Nikolas Pátek, marketingový stratég ve službách OKTAGON MMA

Nikolas Pátek, marketingový stratég ve službách OKTAGON MMA Zdroj: Archív

MMA je stále oblíbenější sport, stává se mainstreamovou zábavou, říká marketingový stratég Nikolas Pátek

Zkratka MMA (Mixed Martial Arts) znamená v překladu smíšená bojová umění. Je to název pro divácky stále oblíbenější sport, který se odehrává mezi dvěma bojovníky v kleci. V posledních letech se stává mainstreamovou zábavou. Česko-slovenský fenomén se v tomto případě jmenuje OKTAGON MMA a marketingový stratég v jeho službách Nikolas Pátek nám k němu řekl více.

Pro někoho denní chléb, pro jiného víkendová zábava. V dnešní době se už ale těžko najde někdo, kdo by o MMA ještě nikdy neslyšel. Dokumentovat se to dá na známosti a popularitě Karlose Vémoly. Jak vnímáte tento sport?

Jako královskou disciplínu mezi bojovými sporty. Je to takový desetiboj. MMA bojovník ovládá nejenom postojové disciplíny, jako box, thajský box, ale také wrestling. Dokáže přenést boj na zem, používat jiu-jitsu, kterému se říká lidské šachy. MMA je krásné ve své komplexnosti. Připomíná souboje gladiátorů v antickém Koloseu, ale je to moderní sport, který má svá pravidla a specifika. Populární je i díky bojovníkům, kteří jsou na sítích sledovanější než fotbalisté nebo hokejisté. Dávno to není sport jen pro „plešky“ a vyhazovače.

Podle klece a nabušených bojovníků by si člověk myslel, že MMA je ryze mužský sport – v ringu ale zápasí i mnoho žen a zápasy sledují celé rodiny. Proč si myslíte, že tenhle fenomén současné doby přitahuje tolik lidí?

Je to kombinace spousty faktorů. Některé jsem už zmínil, ale v podstatě se to hodně točí okolo příběhů zápasníků. Každý člověk je zajímavý. Vy, já, kdokoliv. A totéž platí samozřejmě pro bojovníky, často i dvojnásob. Příběh, konflikt – to funguje a s tím my pracujeme. Musí to být autentické. Každý rád fandí svému hrdinovi.

Česko-slovenská firma OKTAGON MMA je jednou z nejrychleji rostoucích organizací tohoto typu v celé Evropě. Proč?

OKTAGON je dnes evropský feno­mén. Co se týká světového MMA, je tu samozřejmě americká UFC (americká elitní profesionální soutěž v MMA založená v roce 1993, která obsahuje většinu top bojovníků na světě; pozn. red.) – ti vysílají ve svém jazyce, angličtině, pro miliardy lidí do celého světa. Mají to tedy jednodušší. Evropa je dost specifická kvůli tomu, kolika jazyky se tady mluví. A naše organizace dnes vysílá v češtině, němčině, polštině a angličtině. Podmanit si celou Evropu se ale ještě nikomu nepodařilo.

Proč mají Češi a Slováci takové předpoklady být v MMA dobří a jak je možné, že boom zažívají dva malé evropské národy?

Oba mí šéfové, Čech Ondřej Novotný i Slovák Pavol Neruda, mají od začátku jasnou vizi a tou je dostat MMA do každé domácnosti. Tenhle sen je pro nás všechny obrovským hnacím motorem.

V dnešní době máte za sebou 39 MMA turnajů, které sledují milióny fanoušků v 64 zemích světa. Sledovanost vašeho TV kanálu i sociálních sítí se počítá ve statisících. Čím se ještě můžete pochlubit?

Tím, že máme ty nejlepší fanoušky na celém světě. A to je pro nás víc než čísla. Ta komunita, která je s námi, je fantastická. Pokud se budeme bavit o rekordech, nedávno jsme se dozvěděli od české centrály YouTube, že záznam zápasu Vegh versus Vémola se stal nejsledovanějším nehudebním videem a na samotnou premiéru se na tomto kanále dívalo přes milión lidí. To jsou čísla, která nám může závidět i lecjaká televizní stanice.

Jak vás postihla covidová nařízení uplynulých let? Všechno bylo zavřené, žádné sportovní zápasy se nekonaly, ale Oktagon TV přenosy nepřerušila.

