Video placeholde
„Strašně jsem si přál, aby mě měla tahle holka ráda,“ říká herec o své manželce...
...  Adéle Gondíkové. Je hrdý na to, že na sobě zapracoval, aby byl více „k žití“.
Populární herec Jiří Langmajer se při potápění naučil být sám se sebou
Jiří Langmajer na tiskové konferenci k filmu Přes prsty
Adéla a Jiří
7
Fotogalerie

Jiří Langmajer: Pochyby jsou motor pro to, abyste jel dál

Jiří Langmajer má za sebou také spoustu neuvěřitelných sportovních i adrenalinových zážitků a překonal těžké poranění páteře. Podle průzkumu pro Pilsner Urquell je pro Čechy dosažení náročných cílů a úspěch v práci dobrým důvodem k osobní hrdosti, zmínilo ji 1900 respondentů. Jenže v našich končinách není zvykem příliš chválit – ani sebe, ani ostatní. Právě proto chce Pilsner Urquell pozvednout lidem sebedůvěru a pomoci překonat ostych pochválit vše, co se podaří – ať už jde o úspěchy vlastní, rodiny, přátel, nebo prostě někoho, kdo dělá dobrou věc. Co na to říkají Jiří Langmajer a jeho manželka, herečka a moderátorka Adéla Gondíková?

Jiří, máte za sebou řadu hereckých úspěchů v divadle i ve filmu, mnoho ocenění a titulních rolí, ale hrajete i na malých ­scénách. Na kterou roli nebo ­spolupráci jste nejvíce hrdý?

Jiří Langmajer: Až taková hvězda nejsem a zase tolik filmů jsem neudělal. Ale jsem hrdý na to, že mám svou práci rád a že mě naplňuje. Především práce na divadle: v poslední době cítím pýchu na to, že jsem se zařadil mezi stálé herce Divadla Ungelt, kde hraju ve třech inscenacích a čtvrtá je na cestě. V šestapadesáti letech po, dejme tomu, pětatřiceti letech kariéry můžu hrdě říkat, že se do práce těším. A to kdekdo tvrdit nemůže. A taky jsem hrdý na to, že jsem to všechno vydržel, nezbláznil se, a tím pádem si mě vzala moje krásná žena.

Byla pro vás některá postava přelomová?

JL: Patří mezi ně Hamlet v rámci Shakespearovských slavností. Hrál jsem ho přesně v tom věku, kdy už jsem tu roli nebral jako příležitost k exhibici, abych lidem dával najevo, že možná trošku to divadlo teda hrát umím. Vnímal jsem Hamleta velice osobně a zároveň jako roli, která by mě mohla katapultovat mezi ty „velký kluky“. Čímž jsem myslel třeba svého tehdejšího velkého kamaráda Borise Rösnera, kterého jsem velmi obdivoval. V Národním divadle mají tradici, že když je herci padesát, starší kolegové ho převedou z jedné strany jeviště na druhou, vezmou ho z mladých mezi staré. A já jsem si sliboval, že by pro mě ten Hamlet mohl takhle zafungovat.

V jednom rozhovoru jste zmínil, že se nějakou dobu vyhýbáte „velkým“ rolím a učíte se týmové spolupráci. Je to těžké? Cítíte, že vás to někam posunulo?

JL: Mluvil jsem o tom myslím v souvislosti s tím, že v Divadle Ungelt se nehrají celosouborové kusy, ale že se tam vystupuje ve dvou třech lidech. Já jsem byl mnoho let svého divadelního života zvyklý hrát titulní role a být sólista. Byl jsem zvyklý odmakat celé představení a radovat se z toho, ale ne všichni kolegové se chtěli do hraní tak investovat jako já. Tím mezi námi vznikal určitý odstup. V malém divadle, kde se hraje pro osmdesát lidí, jsem se začal učit tomu, že nepotřebuju mít hlavní role, ale že je pro mě důležitější pocit souznění s kolegy, té divadelní spolupráce, vzájemné chemie.

V průzkumu pro Pilsner Urquell respondenti jako dobrý důvod k osobní hrdosti zmiňují cíle, k jejichž dosažení museli vynaložit výjimečné úsilí. Co pro vás bylo těžké, ale podařilo se to?

JL: Strašně jsem si přál, aby mě měla tahle holka ráda (ukazuje na Adélu). Aby mě měla ráda takového, jaký jsem. A abych si její lásku zasloužil. Proto jsem na rozdíl od chlapů v mém věku, kteří by s tím měli problém, šel k psychiatrovi a nechal si pomoct, protože jsem věděl, že nejsem úplně „k žití“. Jsem hrdý na to, že jsem si dokázal přiznat, že mám psychické problémy a že když jím prášky na cholesterol, tak můžu jíst i prášky na to, aby se mi to v hlavě srovnalo. A na tuhle cestu jsem se dal, abych si Adélu zasloužil.

