nahoru

Vizualizace informace

l.p.fish 23. dubna 2004 • 11:02

Poprvé se začalo mluvit o filmových titulcích jako o uměleckém artefaktu u série filmů o agentu Jamesi Bondovi . K této sérii přistoupili producenti v podstatě jako ke konceptuálnímu uměleckému dílu a hlavní designer Maurice Binder vytvořil již u prvního filmu ze série, který šel do kin v roce 1962, koncept designu titulků na všech čtrnáct dobrodružství agenta vycházejících z románů Iana Flemminga.

Práce se mu povedla a zpracování titulků ( s nezapomenutelným pohledem skrz hlaveň pistole) se stalo nejen trademarkem celé série, ale vystřelila Bindera na pozici novátora a v podstatě zakladatele pohyblivého grafického designu. Vizualizace informace se ukázala jako velmi přitažlivá.
Přesuňme se o čtyřicet let dopředu, do doby internetu. Grafický design má další médium na kterém může hovořit pomocí pohyblivých obrázků. Navíc má za sebou osmdesátá a devadesátá léta - dobu stylových časopisů pro mladou klubovou kulturu. Muž jménem David Carson (který tehdy stál za časopisem Ray Gun ) opět změnil přístup k písmenům, učinil z nich podkladové plochy i samostatné grafiky. Padla většina pravidel a grafický design se posunul k chaosu, o kterém se začalo hovořit jako o paradigmatu doby.
Na internetu proběhlo několik pokusů oživit písmena a propojit je s klubovou audio kulturou. Na téhle stránce najdete flashové hříčky s grafikou, ke kterým jsou soundtrackem ukázky z tvorby rappera Notourious B.I.G, Led Zeppelin či Beatles. Ke každému fontu je přiřazena identita podle energie či dobové atmosféry, jakou cítíme z nahrávek. Tenhle přístup však prozrazuje, že se na stránkách prezentuje grafik, nikoli ten, který by si říkal „síťový“ umělec.
Naopak přístup, který ke grafice či písmu uplatňujeMark Napier ve svém alternativním browseru Shredder, opět posunuje grafický design směrem k chaosu, když na prohlížených stránkách dává do pozadí fotografie a obrázky a do popředí klade písmo. Vizualizace informace par excellence a navíc výchozí bod pro uvažování, jaké další druhy informací by se daly vizualizovat. Věřte totiž, že skoro všechny. Nejnovější atrakcí je třeba software NEST, který si můžete nainstalovat do svého počítače a sledovat zvukovou i obrazovou vizualizaci chyb v přenosu dat. A přemýšlet o tom, co všechno začalo Jamesem Bondem.

l.p.fish