nahoru

Spočítejte si,...

JOSEF VOMÁČKA 27. března 2009 • 10:26

...vy přemoudřelí, že ačkoli je Praha město budované od středověku geniálními stavebníky, je to přece jen už dávno...

...vy všichni přemoudřelí, že ačkoli je Praha město budované od středověku geniálními vládci a stavebníky, je to přece jen už stovky let zpět...
Rastr vnitřního města byl spoluvytvářen za osobní účasti Karla IV. a dalších kvalitních tvůrců, ti však pracovali na zakázce pro pár desítek tisíc obyvatel, trochu dobytka, koně a několik set slavných cizinců a vědců. I navazující vývoj Nového Města, které je dnes základem centrální pražské urbanistické kompozice, probíhal opravdu v průběhu několika set let.
Pak trochu přituhlo a přišlo jakési ochlazení. Přelom devatenáctého a dvacátého století našel ještě pohádkově krásné provinční město bez výrazných pravomocí a stvrdil status quo.































Po mnoha dalších letech, která svým způsobem využila dané prostředí, se dnes budí davy „měničů“. Ti nahrávají nechvalně známým, nevzdělaným, chvály i prostředků chtivým politikům a jejich přisluhovačům. Protože jak jinak by se dalo pohlížet na zásahy, které bohužel město hloupě poškozují? Jak jinak hodnotit kroky, jenž ve svém dopadu Prahu postupně znemožňují a ničí?
Měli bychom se zamyslet nad tváří a výhodami válkou nezničeného prostředí a přihlédnout k rolím, které Praha hraje, a k možnostem, jež jako středověké město má (ano, páni konšelé, Praha je opravdu úžasné středověké město). Místo toho v naší pseudodemokratické společnosti předkládáme nápady, které jsou nejen k smíchu.
Už jsem zde komentoval zúžení magistrály v Legerově ulici (SMRTELNÉ NEBEZPEČÍ), když tu se začaly objevovat sny a plány na přestavbu Karlova náměstí. To je sice jedním z největších v Evropě, ne-li na světě, ale současně je i nenahraditelnou dopravní křižovatkou osobní a veřejné dopravy. S tím se bohužel musí počítat, protože síť případných tunelů není v Praze kromě smíchovské strany nejen vybudována, ale ani uvažována. Auta a lidé prostě na Karlově náměstí zůstanou. Populistické kydy, které tento stav zpochybňují a sklízejí za to volební preference, jsou falešné, zákeřné a ulhané.
Pokud chceme mít fungující Prahu, musíme přemýšlet jinak. A kácet stařičké a impozantní stromy, jak se také v návrzích objevuje, to je už opravdu to nejpodlejší získávání bodů.


Další články z rubriky JINÉ MĚSTO naleznete ZDE


Související články:

Problematice zúžení magistrály v Legerově ulici se Josef Vomáčka věnoval v článku SMRTELNÉ NEBEZPEČÍ (Reflex online, 30. 1. 2009)
Zúží-li se jakémukoliv živému organismu přívod živin či energie podobným způsobem, dochází k vypočitatelným následkům. Někdy hned, někdy později, ale bez výjimky vždycky...

JOSEF VOMÁČKA