Domácí škola v časech koronaviru je někdy o nervy

Domácí škola v časech koronaviru je někdy o nervy Zdroj: istock.cz

Rodiče v petici požadují otevření škol: Jsme přetížení a děti izolované, píší ministrům

V posledních dnech budí pozornost petice rodičů za uzavření škol až do konce školního roku, další část rodičů ale požaduje opak. V petici upozorňují na špatné podmínky domácí výuky i negativní dopady dlouhé izolace dětí. Rodiče navíc často musí pracovat a nemůžou se domácí škole s dětmi věnovat.

Autoři prohlášení k petici ale netrvají na obnovení povinné docházky, dostačující by podle nich byla i dobrovolná. Pomohla by podle nich přetíženým rodičům i od kolektivu odstřiženým dětem. Celá výzva, pod kterou se k úterní 14. hodině podepsalo přes 14 tisíc lidí, zní takto:

Za otevření škol ve školním roce 2019/2020

My, níže podepsaní občané České republiky, prostřednictvím této petice žádáme pana ministra zdravotnictví Mgr. et Mgr. Adama Vojtěcha, MHA a ostatní kompetentní osoby o otevření škol po konci nouzového stavu, ideálně ještě tento školní rok. Cílem této petice je vyjádření nesouhlasu s bezprecedentním prodlužováním zavření škol na základě pouhé obavy do září 2020. Voláme po odborné platformě a hledání alternativ, které by všem dětem bez rozdílu umožnily kvalitní vzdělávání i v současné situaci. Není možné strašit veřejnost nepromyšlenými výroky o rouškách ve školách a rozestupech. Pojďme hledat konstruktivní řešení, které zajistí dobrovolný návrat do škol těm, kteří to potřebují.

Školy v ČR navštěvuje přes milion žáků. Tito žáci mají právo na vzdělání a budování vztahů se svými spolužáky. Škola představuje důležitou platformu  pro vzdělávání a setkávání se svými vrstevníky, toto je velmi důležité pro tvorbu kvalitních sociálních vazeb. V současné době jsou vytrženy ze svého přirozeného prostředí, bez možnosti kontaktu s kolektivem a stýská se jim po kamarádech a obvyklých aktivitách. 

Samotná izolace s rodiči navíc pro mnoho z nich představuje velkou stresovou zátěž, stejně tak pro rodiče. Existuje velká část rodičů, kteří v současné době musí pracovat z domova a nestíhají se tak dětem plně věnovat. Pro mnoho lidí není z existečních důvodů možné být na ošetřovném a plně nahrazovat požadavky na pravidelné vzdělání svých dětí místo škol. Někteří rodiče k tomu nemají ani nutné vybavení či přístup ke vzdělávacím pomůckám, materiálům apod. Spousta škol doposud nebyla schopná zprovoznit výuku online a vzdělávání řeší jen zadáváním úkolů přes email a delegováním požadavků na rodiče. Mnoho rodičů nemá navíc schopnosti výuku nahradit, děti je v roli učitele nerespektují a odmítají spolupracovat. Trpělivost ztrácí jak děti, tak rodiče a roste počet rodinných konfliktů. Ve velkým městech jsou děti navíc celý den zavřené v bytech a pro mnoho rodin se tak aktuální situace stává neúnosnou. 

Kritické skupiny, které to teď nemají lehké:

  • samoživitelky, co  nemají příjem, hlídaní a nemohou do práce
  • rodiče pracující na DPČ, co nemají nárok na ošetřovné
  • děti v rodinách, kde je domácí násilí
  • děti s poruchami učení
  • děti ze znevýhodněných rodin
  • děti v rodinách bez možnosti přístupu k internetu či výpočetní technice
  • děti v izolaci bez kontaktu se svými kamarády, blízkými apod.
  • týrané děti
  • děti z rodin na hranici chudoby, které nyní nemají na obědy
  • děti, jejichž rodiče nemohou z pracovních důvodů být doma a učit se s nimi
  • rodiče, kteří se po uvolnění opatření budou muset vrátit do práce a nemají pro své děti hlídání
  • děti, které se cítí samy, mají psychické problémy a duševně strádají
  • děti rodičů, pro které je příliš těžké se s dětmi danou látku učit a mnoho dalších

Pojďme se prosím řídit rozumem, dodržovat hygienické návyky a nenechme se zastrašit obavami z možné nákazy. Klíčem je zvážit nyní všechny možnosti a představit více variant současné situace. Zvažme dobrovolný přístup do škol těm, co to opravdu potřebují.

V dětském kolektivu se vyskytuje rozličné množství nemocí, kterými se děti od narození musí promořit. Zavření školy do září neřeší problém, covid-19 tu může být i na podzim a školy zavřené napořád zůstat nemohou. 

Z výše uvedených důvodů žádáme o vytvoření diskuzní odborné platformy a projednání návrhu věnujícímu se otevření škol do konce školního roku 2019/2020 s možností dobrovolné docházky v případě, že dojde k uvolnění celkových opatření a skončí nouzový stav. 

Děkujeme. 

Koronavirus v Česku: Opatření, doporučení a aktuální informace >>>