nahoru

Světoznámá sportovkyně, uklízečka, nepohodlná pro režim… Životní přemety Věry Čáslavské jako odvážná salta

Petr Šmeral 19. prosince 2020 • 16:15
Světoznámá sportovkyně, uklízečka, nepohodlná pro režim… Životní přemety Věry Čáslavské jako odvážná salta
foto: Archiv nakladatelství Argo, S. Krupař

Spisovatel Jan Novák a výtvarník Jaromír99 spolu již před dvěma lety vydali komiksový životní příběh slavného běžce Emila Zátopka. Nyní přicházejí v nakladatelství Argo s podobným dílem, které má opět v názvu pouze věhlasné příjmení: Čáslavská.

Gymnastka Čáslavská, ve druhé polovině 60. let sedminásobná olympijská vítězka, měla paradoxní status sportovkyně, která byla v zahraničí snad známější než v rodné zemi. Na tomto stavu se dost podepsali i komunističtí politici, kterým vadil její podpis pod prohlášením Dva tisíce slov a po konci aktivní sportovní dráhy jí znepříjemňovali život a snažili se její jméno vymazat z veřejného prostoru.

Novák píše o těch, co se nepo…

Scenárista Jan Novák fandí bojovníkům a těm, kteří se takzvaně neposerou. Lidem, kteří jsou schopní vzít správu svého života do vlastních rukou, což je něco, na co nebyla společnost za socialismu příliš stavěná. Někdy jde jen o to, najít pevný bod, kterého by se mohl člověk držet. Podle tohoto příběhu jím byla očekávání, která na člověka naloží jeho okolí. Ať již jde o diváky zahrnující Věru vřelými dopisy, nebo důvěra potomka dávného samuraje, který daroval Čáslavské pravou starodávnou katanu. (Údajně byla jedinou ženou na světě, která tuto zbraň vlastnila.) Nešlo jí o vlastní prospěch či neprospěch, ale o čistý štít. Přístup opravdu takřka samurajský.

Záleží také na tom, jakou tvář skutečnosti si chcete zvolit. Nabízejí se totiž obě, každému. Mnozí lidé říkají, že s nimi život dělá kotrmelce či veletoče. Jinými slovy by se ale dalo říci, že provádíte životem salta. Salto vzad je totiž jakýmsi vizuálním motivem celé knihy. Věra jej dělá nejen na závodech, ale i v civilním životě, když potřebuje ukázat okolí, kolik má síly. A salto vystřihne i policista, který ke konci bývalou sportovkyni možná zachraňuje od neuváženého činu. Výkon jako důkaz.

Časravska-san se nehrbí

Dalším výtvarným prvkem linoucím se knihou je červený kruh – symbol Japonska. Čáslavská si svou bojovností Japonce naprosto získala, až davy skandovaly Časravska-san.

První polovina knihy se věnuje sportovním úspěchům Věry Čáslavské. Důležitá finále, jakož i slavné sklonění hlavy v nesouhlasu, když na olympiádě zahráli sovětskou hymnu, v komiksu samozřejmě nechybí. Novák ale příběh dokázal okořenit živou dobovou mluvou, která již dnes nezaznívá, ale zde nás vhodně vrací o padesát let nazpátek.

Pro Nováka, který se obvykle zabývá světem mužským, musel být zvláštní zážitek psát najednou o mladém ženském kolektivu. A skutečně se jednalo o kolektiv, dílo nás ubezpečuje, že bez přátelství a solidarity spoluzávodnic by se úspěch Čáslavské asi nekonal.

Odložený život

V říjnu 1968 po úspěšné olympiádě v Mexiku se ještě v cizině Čáslavská vdala za kolegu sportovce Josefa Odložila. Začíná se odvíjet její druhý příběh, příběh partnerky a posléze matky. Po příjezdu je všude kolem sebe svědkem postupného měknutí páteří. A začíná se vyprávět třetí příběh, umlčování nepohodlné sportovkyně. V Novákově podání manžel Čáslavské neudržel krok s její morálkou a žárlil na její úspěchy. Manželství se rozpadlo, z bývalých partnerů se stali protivníci.

Čáslavská sice posléze získala místo trenérky, ale do života jí vpadla nečekaná rodinná tragédie. Po letech komunistických ústrků ji počátkem 90. let začal vláčet na svých stránkách bulvár. Z poradkyně prezidenta se nakonec propadla do role psychiatrické pacientky.

Konec tohoto příběhu je však vítězný, tak jako výkony Čáslavské na světových sportovištích.

Jaromír99 zvolil úsporné tahy podložené kombinací čtyř základních barev. První dojem z knihy nás esteticky vrací do postbruselského období 60. let, kdy byly výrazné barevné podklady v tisku v oblibě. Kniha se velmi dobře nejen čte, ale i prohlíží. Snad jen barevný klíč mohl být propracovanější – tento totiž nedává žádnou zjevnou logiku, nenese další významy kromě zmíněného rudého kruhu.

Kvalitního scenáristu doprovází kvalitní výtvarník, radost pohledět. Jaromír dynamicky střídá pohledy na vystupující postavy se zdobnými, leč  chladnými „záběry“ na městské prostředí či přírodní scenerie. Některé stránky by mohly posloužit jako art deco plakáty.

O Čáslavské sice vyšlo několik knih, ale pro mladší generaci může být tento komiks objevem zapomenuté hrdinky.

Petr Šmeral




Diskuse ke článku