Říkáte to i své ženě? A co na to říká ona?

AG: Samozřejmě mi to říká a já to v těch rozhovorech taky čtu.

Co si myslíte, že na vás vaše žena oceňuje nejvíc?

JL: Možná je pyšná na to, že svoji práci beru vážně a dělám ji na plné pecky.

AG: To je pravda! Jsem na něj hrdá, že je opravdu dobrý herec. A i jako pro ženu je pro mě hrozně hezké, když někdo napíše nebo řekne, že byl v nějakém filmu nebo představení skvělý. Vlastně je to na něm sexy.

Je pro herce jednodušší projevit radost z úspěchu, ať už vlastního, nebo cizího, než pro člověka, který umělecky činný není?

JL: Já se moc nechválím. Ono není úplně proč, protože práce, zvlášť ta divadelní, je věc, která neustále zraje. Podobně jako Plzeň, které to ale trvá pět týdnů, zatímco já jsem některé role v Divadle Pod Palmovkou hrával i jedenáct let a pořád bylo co zlepšovat. Kdybych se opájel sebechválou, možná bych v těch rolích nedošel tak daleko, kam se mi povedlo. A nehráli bychom to tak dlouho a nepřišlo by na to tolik lidí.

AG: Chvála... Sto lidí vám řekne, že představení bylo bezvadné, ale pak jeden člověk napíše, že bylo strašné, a to si pamatujete víc než ty ostatní ohlasy.

Jiří, vy milujete adrenalin, dobrodružství. Při jednom z nich jste si přivodil i těžké poranění páteře, po kterém jste se dlouho dával dohromady. Byla to pro vás jedna ze životních výzev?

AG: To byla hlavně největší ­blbost, cos kdy provedl!

JL: Největší výzva byla, abych se už konečně uklidnil. Při mém tehdejším životním stylu to mohlo dopadnout, že bych tu dnes už nebyl. A i s touhle výzvou je spojený ten zmiňovaný psychiatr. Pomohl mi pochopit, že nemusím neustále toužit po něčem, čeho nemůžu dosáhnout. Že třeba nemusím bez přípravy skákat z devatenáctimetrového vodopádu. Což je čiré šílenství, ale přesně to jsem udělal, jen abych si něco dokázal. Nedokázal jsem nic, zlámal jsem si páteř. Naučil jsem se nechtít nedostupné věci, a naopak se radovat z toho, co mám.

Češi podle průzkumu Pilsner Urquell příliš nechválí. Jak vnímáte rozdíl mezi zdravou hrdostí a pýchou?

AG: Herci to mají položené jinak, protože skoro každý herec o sobě pochybuje. Vědí, že herectví je proces, ve kterém se pořád hledá a hledá, a možná proto se sami tolik nechválí. Po představení spíš říkáme: dneska byli bezvadný lidi, strašně se jim to líbilo, to byl hezkej pocit, to jsme se pobavili.

JL: Pochyby jsou motor pro to, abyste jel dál. Ale já se pýchy nebojím, teď jsem extrémně pyšný na to, že jsem v pětapadesáti letech dostal možnost hrát ženskou – ve filmu Po čem muži touží 2. Chtěl jsem to udělat dobře a věděl jsem jednu věc: že to je velmi tenký led, zahrát ženu tak, aby to bylo zábavné a „chutné“. A až teď, když na ten film přišlo do kin přes čtvrt mi­liónu lidí a já na svůj výkon dostávám spoustu pozitivní zpětné vazby třeba na instagramu, si můžu dopřát ten pocit sebeuspokojení.

Jaké máte další plány, pracovní i osobní, individuální i spo­lečné? Na čem pracujete, co je vaším velkým cílem?

AG: Já jsem nikdy žádné cíle neměla. Pořád hraju divadlo a vysílám v rádiu, jde to takovým samospádem. A co se týče vztahu, tam asi máme společný cíl nějak to spolu vydržet, nebo ne? (Smích)

JL: Já to nechci jenom vydržet. Já na tom chci pracovat – a vím, že na to je potřeba být spolu víc právě mimo naši hereckou práci. Jsem trošku starší než Adéla a k některým věcem jsem si musel během těch let dojít. A pochopil jsem, že je potřeba prostě říkat ne. Ne proto, že by člověk nechtěl svoji práci dělat. Ale proto, že život je jenom jeden. A že když jsme se s Adélou našli, tak abychom se jeden druhému zase neztratili. A mohli spolu zestárnout.