Lockdowny nás totálně zabrzdily v pořádání turnajů. Ovšem ani jeden z majitelů se nezalekl situace. V té době skoro nic nefungovalo, přesto se dá říct, že Oktagon na covidu vyrostl: obrovsky nám stoupl počet fanoušků. Během této doby jsme se naučili dělat on-line turnaje každý měsíc, naučili jsme se v tomto prostředí rychle pohybovat. Pracovat třeba s pay per view (česky platba za zhlédnutí; je jedním z modelů placení za internetovou reklamu; pozn. red.). Stala se z nás v té době de facto internetová firma.

Se kterými marketingovými nástroji nejvíce pracujete a jak?

Máme vypracovanou komplexní marketingovou strategii. Abychom každý měsíc dokázali vyprodat turnaj v aréně a udělat to správné haló, tedy aby se o zápasech mluvilo, i když nasednete do taxíku nebo jste v hospodě u piva, potřebujeme pracovat s médii, investovat do reklamy, být vidět i na jiných eventech. Stále vymýšlíme způsoby, jak „propíchnout“ další bubliny. Jak oslovit lidi mimo komunitu MMA a ukázat krásu našeho sportu.

Předpokládám, že důležité jsou pro vás sociální sítě.

Ano, i když nejsou to jediné. S kaž­dou pracujeme jinak. Na TikToku funguje něco úplně jiného než na Facebooku. Důležitý je pro nás samozřejmě YouTube, kde dokážeme odvyprávět příběhy tak, aby vás to pohltilo. Máme spoustu relací a formátů. Například před každým turnajem vysíláme sedmidílný pořad Na dohled, který sleduje poslední dny bojovníků před zápasem.

Jak moc sázíte na průzkumy potřeb zákazníků?

Nově spolupracujeme s firmou Behavio, která je v tomto oboru hodně progresívní a své průzkumy provádí na základě vyhodnocování podvědomých reakcí lidí, podle naplnění jejich potřeb. A nám tohle ukáže, jak to dělat ještě lépe. Moje výhoda je, že oba majitelé, Ondra i Paľo, jsou skvělí markeťáci, promotéři a vizionáři, takže do marketingových novinek a neotřelých postupů se se mnou rádi pouštějí.

Kdo je prototypem vašeho fanouška a jakou sociální skupinu nejvíce oslovujete?

Jak jsem už řekl, chceme být zábavou pro celou rodinu. Ukazujeme, že OKTAGON turnaje jsou bezpečné prostředí. Co se týká údajů z průzkumů, vyšla najevo velmi zajímavá věc – ačkoliv cílíme na všechny, nejvíc nás sleduje muž do 30 let, vysokoškolsky vzdělaný, s nadstandardním příjmem, který používá moderní informační technologie. Ale zásahy máme všude; dívají se na nás všichni napříč věkovými i sociálními skupinami. A fantastické je, že roste i obliba u žen.

Někteří ze zápasníků mají za sebou až téměř filmovou story. Třeba takový David Kozma, jenž se díky své růžové kštici nedá přehlédnout.

Růžové vlasy, to je Davidova signatura. Ale on je nádherný v něčem jiném. Jeho příběh je opravdu inspirativní. David měl vadu řeči, zažil šikanu, byl outsider, pracoval v KFC. Dnes je šestinásobným šampiónem OKTAGONU, má skvělou partnerku, vychovávají spolu potomka a je to de facto prototyp „role modela“. Mladí ho milují. Když jsme domlouvali reklamní kampaň zaměřenou proti šikaně, věděli jsme, že on musí být její tváří. Když naposledy nastupoval v Ostravě, celá aréna byla na nohou: přes 11 tisíc fanoušků křičelo a fandilo. Dokonce trenér Conora McGregora (nejslavnější zápasník MMA; pozn. red.), který tu zrovna byl, byl u vytržení. Řekl, že takovou atmosféru zažil v životě pouze jednou – když šel Conor v Las Vegas bojovat o titul.

Jak vypadá vývoj spolupráce s médii a sponzory MMA v Česku?

Vnímání MMA v byznysovém světě je u nás nyní obecně mnohem lepší – spolupracujeme s firmami, se kterými by to ještě před pár lety bylo nemyslitelné. A to, že se známé značky spojují s MMA, ukazuje, že svou práci děláme dobře.

Jaké akce vás čekají ještě v tomto roce?

Na 17. září chystáme velký turnaj v Brně, potom v říjnu ve Frankfurtu. Vyvrcholení sezóny bude v prosinci; na začátku měsíce se vrátíme do Ostravy a 30. prosince pak do pražské O2 areny. Bude to už potřetí, co ji jdeme vyprodat.

Jedenáct tisíc fanoušků ve vyprodané Ostravar aréněJedenáct tisíc fanoušků ve vyprodané Ostravar aréně|Marek Kikinder