nahoru

My plán máme, školu dáme. V Praze proběhl protest proti uzávěře škol

red29. března 2021 • 15:40
My plán máme, školu dáme. V Praze proběhl protest proti uzávěře škol
foto: Zbyněk Pecák

Protest proti roční, totálně nesmyslné uzávěře škol v České republice 28.3.2021 – Den učitelů, 429. výročí narození Jana Amose Komenského

Signatáři výzvy a petice Vraťme děti do školy a zemi do normálu společně s hnutím Otevřeme Česko se rozhodli vyburcovat vládu k činu. Sedm lodí Prague Boats ověnčených státními vlajkami a transparenty podporující okamžité otevření škol vyplulo na Vltavu v den, kdy vzdáváme hold učitelům a jejich nepostradatelné práci, tedy v neděli 28. března. Řekou se nesla hudba, kterou zajišťovali DJs na lodích, pod Karlovým mostem zazpívala hymnu Olga Lounová a celá akce byla ke shlédnutí na sociálních sítích přes online stream. Všichni zúčastnění dodržovali současná hygienická nařízení a před akcí podstoupili antigenní testy. Lodě zvěstovaly, že ještě není vše ztraceno, a právě teď je nejvyšší čas ukázat politikům, že si nenecháme ze země dělat kurník. 

Poklidnou akci pokazila při návratu v plavební komoře policie. V počtu několika desítek mužů nejdříve téměř hodinu nevěděli, jak zdůvodnit, proč omezili plavbu a poté bez logického vysvětlení kontrolovali doklady všech účastníku a zároveň je natáčeli na video. Téměř po dvou hodinách lodě odpluli. Zbytečná a trapná akce policie, takto si podporu obyvatel nemůže získat.

Distanční výuka a omezený život téměř dvou milionů školáků má pramalý vliv na vývoj pandemické situace, jak ukazují i nové studie z Itálie. Je s podivem, že v jiných zemích je vláda schopná udržet školy otevřené a pandemickou situaci v lepších číslech, než je tomu u nás. Dnes již známe výsledky nejedné studie, která dokazuje, že vliv školáků na šíření nákazy viru SARS-CoV-2 je minimální.  Dramatické však budou následky, které si školáci po dlouhodobé online výuce odnesou. „Připadám si totálně bezmocná, vidím své děti, kterým chybí kamarádi, pohyb, dnes ale už i samotná škola a učitelé. Online výuka není stoprocentní náhradou a já jako pracující matka všechny resty nevykryji. Socializaci se spolužáky dětem taky nevynahradím. Mám strach z dlouhodobých dopadů této nucené a nesmyslné izolace,“ řekla matka tří dcer a iniciátorka akce, Mgr. Věra Komárová, podnikatelka, matka 3 dětí, spolumajitelka české značky Dermacol.

Zmatečná opatření pokračují. Ministr školství Robert Plaga představil v poslanecké sněmovně návrh o rotační výuce. Ta se ale zase nebude týkat všech žáků, nýbrž jen prvního stupně základních škol a posledních ročníků základních a středních škol, případně malotřídek. Ostatní žáci zase zůstávají ve vakuu distanční výuky. „Vládní nařízení jsou vydávána bez jasných analýz a důkazů o pravděpodobnosti šíření Covid 19. Proklamované důvody k uzavření škol naší vládou jsou pouze další prostředek, jak zbavit občany svobod a pod rouškou zdraví nadále prodlužovat nouzový stav s cílem rozkrást naší zemi,“ uvádí Jakub Olbert, otec 4 dětí, předseda hnutí Otevřeme Česko.

Pediatři, psychiatři, výživoví poradci a další odborníci z řad lékařů se shodují na tom, že zdravotní stav dětí se následkem domácí online výuky zhoršuje. Přibývá dětí závislých na počítači, dětí s ortopedickými problémy, depresemi, stouplo i procento dětí s obezitou. Pořekadlo „Co se v mládí naučíš, ve stáří jako když najdeš“ bohužel platí i v negativním slova smyslu – pokud děti nebudou mít vžité zdravé stravovací a pohybové návyky, bude s věkem přibývat zdravotních problémů. „Předpokládáme, že se výrazně rozevřou nůžky. Děti z dobře strukturovaných rodin mohou ze situace profitovat, udrží si zdravý životní styl, osvojí si návyky, které se jim budou hodit v profesním životě a výrazně lépe se naučí pracovat na počítači. Oproti nim stojí děti z nízkopříjmových nebo defektních rodin, kde dítěti rodič strukturu nevytváří a dítě tak nemá šanci osvojit si správné návyky,“ vysvětlil MUDr. Tomáš Rektor, otec 3 dětí, psychoterapeut, psychiatr a vedoucí lékař psychologické poradny Terapie.info.

„Je důležité si uvědomit, že zatímco onemocnění má zásadní negativní dopad pouze na malý zlomek nakažených, důsledky restriktivních až drastických opatření (jako například dlouhodobé zavírání škol) a také nadbytečného strašení lidí mají zásadní dopad na většinu z nás. Celá společnost je ničena fyzicky i psychicky, materiálně i duchovně. Dopady na zdraví jsou zásadní,“ upozorňuje spoluorganizátor akce Karel Janeček, otec 4 dětí, pedagog, matematik a reformátor.

Vláda se stále tváří, že otevření škol projednává, vždy ale termíny plánovaného otevření zruší, nebo posune na neurčito. Proto 28.3.2021 vyjely lodě naděje na Vltavu a jejich poselství zní jasně. Vládo, otevřete školy, nejen napůl, nejen pro někoho, ale všechny a pro všechny. Vzdělání a vývoj generace dětí, které chodí do školy, je i vaší starostí a vaší vizitkou. Právo na vzdělání je součástí listiny základních lidských práv a svobod.

 

red


Klíčová slova: vzdělání, koronavirus, lockdown



Diskuse ke článku