nahoru

Miliony lidí jsou doma a pracují nebo studují přes internet. Jak zvládá nárůst česká infrastruktura?

Juraj Šedivý26. března 2020 • 16:00
Miliony lidí jsou doma a pracují nebo studují přes internet. Jak zvládá nárůst česká  infrastruktura?
foto: Cetin

Telekomunikační infrastruktura v Evropě zažívá nárůsty provozu v řádech desítek procent poté, co miliony dětí a dospělých zůstaly doma a přes internet pracují, učí se online nebo na internetu sledují filmy a seriály.

Evropská komise proto už minulý týden vyzvala největší poskytovatele videoobsahu jako je Netflix, YouTube nebo Amazon Prime, aby dočasně omezili kvalitu streamovaného videa a tím snížili celkovou zátěž internetových linek. Co se v těchto dnech děje v síti CETINu, který v České republice provozuje a telekomunikačním operátorům pronajímá nejrozsáhlejší infrastrukturu pevných i mobilních sítí?

První skokový nárůst jsme v naší síti skutečně zaznamenali ve středu 11. března, kdy se u nás uzavřely školy. Od té doby zátěž roste pomalejším tempem, nicméně ve srovnání se začátkem března máme ve špičce provoz vyšší zhruba o 20 % a i ve všední den začíná nápor už brzy dopoledne.

Není to ale něco, co by infrastruktura CETINu nezvládala. Výhodou pevné sítě je, že v rámci poslední míle, tedy v přístupové části sítě, není uplatňována agregace. Každý účastník má přípojku sám pro sebe a zvýšený provoz se ho tak přímo nedotýká.

Provoz ve všech sítích samozřejmě neustále monitorujeme a vyhodnocujeme jejich potenciální přetížení. Naše páteřní a regionální sítě jsou stavěné tak, aby měly plnou geo-redundanci (zdvojení kritických tras), což znamená, že za normálních podmínek jsou schopné v původní kvalitě přenést více než dvojnásobné množství dat.

Díky tomu zákazníci našich partnerů připojených přes fixní sítě nepociťují žádné omezení. Abychom tuto úroveň služeb udrželi, začali jsme posilovat kapacitu našich páteřních linek a společně s partnery kapacitu propojovacích bodů. Zmíněný nárůst provozu o 20 % představuje více než 1,1Tbps dat, která dnes ve špičce fixní sítí protékají.

Také u mobilních sítí monitorujeme hlasový i datový provoz a provádíme optimalizaci pomocí parametrického nastavení tak, aby nedocházelo k přetížení. Lokální problémy, kterých doposud bylo jen pár, pak řešíme individuální optimalizací na místě.

Co se týče provozu, omezili jsme plánované práce údržby na nezbytné minimum a provádíme pouze ty, při kterých nedojde k současnému přerušení provozu mobilní a fixní sítě. Díky tomuto opatření mohou uživatelé vždy využívat alespoň jednu z nich.

Týmy techniků jsme rozdělili tak, aby se nemohli na pracovištích potkávat, a máme detailní plán zastupitelnosti. Zároveň se snažíme našim kolegům zajistit ochranné pomůcky a vstup i do oblastí s omezeným přístupem, abychom byli schopni v případě poruchy zasáhnout.

Víc než kdy jindy je v těchto dnech důležité naše dohledové centrum, které nepřetržitě kontroluje funkčnost celé sítě. Díky pokročilé automatizaci a virtualizaci prostředí jsme mohli ještě před vyhlášením stavu nouze přesunout práci týmu našich operátorů domů, a to bez jakýchkoli omezení nebo dopadu na kvalitu poskytovaných služeb.

Co mohou sami zákazníci udělat pro bezproblémový provoz nebo zlepšení kvality připojení a hlasových služeb? Těm, kteří potřebují rychlejší internet, doporučujeme ověřit konkrétní možnosti v dané lokalitě na webu www.zrychlujemecesko.cz a objednat si případně u vybraného operátora vyšší rychlost. Pokud řešíte výpadek připojení, resetujte modem, zkontrolujte, jestli není problém ve vaší domácí WiFi, a připojte se síťovým kabelem nebo požádejte ostatní členy domácnosti, aby se na chvíli odpojili. Konektivitu také zlepšíte, pokud budete streamovaná videa nebo IPTV sledovat v nižším rozlišení. Na druhou stranu ne vždy jsou výpadky internetové televize způsobeny slabým připojením k internetu. Závada může také být na IPTV platformě nebo v nedostatečné kapacitě služby.

Pokud by ve vaší lokalitě mělo dojít k přetížení mobilní sítě, což se může stát, protože konkrétní vysílače zvládnou v jednu chvíli odbavit jen určitý počet hovorů, doporučujeme pevnou linku, která zajistí stabilní přenos nejenom dat, ale i hlasu. Pevnou linku máte sami pro sebe a bude vám fungovat bez omezení.

Internet a telekomunikační služby se staly nedílnou součástí našich životů a věřím, že dnešní krize posune celou řadu sektorů i státní správu ve využívání moderních technologií dál. Pro nás jako dodavatele infrastruktury je zásadní, aby vše fungovalo hladce. Ujistili jsme se, že naše strategie do sítí a technologií masivně investovat a nehledat za každou cenu nejlevnější řešení byla správná.

Dnes máme síť, která je postavená na špičkových technologiích a bez větších potíží unese i několikanásobný nárůst objemu přenesených dat. I v příštích dnech budeme dělat vše pro to, abyste se na naše služby mohli spolehnout.

Autor je generální ředitel společnosti CETIN

Jaká válka nás čeká v budoucnu? Na co bychom se měli připravit? Jak dlouho potrvá současné pandemie? Přečtěte si rozhovor se Soňou Pekovou v novém tištěném Reflexu >>>

Reflex 13/2020Reflex 13/2020Foto Archív

Juraj Šedivý


Klíčová slova: internet, cetin, mobil, komunikace, karanténa



Diskuse ke článku

 

Nejčtenější komentáře
Články odjinud
Nejčtenější