Arnošt Barna říká, že zastoupení značky Kia umí zákazníkům pomoci i s nabíjením (karty Kia Charge a Kia EV Power Card), respektive zřízením domácího wallboxu či firemní nabíječky

Arnošt Barna říká, že zastoupení značky Kia umí zákazníkům pomoci i s nabíjením (karty Kia Charge a Kia EV Power Card), respektive zřízením domácího wallboxu či firemní nabíječky Zdroj: Kia

Jedeme nad plán

Řada velkých světových automobilek se rozhodla velmi razantně vstoupit na pole elektromobility. Jednou z nejrychlejších a nejúspěšnějších je v tomto směru jihokorejská Kia. Povídali jsme si o tom s šéfem jejího českého zastoupení ARNOŠTEM BARNOU.

Jak jste zatím spokojeni s úspěšností svých hybridů a elektromobilů?

Aktuálně jich nabízíme jedenáct a jsme spokojeni. Například u čistě bateriových modelů jsme za prvních pět měsíců roku prodali celý náš roční plán. Velkou zásluhu na tom má elektrický cross­over EV6. Nemalá očekávání však máme také u nové generace mo­delu Niro.

Někteří lidé rozvoj elektromo­bility kritizují. Jaké výhody elektrických vozidel ale vy považujete za nejvýznamnější? A je nějaká, o níž se tolik nemluví?

Největšími výhodami jsou nulové emise a nižší provozní náklady, a to díky stále ještě levnější elektřině oproti tradičním palivům, respektive úsporám za dálniční známku nebo parkování. Moderní elektromobily ale nabízejí i řadu pokročilých technologií, které umějí zjednodušit a zpříjemnit každodenní život. Zmínil bych například praktickou funkci Vehicle-to-device (V2D), kterou disponuje naše EV6 nebo nově představená generace modelu Niro. Elektro­mobil s jejím využitím funguje v podstatě jako obří powerbanka. Můžete z něj dobíjet běžné domácí spotřebiče, od rychlovarné konvice, televize a chladničky přes počítač, gril a elektrokolo až po osvětlení na chatě nebo třeba jiný elektromobil. V budoucnu se také firmám naskytne možnost využívat své flotily elektromobilů vybavených funkcí V2G pro nabídku takzvané flexibility elektrické sítě, tedy vyrovnávání dodávek elektřiny z obnovitelných zdrojů. Ke stejnému účelu pak mohou sloužit i vyřazené akumulátory, které se dají dále zužitkovat jako domácí úložiště elektřiny například pro rodinné domy.

Co v segmentu nízkoemisních modelů připravujete pro nej­bližší období?

V příštím roce se dočkáme nového velkého SUV EV9, jehož koncept jsme představili loni v listopadu a který navazuje na úspěšný model EV6 z konce roku 2021. To je však pouze začátek. Do roku 2025 investujeme do rozvoje inovativních technologií v přepočtu přibližně 340 miliard korun a podstatná část by měla jít právě do rozvoje elektromobility. V roce 2027 chceme mít na evropském trhu čtrnáct čistě bateriových vozů. Do roku 2035 by pak měla být elektrifikovaná celá modelová řada vozidel v Evropě a o pět let později i na všech zbývajících klíčových trzích ve světě.

Říká se, že pro získání kupce elektromobilu stačí, abyste daného člověka dostali za volant. Můžete to potvrdit? A daří se to?

Něco na tom skutečně je. Mezi lidmi koluje celá řada předsudků, které pocházejí často z éry počátků elektromobility. Mezi nejčastější patří ten o krátkém dojezdu, zdlouhavém dobíjení nebo malém zavazadlovém prostoru. To možná platilo o prvních generacích. Nyní jsou na trhu už zcela běžně elektro­mobily s dojezdem přes 500 kilometrů. Současně se stále rozšiřuje síť dobíjecích stanic a u dobíječek s velmi vysokým výkonem nad 150 kW můžete získat energii na sto kilometrů jízdy třeba za pouhých pět minut. Lidé, kteří poprvé usednou do moderního elektromobilu, jsou také často překvapeni jeho prostorností a výkonovými parametry. Zatímco dříve vycházely tyto vozy z modelů se spalovacím motorem, v současnosti jsou vyvíjeny od začátku pro elektrický pohon a mají podvozkové platformy navržené na míru svým potřebám. Například naše EV6 má akumulátor umístěný v podlaze, a nabízí tak nejen dostatečný zavazadlový prostor vzadu, ale i menší úložný prostor pod přední kapotou. Vůz má rovněž lépe umístěné těžiště, které mu pomáhá zejména v zatáčkách a nabízí plnohodnotný zážitek z dynamické jízdy. Je to zejména kvůli fungování elektro­motorů, které zabírají okamžitě plnou silou, takže vás zrychlení elektromobilu při­špendlí do ­sedačky.

Elektřina je v poslední době v případě automobilů spojována i se sportovní formou jízdy. Můžete uvést konkrétní příklad?

Vůbec první vysloveně sportovní akumulátorový elektromobil představí Kia už na přelomu roku. Model EV6 GT zrychlí z klidu na 100 kilometrů za pouhých 3,5 sekundy a dokáže jet rychlostí až 260 kilometrů za hodinu.