BibiBum, populární česká interpretka dětských písniček na YouTube, během natáčení klipu Sedm barev duhy

BibiBum, populární česká interpretka dětských písniček na YouTube, během natáčení klipu Sedm barev duhy Zdroj: Archiv BibiBum

Zpívánky 2.0: Béba, BibiBum a ti druzí, na kterých jsou závislí naši nejmenší. Nechybí ani čůránky a hovínka

Strýček Donald farmu měl, Kolo kolo mlýnský v deseti různých verzích, anglické zhudebněné návody na čištění zubů i s odpuštěním na mytí zadku, Frère Jacques v jedenácti jazykových variantách po sobě. Současné dětské písničky na YouTube porážejí Despacito a Gangnam Style i ostatní megahity. Jak je to možné?

Nebudete tomu věřit, ale už tři roky je nejsledovanějším videem na YouTube Baby Shark, v němž rozkošně ozubený korejský chlapeček a jeho kamarádka dvě minuty zpívají o žraločkovi a jeho famílii a imitují ručičkama různé rybí tlamičky. Nechápete? Vysvětlíme. K dnešnímu datu má to triviální roztomilé videjko skoro dvanáct a půl miliardy přehrání – chytlavý rytmický popěvek o čtyřech tónech a pár základních anglických slovech totiž dokážou zazpívat i nejmenší děti, stejně jednoduchý a zvládnutelný je taneček. Producenti obsahu všech zemí se spojili a jako jeden muž Baby Sharka imitují, vyrábějí vlastní jazykové a zvířecí verze a jihokorejská vzdělávací značka Pingfong, která tu návykovou věc vypustila 17. července roku 2016 do světa, si mne tlapičky.

Stejně jako další známé značky produkující kratinká a většinou výhradně animovaná hudební videa pro malé děti. V únoru 2023 bylo mezi prvními deseti nejsledovanějšími videi na YouTube hned šest písniček pro nejmenší. A i protože kanály LooLoo Kids, Cocomelon – Nursery Rhymes, ChuChu TV, Miroshka TV a spol. dětskou zábavou i vzděláváním (barvičky, prstíčky, členové rodiny, hlasy zvířátek, jak sednout na nočníček atp.) vydělávají těžké peníze, točí se a zpívá se i u nás. Fenoménu se věnujeme v aktuálním čísle Reflexu č. 14/2023 na stranách 38–41. Co se do tištěného časopisu nevešlo?

Kakání i kazy

Co mají dnešní předškoláci, co jsme neměli my? Samozřejmě všudypřítomnou angličtinu. Díky (nebo spíš kvůli?) každodennímu poslechu nursery rhymes a anglickojazyčné provenience obecně říkají dvouleté děti ouchie, „aučí“, namísto auvajs, v polévce loví a přednostně vyjídají „braklí“, broccoli, čili brokolici, a sousedovi přes plot kradou z vinné révy „grapes“. Počítají na střídačku česky a anglicky, po otázce na barvy někteří malí diváci youtubové produkce odpovědí raději anglicky, neboť výrazy „red“ a „green“ jsou prostě kratší a lépe se vyslovují než „červená“ a „zelená“. Je to na škodu? Vůbec, pokud zní doma čeština a předčítají se české knížky a leporela. Písničky v angličtině naopak suplují touhu některých rodičů hlásit ratolesti už od mateřinky na kroužky anglického jazyka, odkud si odnesou zhruba tytéž znalosti, jen se za to platí.

A nesmíme zapomenout na čůránky a hovínka! O kouzlu, které dětem skýtá pohled do plného nočníčku, vědí nejen autoři mezinárodních knižních bestsellerů typu O krtkovi, který chtěl vědět, kdo se mu vykakal na hlavu. Dříve tabuizovaného vyměšování se týká opravdu velké množství animovaných příběhů a písniček – a, jakkoli bolí se na to dívat, i klipů s dospělými herci. Třeba takových Poo Poo Songů s miliony zhlédnutí existuje hned několik a kromě nich Potty Party, Nočníkový dýchánek, nebo s odpuštěním Toot Toot! Fart Song, píseň o prdech. Populární animovaní Avocado kids mají takových videí hned několik – bzdí a kadí se v písničkách o avokádím novorozeňátku, o učení se na nočník, o přebalování…

Čeští následovníci tohoto trendu jsou zdrženliví, kromě Čůrej (2009) od Kašpárka v rohlíku si možná další hit nevybavíme. I v češtině se však dětem zpívá o různých nectnostech – milovaní a obdivovaní popeláři „znají všechna sprostá slova a smrdí jim nohy“ v písničce Buchet a loutek, Příšerka Kazík zase varuje před zanedbáváním zubní hygieny na kanálu Hurá, dětské písničky! s bezmála dvaceti tisíci odběratelů. Tato česká mutace původně německého projektu baví i vzdělává a podíleli se na ní Pokáč, David Stypka, Jindra Polák z Jelena nebo Berenika Kohoutová. Ale po vyměšování, pokud víme, zatím ani stopy!

Holduj tanci, pohybu

Populární a zároveň kvalitní české projekty tohoto ražení typu Kašpárek v rohlíku, Buchty a loutky, Loutky v nemocnici, Bongo Bombarďák, Divadlo Krabice Teplice nebo Sváťovo dividlo a další regionální soubory bohužel nemají na YouTube zdaleka tolik videí jako odhodlaní jednotlivci, kteří drtí ve freeware grafice jednu animovanou lidovku za druhou. Z obchodního hlediska tak Kašpárkovi i Buchtám ujel vlak. U českého obsahu na YouTube se aktuálně uvažuje o průměrných pětatřiceti korunách na tisíc přehrání monetizovaného obsahu. U obsahu označeného „made for kids“, na nějž nesmí být přilepená cílená reklama – proto vašim dětem nenarušují sledování písniček reklamy na panenky a autíčka, ale pojišťováci, tančící tiskaři a otřesně stereotypní bollywoodské lovesongy –, jde třeba o polovinu. Když tedy kupříkladu Sladkosti od BibiBum dosáhly za rok a půl více než pěti milionů zhlédnutí, potenciálně jí vynesly sto tisíc korun.

Ještě lépe dokázali „vykešovat“ svůj potenciál slovenští herci Petra a Marek Kováčovi, na něž okřídlené rčení „chudý jak herec“ věru nelze aplikovat. Okostýmovaní manželé pod uměleckými jmény Smejko a Tanculienka vystupují po celém Slovensku a okolí už dekádu, natočili osm CD a DVD a šlape jim to tak dobře, že se narodil i jejich český, producenty vyhnaný klon Štístko a Poupěnka – vygeneroval jej slovenský herec Jaroslav Mottl, který čtveřici psal většinu skladeb. Na placené videoplatformě Kukino.tv to všechno uvidíte – a možná jen tam, protože o představení Smejka a Tanculienky je takový zájem, že se profláklí podfukáři ze serveru Viagogo.com nestydí nabízet lístek na jejich koncert 29. dubna v pražském centru Dlabačov za 1599 Kč.

Na koncert podobného typu však můžete své ratolesti dostat i laciněji, za dvě stě nebo tři sta korun, pokud tedy sledují další podobné projekty, postavené na kráse, mládí a barevných kostýmech. Namátkou Karol a Kvída. Karol alias Karolina Gudasová je muzikálovou herečkou mj. ze Semaforu a držitelkou Thálie, Kvído alias Marek Hofman je rovněž vystudovaný muzikálový zpěvák s dlouholetou praxí. Tady by mělo alespoň po hudební stránce vše v pořádku.

Kouzelná školka

Velký boom popularity nedávno zažil matador Michal Nesvadba, vzývaný náctiletými příslušníky generace Z i mileniály, kteří na jeho Kouzelné školce vyrůstali. Moc si s ním ovšem nezatrsáte – prakticky nezpívá. Ačkoli taková Pec nám spadla s mladičkým Michalem, Světlanou Nálepkovou a Václavem Upírem Krejčím z hloubi osmdesátých let je vážně něco. Jenže tato stará zpívánka i ty ostatní, natočené v předrevolučních studiích Československé televize v malovaných kulisách a se známými herci, jsou už pro dnešní děti vlastně nevyhovující – nenabízejí dost akce, jsou moc dlouhé a komplikované, příliš se v nich mluví. Legendární nahrávky lidových písní na YouTube najdeme třeba na kanále Supraphonu, ale Jaromíra Hanzlíka, který do lesa nepojede, Martina Stropnického pod Putimskou branou nebo komické duo Lábus – Sobota v oldschoolovém praklipu k protestsongu Šel zahradník do zahrady si vychutnají mnohem spíš než děti jejich rodiče, pamětníci.

Článek o současných dětských písničkách a říkankách na YouTube si přečtěte v Reflexu č. 14/2023, který vyšel ve čtvrtek 6. dubna.