Martin Cígler (58)

Martin Cígler (58) Zdroj: Tomáš Nosil / Solitea a.s.

Data jsou to nejcennější, co firmy mají, říká Martin Cígler ze společnosti Solitea

Od malé brněnské firmy až po jednu z největších softwarových společností ve střední Evropě. Solitea v čele s Martinem Cíglerem se stává dravým hráčem na trhu firemního softwaru a expanduje do zahraničí. Co jsou současné výzvy a rizika, kterým podnikatelé v IT čelí, a proč je dobré digitalizovat?

Proč by firmy měly digitalizovat, je asi podobný dotaz, jako jestli si má člověk v dnešní době koupit analogový, nebo digitální fotoaparát.

Přesně. Já si v současnosti ne­umím představit úspěšnou firmu, která by se obešla bez digitalizace. Problém je v tom, že pod pojmem digitalizace si většina lidí dnes představí pouze to, že oskenuje fakturu, uloží si ji jako obrázek a šetří u toho papír. Jenže tak to není.

A jak to podle vás je?

Digitalizace dává společnosti podstatně větší volnost, dostupnost informací, schopnost rychleji se rozhodovat na podkladě většího množství exaktních dat, příležitost efektivněji zacílit marketing. Poskytuje firmě byznysovou výhodu v konkurenčním prostředí, šetří jí náklady. Čím později budou firmy digitalizovat, tím větší problémy budou mít se svou konkurencí.

Jaké IT systémy používáte ve vašich firmách? Testujete své produkty sami na sobě?

Používáme celou řadu vlastních produktů pro řízení našich interních procesů, stejně jako používáme systémy dalších dodavatelů tam, kde vlastní řešení nemáme. V Česku a na Slovensku pro řízení společnosti používáme vlastní Byznys ERP doplněný o spoustu dalších „udělátek“ připravených na míru jen pro nás. Interní HR procesy vedeme v našem ře­šení Vema. Pro správu databáze zákazníků využíváme CRM ze systémů Money a Vario či serverové části iDokladu. Na pobočkách po­užíváme naše vlastní platební terminály Dotypay. Takže ano, většinu našich produktů často testujeme i sami na sobě. Hodně ­vy­užíváme i řešení Microsoftu – celý náš cloud běží ve Windows Azure, máme Office365, vnitrofiremní kontroling pracuje na ­Power BI.

V čem jsou vaše produkty lepší než ty konkurenční?

S nadsázkou – ve všem. Ne, vážně, není na nás, abychom takto přímo říkali, že naše produkty jsou lepší než konkurenční. Ale děláme všechno pro to, aby byly. A možná se nám to i docela daří, soudě podle toho, jak je Solitea dnes úspěšná. Naší primární snahou je dělat i velmi složitá řešení jedno­duše, prostě tak, aby zákazník pokud možno nepotřeboval zdlouhavá školení, ale produkt ovládal intuitivně. A to platí nejen pro zdánlivě jednoduchá řešení typu fakturace iDoklad či účetnictví Money S3, ale i pro velká a na míru připravená komplexní řešení, jako je třeba eRecept. Na něm je vidět, že se nám to daří.

Velkou výhodou Solitey je náš široký záběr. Dodat kompletní IT řešení umíme de facto každému a jsme schopni zajistit vše od hardwaru přes řešení bezpečnosti a cloudu až po ERP či na míru připravené softwarové aplikace. Zákazník má tedy ve finále jednoho IT dodavatele, na kterého se může spolehnout.

Jak vypadá váš typický zá­kazník?

Říkáme trošku s nadsázkou, že našimi produkty řídíme vnitrofiremní procesy. Naším zákazníkem je tedy jakákoliv firma a je jedno, zda je to živnostník, malá společnost, velká korporace, nezisková organizace, nebo třeba stát. Máme celou řadu produktů nachystaných pro firmy všech velikostí, stejně jako připravujeme velká, na míru připravovaná řešení pro velké společnosti a státní správu. A uživatelem našich řešení může být kdokoliv – možná i vy, pokud například občas používáte eRecept.

Promítl se zhoršený stav ekonomiky poslední doby i do vašeho podnikání?

Pokud máte vnitrofiremní IT dobře udělané, můžete skrze ně ušetřit. Celá řada společností si to právě v dnešní době velmi silně uvědomuje a investuje do svého IT přesně proto, aby byla schopna rychleji reagovat na vývoj světové ekonomiky. Mnoho našich zákazníků dnes akceleruje svoje investice do IT právě z tohoto důvodu, takže obecně v tomto odvětví se současný stav projevuje spíše kladně.

