nahoru

Vláda se na lidi z kultury vykašlala, protože nejsou její voliči, DJové stojí statisíce, říká šéf klubu Roxy Stanko

Čestmír Strakatý 3. listopadu 2020 • 06:00
Prostor X: Rozhovor s Jaroslavem Stankem
• video: 
Prostor X

Klub Roxy v Praze funguje od roku 1992, jeho ředitel Jaroslav Stanko ho převzal v roce 2009 a vyvedl z dluhů, klub byl tehdy před bankrotem. Teď je zavřený a přichází o desítky milionů. Stanko počítá s tím, že otevře nejdřív v dubnu. Část zaměstnanců musel propustit, jinde se snižovaly mzdy. Věří ale, že klub přežije. Zažil prý už horší věci.

Kvůli koronavirovým opatřením byl klub Roxy zavřen od března, částečně fungoval přes léto a znovu se zavřel v září, popisuje Stanko. Jde o ztráty v řádech desítek milionů korun. Od státu zatím dostal klub pomoc asi 450 tisíc korun, o další si žádá v programu COVID – Kultura II. Přežívá i díky tomu, že se dohodl s pronajímatelem na nájemném a výrazně upravil a omezil fungování. Svým provozem dotuje i galerii a alternativní divadlo v prostoru Nod.

Podle Stanka se stát na část lidí vykašlal. Mluví mimo jiné o OSVČ v kultuře a komerčních projektech a podnicích. Jde prý celkově o 130 tisíc lidí, kteří tvoří zásadní část kulturního života. Stanko říká, že to ale nejsou voliči vlády, proto ji nezajímají. Kritizuje komunikaci vlády. Roxy si udělalo tak trochu vlastní plán fungování, bez čekání na její rozhodnutí.

Plánování akcí na příští rok je složité, i když Roxy má výhodu v tom, že velká část její produkce tvoří DJové, přibližuje Stanko. Kapely jinak přesouvají svá turné spíš na rok 2022. DJové přitom stojí stále víc, jedno vystoupení v přepočtu stovky tisíc korun, které musí klub zaplatit měsíce dopředu. I proto je pro klub situace, kdy přichází o většinu tržeb, tak složitá.

Stanko začal pracovat v hudbě hned po revoluci, do Česka pomohl přivézt světové hvězdy, mimo jiné R.E.M., Nicka Cavea nebo Pavarottiho. Říká, že hudební byznys se od té doby zásadně změnil. Už to není tolik o nadšení, ale jde prostě o obchod. Mladí lidé navíc už konzumují hudbu jinak a i tomu je třeba se přizpůsobit. Budoucnost je pro něj zčásti online.

Jak se daří klubu Roxy v době koronavirových opatření? Proč Jaroslav Stanko věří, že jeho klub přežije? Jak se dívá na fungování vlády a proč je k ní kritický? A jak se za třicet let proměnil hudební byznys?

Na další zajímavé rozhovory se podívejte zde  >>>





Diskuse ke článku