Sdílená auta GreenGo

Sdílená auta GreenGo Zdroj: Green Go

Rok zelených elektromobilů v Česku. Kdo si je půjčuje a kolik jich po Praze jezdí?

Přesně před rokem se v pražských ulicích objevili prvních sto sdílených elektromobilů GreenGo. Jejich počet se za posledních dvanáct měsíců zdvojnásobil a ke dvěma stovkám elektromobilů VW e-UP! nyní přibude ještě třicet elektrických vozů Škoda Citigo e iV. GreenGo je jediný provozovatel čistě elektrických automobilů, s nimiž se uživatelé naučili jezdit do práce, na nákupy i ve volném čase. 

„Na českém trhu jsme startovali loni v únoru pouhé dva týdny před vypuknutím pandemie, takže jsme nezažili normální život. Přesto rosteme a každý den nám přibývají noví zákazníci,” říká ředitel GreenGo Česká republika Šimon Čapek. 

Mezi hlavními přednostmi sdílených elektromobilů vidí čistou a tichou formu dopravy bez emisí. „Myslím, že za čistší ovzduší v pražských ulicích vděčíme mimo jiné i naší flotile,” říká. Radost má i z toho, že až na pár škrábanců při parkování žádný ze zákazníků neměl vážnější nehodu. Z dalších úspěchů jmenuje vytvoření několikatisícové databáze uživatelů, jejichž řady se dále rozšiřují.

GreenGo má v Česku klienty od 19 do 66 let, mezi nimiž jsou příslušníci patnácti zemí. „Náš zákazník je člověk mladý duchem, ekologicky a ekonomicky smýšlející, pro nějž není vlastní automobil statusovým prostředkem. Spíš než sám na sebe myslí na své okolí,“ popisuje Čapek.

I přes zajímavý růst má český trh rezervy a nedá se srovnávat například s Norskem, kde se v roce 2020 prodalo více elektromobilů než vozů se spalovacími motory. Praze může být vzorem i Budapešť, kde GreenGo působí čtyři a půl roku, provozuje tři sta vozů a má desítky tisíc aktivních uživatelů. 

Během prvního roku na českém trhu GreenGo vylepšilo servis, svou mobilní aplikaci a nabídlo nové produkty jako například možnost pronájmu vozu na celý den za jednorázový poplatek. Všechny vozy jsou pravidelně dezinfikovány. GreenGo tak bojuje proti pandemii nejen tím, že se jeho zákazníci nemusejí tísnit v hromadných dopravních prostředcích, ale také příkladnou čistotou. 

Společnost průběžně rozšiřuje prostor, kde zákazníci mohou usednout do vybraného vozu. „V současnosti pokrýváme 70 km2 metropole a spolu s růstem flotily se zvětšuje i naše územní působnost,” popisuje Čapek s tím, že cílem GreenGo je být i nadále předním hráčem, mentorem a propagátorem elektromobility a sdílené ekonomiky v Česku