Hlavním tématem Manželů Stodolových nejsou vraždy, nýbrž patologický vztah protagonistů

Hlavním tématem Manželů Stodolových nejsou vraždy, nýbrž patologický vztah protagonistů Zdroj: Cinemart

Manželé Stodolovi jsou film strhující. A dusivý jako duchny v chalupách zavražděných seniorů

Tak jako to udělal producent a spoluscenárista Tomáš Hrubý na tiskové konferenci, je potřeba začít od „slona v místnosti“: nejprve pojmenovat to, co máme všichni před očima. Manželé Stodolovi jsou film o skutečných vrazích a vstupují do kin v atmosféře po střelbě na filozofické fakultě Univerzity Karlovy.

Snímek scenáristy a režiséra Petra Hátleho však vznikal řadu let a tohle načasování si nevybral. Měli tvůrci premiéru odsunout? Ne. Jejich snímek není laciným svezením na atraktivitě „mordů“. Vyprávění o zločinech, skutečných i fiktivních, lidstvo ostatně fascinuje odpradávna a dnešní popularita žánru „true crime“, příběhů o zločinech, které se staly, je jen pokračováním tradice kramářských písní. A za druhé – film Manželé Stodolovi oněch osm loupežných vražd, jež Stodolovi v letech 2001–2002 spáchali, používá jako základ pro sofistikovanější látky: pro studii patologického vztahu mezi oběma protagonisty a pro upozornění na palčivé téma osamělých seniorů. Protože tohle je jedna z rolí umění. V krvi a pokřiveném manželském vztahu se ostatně koupe i Shakespearův Macbeth; ostatně právě Lady Macbeth v Činoherním klubu ztvárnila představitelka Dany Stodolové Lucie Žáčková.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!