Takže drahé IT systémy nejsou na prvním místě, kde začít šetřit?

V komerční sféře je dnes taková nabídka dodavatelů IT řešení, že si máte možnost vybrat nejen podle toho, co potřebujete, ale i podle své peněženky. Je to stejné jako například s autem – pokud necítíte potřebu se předvádět, koupíte si takové auto, které splňuje vaše potřeby. S investicí do IT je to trošku jako s výměnou standardních žárovek za LED žárovky. Pořízení na začátku je sice trochu dražší, na konci se to ale vyplatí a člověk ušetří. Takže s takovou investicí dokážete být efektivnější, umíte nahradit lidské zdroje, rychleji reagujete na vývoj trhu.

Jaký je časový horizont finanční návratnosti vašich produktů pro zákazníka?

To je hodně individuální. Záleží na velikosti firmy a na tom, jak intenzívně produkt používá, jak úsporu měří. Není výjimkou, že nám zákazníci po měsíci provozu hlásí, že už se jim naše řešení vyplatilo – příkladem může být třeba pokladní systém Dotykačka nebo iDoklad. U rozsáhlých ERP řešení typu Byznys ERP, Vario či Microsoft Dynamics se návratnost investice pro zákazníka většinou pohybuje v řádu malých jednotek let. U velkých projektů na míru má zákazník návratnost prakticky vždy spočítanou dopředu. Ví, co chce, a ví, co ho to bude stát.

Čím dál víc firemních databází běží na cloudu, není to rizikové?

Statisticky nejčastějším zdrojem ztráty dat je člověk uvnitř společnosti. Pokud tento faktor vyloučíte, výrazně zvýšíte bezpečnost. Z mého pohledu jsou data v cloudu bezpečnější než na lokálním firemním serveru. Za svoji kariéru jsem mockrát řešil problém společnosti, která začala uvažovat o nějakém zálohování dat až v okamžiku, kdy jim shořel disk a přišli o všechno. Tohle vám v cloudu nehrozí.

Čelíte v souvislosti s mezinárodní situací zvýšeným nárokům na zabezpečení vašich produktů?

Neřekl bych, že je to v kontextu s aktuální mezinárodní situací, ale zvýšené nároky řešíme. To je dnes obecný trend, data jsou mnohdy to nejcennější, co firmy mají. Tlak na bezpečnost je proto logicky čím dál tím větší, různých hackerských útoků je také den ode dne více, je to opravdu velké téma. Snažíme se v tomto směru řešit i běžnou osvětu, protože je až neuvěřitelné, že stále existují skutečně velké společnosti, jež otázku bezpečnosti podceňují. Vezměte si třeba nedávnou kauzu Ředitelství silnic a dálnic, které bylo hackerským útokem zcela paralyzováno.

Působíte i na zahraničních trzích, například v Rakousku či na Balkáně. Jak se liší potřeby tamních klientů?

Každý trh je trošku jiný. Je to dané legislativou, mentalitou lidí, úrovní cen a spoustou dalších faktorů. Všude zaměstnáváme lokální lidi a snažíme se vždy přizpůsobit naši nabídku místním potřebám zákazníků.

Co jsou největší překážky pro expanzi do zahraničí?

Velmi často to bývá obava se do toho pustit. Pak to mohou být nějaké legislativní požadavky, nepochopení trhu a podobně. Jít někam úplně od nuly je vždy výzva, často bývá snazší se na lokálním trhu s někým spojit či si koupit místního konkurenta. Vždy záleží na konkrétní situaci a na produktu nebo službě, s nimiž do dané země vstupujete.

Nakolik se vašich produktů týkají průběžné legislativní změny. Například v oblasti daní?

To je náš denní chleba. Změn je spousta, a nejen česká vláda občas dokáže na poslední chvíli něčím překvapit. Je běžné, že investice do správného zapracování legislativních změn je větší než investice do ostatních novinek v produktu. Na druhou stranu od nás zákazníci očekávají, že nad legislativou nemusí přemýšlet, že ji prostě v našich řešeních najdou vždy správně. A my je nemůžeme zklamat.

Solitea se rozrůstá, kupujete další společnosti. Plánujete expanzi i do jiného odvětví?

Ne, zatím neplánujeme úkrok někam úplně jinam. Naším cílem je to, abychom v oblasti řízení vnitrofiremních procesů byli schopni poskytnout zákazníkovi ucelenou nabídku, šitou na míru jeho velikosti a vyhovující jeho potřebám. Chceme být pro zákazníky i v budoucnu jasně čitelným partnerem, o kterém je nepochybné, že jim dodá perfektní IT služby.