Video placeholde
Výtvarnice Míla Fürstová
Výtvarnice Míla Fürstová
Výtvarnice Míla Fürstová
Výtvarnice Míla Fürstová
Výtvarnice Míla Fürstová
8
Fotogalerie

Bude zpívat Chris Martin o Erbenovi a Kytici? Nic není nemožné, říká autorka křídel pro Coldplay

Před devíti lety ji proslavila spolupráce se skupinou Coldplay - enigmatický motiv křídel, které Míla Fürstová navrhla pro jejich album Ghost Stories, obletěl svět a otevřel jí dveře k dalším prestižním zakázkám. Ke klíčovému období její kariéry (ale nejen k němu) se teď vrací film Petra Hirjaka Křídla pro Coldplay, jejž přijela z Anglie osobně uvést na festival ve Varech.

Přestože její svět už dávno nejsou „jenom“ slavná křídla - nedávno například ilustrovala anglický překlad Erbenovy Kytice-, za otázky na britskou kapelu se nezlobí a dokonce připouští, že společnou kapitolu nepovažuje za úplně uzavřenou. „Nikdy neříkej nikdy. Věnuju se jiným věcem, ale s Coldplay zůstáváme v intenzivním kontaktu, zrovna nedávno psali, že mají na stolku mou monografii a dokonce i tu Kytici. Takže kdo ví, co ještě přijde,“ usmívá se a člověk ví, že při její povaze, permanentně otevřené všemu a všem, není nemožné naprosto nic.

Myslíte, že se dočkáme zhudebněné Polednice od Coldplay?

Nevím, jestli zrovna Polednice, ale vlastně bych se vůbec nedivila, kdyby se Erbenem nechali inspirovat. Chris Martin je muž bez předsudků, nesmírně skromný a zvídavý, navíc dobrý člověk se správnými hodnotami, i proto jsem za naše přátelství tak vděčná. Takže se nechejme překvapit, Erben v podání Coldplay by byl rozhodně zážitek.

Va vašem případě bych věřila lecčemus: koho by například napadlo, že vám zakázka  na ilustrování Kytice nepřijde z Čech, ale z britského vydavatelství!

Taky mě to zaskočilo. Vím, že jde o dílo světového formátu, ale zároveň ho vnímám jako velmi české. Nicméně o to víc mě nadchlo, že taková poptávka vůbec je a že se jí můžu účastnit. Lákalo mě na ní i to, že bylo potřeba najít klíč, jak propojit západní a náš svět. Přesně o to se vlastně snažím velkou část svého života - co jsem odešla žít do Anglie, jsem neustále jednou nohou tam a druhou v Čechách. Brala jsem to jako výzvu a strašně mě to bavilo.

Ovlivnil podobu vaší Kytice, že vznikala během covidu?

Velmi. Zpočátku jsem váhala, Kytice je temné téma a jako matka některé její části nedokážu úplně strávit, jenže když přišel covid, Anglii ovládla taková atmosféra strachu, že mi útěk do českého hororu přišel vlastně snesitelnější.

Po Kytici následovala Babička. Stává se z vás odborník na obrozeneckou literaturu?

Babičku jsem nedávno dokončila a přišla už i nabídka na Máj, což pokládám za velkou čest. Nicméně myslím, že bych si teď měla dát od obrozenectví chvíli pauzu. Obě látky mě pohltily, každá skoro víc než na rok, takže cítím, že se potřebuju nadechnout a dělat zase něco jiného. Navíc kvůli Babičce jsem musela odmítnout několik velkých nabídek, včetně jedné prestižní od světové rockstar… Což je úplně v pořádku, Babička za to stála, ale měla bych se vrátit zase trochu do reality.

Jak vlastně člověk přijde k hvězdným klientům? Mezi těmi vašimi je dokonce i britská královna.

Na to se mě neptejte, já k nim totiž přicházím jak slepý k houslím. Ani v případě Coldplay jsem nevěděla, že mou tvorbu sbírají, dozvěděla jsem se to, až když nabídli spolupráci. Jsem taková svatá prostota, zkrátka zkouším a žasnu.

Jak se vybírají filmy na KVIFF? Podívejte se: