Ilustrační snímek

Ilustrační snímek Zdroj: Profimedia.cz

Facebook už může rozhodnout o vítězi voleb i v Česku

Vliv sociálních sítí ve volební komunikaci roste. Pomáhá ale jen těm aktivním a připraveným. Obecně na internetu roste zájem uživatelů o informace, které většina main­streamových médií nenabízí.

Ve Spojených státech sociální sítě pomohly vyhrát volby předem odepisovanému Donaldu Trumpovi, vůči němuž se programově vymezovala a stále vymezuje drtivá většina amerických médií. Podle průzkumu washingtonského think tanku Pew Research Center považuje sociální sítě za hlavní zdroj informací o volbách 44 procent Američanů, přičemž důvěryhodnost masových médií klesá.

Nesporný význam sociálních sítí spočívá v tom, že umožňují politikům okamžitě, přímo a bez zkreslení nastolovat vlastní agendu, která je dále šířena jejich sympatizanty.

V letošních volbách dokázali nejlépe oslovit uživatele sociálních sítí piráti, jimž se v poslední době nejúčinněji daří cílit na nejmladší generaci. Podle průzkumu agentury Median volilo piráty 22 procent voličů ve věku od 18 do 34 let, druhou příčku obsadila ODS (18 procent) a teprve třetí místo hnutí ANO (14 procent). Podpora ČSSD mezi nejmladšími klesla na čtyři procenta, komunistům dokonce na jedno procento.

V nedávné minulosti se na sociálních sítích nejlépe dařilo TOP 09, která je dokázala zřejmě nejefektivněji využít „pankáčskou“ kampaní Karla Schwarzenberga. Proti očekávání se před pěti lety dostal do druhého kola přímé prezidentské volby.

Dnes jsou kromě pirátů na sociál­ních sítích nadprůměrně aktivní i příznivci další, ve volbách nečekaně úspěšné strany Tomia Okamury, jenž mezi politiky na Facebooku kraluje s 273 tisíci přátel. Piráti jich mají 115 tisíc, tedy zhruba stejně tolik jako TOP 09 a jen o něco méně než Andrej Babiš (140 tisíc), kde se ovšem objevily spekulace o nadměrném počtu falešných profilů.

Sociální sítě pomohly přeskočit do sněmovny z posledního místa pražské kandidátky TOP 09 Dominiku Ferimu, který má na Facebooku 86 tisíc sledujících, s nimiž průběžně intenzívně pracuje. Vliv komunikace na Facebooku a Twitteru na mínění internetové generace je nezpochybnitelný a záleží jen na formě, jak a kým je používána. Menší vliv na rozhodování voličů experti zatím připisují poslednímu trendu, videopřenosům youtuberů a influencerů.

Pokud budou chtít strany usilující o co nejlepší výsledek uspět, budou muset komunikaci se světem sociálních sítí zlepšit, a to nejen před volbami.

Analýze voleb v České republice se věnujeme v hlavním tématu nového tištěného Reflexu, který vychází ve čtvrtek 26. října.

Reflex 43/2017Reflex 43/2017|Archív