Video placeholde

Podivná cenzura: Ortelova píseň Mešita je na Youtube částečně blokována. Protižidovská skladba Sionismus nikoli

Zpěvák, hudebník a skladatel Tomáš Hnídek, který je známý pod jménem Ortel, je pro mnohé lidi veřejným nepřítelem. Má to dopad i na jeho prezentaci na internetu. Youtube teď například částečně blokuje jeho známou skladbu Mešita. Je to ale podivná cenzura, protože vyloženě antisemitská skladba Sionismus někdejší neonacistické kapely Conflict 88, ve které Ortel hrál, omezena na Youtube není.

Píseň Mešita je nejznámější a nejpopulárnější Ortelovou písní. Na internetu měla kolem 6,5 milionů zhlédnutí. Na Youtube se objevila v lednu 2013 a dá se konstatovat, že v ní autor vyjádřil pouze to, co si většina české veřejnosti, od prezidenta Zemana až po mnoho mainstreamových médií, myslí o radikálním islámu. Slova o muslimských teroristech, uřezávaní hlav a netoleranci mnoha arabských zemích jsou dnes běžná a v mnoha směrech pravdivá.

Otázka proto zní: Proč je tedy Mešita cenzurována? Přesněji řečeno, proč je částečně na Youtube blokována? To, co je ve skladbě popisováno, se skutečně na mnoha místech světa stalo a je to pravda. Radikální islám je jedno z největších nebezpečí současného lidstva, o tom by neměly být žádné pochybnosti.

Youtube přistupuje k omezování v případech, kdy si na to někdo stěžuje. Kdo to byl v tomto případě, na internetu nepoznáte.

Samotný Youtube, označuje píseň Mešita za „hraniční“ a nabízí toto vysvětlení: „Naše pokyny pro komunitu zakazují projevy nenávisti propagující násilí nebo mající primárně za účel podněcování nenávisti vůči jednotlivcům či skupinám na základě určitých charakteristik. Youtube rovněž zakazuje obsah, jehož cílem je nábor do teroristických organizací, podněcování násilí, oslavování teroristických útoků nebo jiná propagace teroristických útoků. Některá videa, která například obsahují urážlivý náboženský nebo suprematistický obsah bez přímé výzvy k násilí nebo nemající primární účel podněcování nenávisti, mohou být hraniční a dosud nezadávat důvod k odebrání. Pokud náš kontrolní tým na základě přehledu uživatelů rozhodne, že je video podle našich zásad hraniční, mohou u něj být zakázány některé funkce.“

Podle poslední věty se Youtube zachoval u skladby Mešita. Píše: „Tato videa budou nadále k dispozici na Youtube, ale bude u nich uvedena výstražná zpráva a některé funkce budou zakázány, např. komentáře, doporučená videa a hodnocení Líbí se mi. Tato videa také nejsou způsobilá pro zobrazování reklam.“

Stejná varování se objevují například i u Ortelovy písně Problém, která se dá považovat za „protiromskou“. Jenže takových písní najdete na internetu mnoho, ty ale Youtube nijak, ani částečně, neomezuje.

Na Ortela si ovšem někdo „posvítil“. Ovšem nedal si až tolik práce.

Kde problémy skutečně najdeme

Tomáš Hnídek totiž kdysi hrál v neonacistické kapele Conflict 88 (osmičky v jejím názvu odkazovaly na nacistický pozdrav Heil Hitler) a ta v roce 1994 vydala album „Boj národů“. Je na ní i píseň „Sionismus“, která používá ta nejodpornější vyjádření na adresu Židů. Jenže tu na Youtube při troše hledání najdete. Nic neupozorňuje na její závadnost, přitom se jedná o kolosální nechutnost. Zde je část textu skladby Sionismus:

„Probuďte se válečníci, v naší Český zemi, sražte hvězdu šesticípou, co chce zářit na nebi. Probuďte se válečníci, bílý Evropy, sražte konečně na kolena, ty židovský psy. Jestliže si necháme dále, ničit naší zem, nebude už Čechů, budem otroky jen. Proto vezmem svý zbraně, pevně do rukou, vyženem je z Evropy, ať třeba chcípnou. Všude proudy krve, z nepřátelských židů, zhroutila se vláda, těchhle sionistů. Teď zvolíme si vůdce, nebudem stát stranou, záleží jen na nás, kdo nám bude vládnout.“

Youtube nijak neomezuje ani Ortelovu skladbu Hadr, z alba Nevinnej z roku 2007. Ta je přitom považována za hymnu Dělnické strany, která byla postavena mimo zákon.

Píseň Mešita není problém

Chápu, že někomu se nelíbí Ortelova skladba Mešita, ta ale na rozdíl od Sionismu pouze věrně vystihuje situaci. Přesto je na Youtube částečně blokována. Naopak v mnohem otřesnějších případech rasismu, propagaci nenávisti a xenofobie se neděje vůbec nic.

Rozumím tomu, že na internetu se nedá blokovat všechno, co je reálně nebezpečné. Někdy ale cenzura eliminuje naopak věci, na které nebylo potřeba sahat. Nebo ano? Každý čtenář to může ihned rozhřešit sám. Zde je text skladby Mešita z roku 2013 od Tomáše Ortela:

"V zemi křesťanů, mešita stojí, ať mi někdo z vás na to odpoví, proč kostel nestaví v arabských zemích. A proč země má všude je pro smích? Je to prokletí, cítím se v zajetí mediálních lží a strachem o děti. Nebudu ti lhát i ty se budeš bát, až v burce budou stát a modlitbu svou řvát.

Cítit se budou v právu, ti v tom černým hávu, útočí jen v davu a svatou válku ctí. Pro Alláhovo slávu, uříznou ti hlavu. Mají jen o to snahu, zastavme šílenství! Cítím se podveden, když ti, co vedou zem, diskutovat chtěj s arabským vrahem. Xenofobní strach bije na poplach, řeknu jen pár vět, „nechci multi-kulti svět!“

Kde nenávist je ctnost a vražda poslušnost, kde ukamenujou klidně ženu tvou, tam kde trhavinou pravdu určujou, tam roste černej květ s názvem Mohamed."

Je píseň Mešita problém? Nemyslím si to. Minimálně desítky jiných skladeb by se naopak Youtube „udat“ měly.