený Vznešený totiž ve svých devětatřiceti letech dostal od tatínka nečekaný dárek: „chlapce“, co se všeho bojí, do ženění se nežene a čas tráví v přepychových zámeckých prostorách, totiž pan král poslal v obyčejných šatech do světa dospět a poznat život. Děj vypráví hrobník Hrouda (Bolek Polívka), který do něj zároveň zasáhne pomocí magie.

„Jsem vděčná, že se ještě točí pohádky. Bez nich by to nebylo ono. Potřebují je nejen děti, ale i dospělí diváci,“ řekla Nagyová. „Věřím, že Princ Mamánek je pohádka pro děti i pro dospělé,“ souhlasil s ní Budař. „Je to pohádka, jakou jsem si sám přál vidět, moje osobní srdcová záležitost.“

„Byl jsem nesmírně nervózní, poslední den před natáčením byl pro mě úplné peklo,“ vzpomínal pak Budař, který je v projektu zapojen hned na čtyřech pozicích. „Srovnat se to dá jen s tím, když jsem poprvé moderoval Českého lva v přímém přenosu. Když se ale natáčení rozběhlo a já viděl, jak se můj sen zhmotňuje, byla to jedna z mých nejkrásnějších životních zkušeností.“

Natáčelo se mimo jiné v Českém ráji nebo v Pohansku u Břeclavi na česko-slovensko-rakouském trojmezí. Díky výrobě pohádky se Nagyová do Českého ráje podívala poprvé v životě a poctivě tamní hrady a zámky prochodila, nejvíc se jí však líbilo v Pohansku. „Je to tam mystické, jako byste byli v Drákulově zemi nebo v říši smrti,“ řekla.

Herečka také srovnávala natáčení před třiceti lety a dnes. „Určitě se to změnilo. Točí se na nové digitální kamery, všechno je daleko rychlejší, člověk je na place třeba deset hodin v kuse, na což jsem nebyla zvyklá. Ale to, že ve štábu bývají milí lidé, se nezměnilo,“ popsala herečka svou novou zkušenost. Nejvíc ji zaujala možnost zkontrolovat záběr hned po dotočení, v digitální době samozřejmost: „Já jsem nebyla zvyklá se na sebe dívat! Je to geniální, byla jsem z toho úplně na větvi.“

Nagyová vystupuje také v seriálu TV Markíza Sestřičky, v němž hraje pacientku s Alzheimerovou chorobou a sebevražednými tendencemi. Příští rok bude k vidění ve Dvou slovech jako klíč, snímku režiséra Dana Svátka podle předlohy Josefa Formánka. Dalším jejím projektem je film, v němž ztvární Mílu Novákovou, trenérku slavné krasobruslařky Hany Maškové. „Mám hodně snů a věřím na ně,“ řekla v téhle souvislosti s úsměvem herečka. Původně totiž chtěla být také krasobruslařkou, ale kolem jejího rodného Komárna prý byly jen bažiny, na kterých se nedalo bruslit. Po přestěhování do Bratislavy se pak s pláčem dozvěděla, že je na vrcholovou kariéru už moc stará. A tak se ke krasobruslení dostává až teď.