nahoru

Drsný život v gulagu i v New Yorku. Čertův rypák i Tulipánek baví

Richard Klíčník 28. listopadu 2020 • 14:50
Drsný život v gulagu i v New Yorku. Čertův rypák i Tulipánek baví
foto: Archiv nakladatelství Crew

Každoroční komiksová žeň je v plném proudu a nezastaví ji ani epidemie. Nakladatelé se na konci roku opět předhánějí v tom, kdo vydá lepší komiksy. Vydavatelství Crew letos válí, právě totiž vyšel Čertův rypák / Tulipánek – komiks amerického spisovatele Jeroma Charyna a francouzského kreslíře Francoise Boucqa. A zvučná jména nezklamala, vyšla lahůdka pro náročnější milovníky komiksu.

Je zajímavé, že Jeromu Charynovi (1937) u nás prozatím nevyšla žádná kniha, i když jde o autora uznávaného a má na kontě přes čtyřicet románů, o divadelních hrách a komiksech nemluvě. Třeba v Česku o dost známější Michael Chabon o něm mluví jako o jednom z nejdůležitějších autorů americké literatury. Vězte, že právě vydaný komiks vás o tomto tvrzení přesvědčí.

Pod křídly KGB

Nový přírůstek edice Mistrovská díla evropského komiksu obsahuje dva příběhy, které se odehrávají zčásti v Rusku a zčásti v USA, oba za dob studené války a z obou vám půjde hlava kolem. V prvním sledujeme osobní příběh ruského sirotka s rozštěpem patra, který se dostane pod ochranná křídla sovětské KGB. Výcvik na tajného agenta, který je do terénu vysazen v USA, obsahuje všechno, co čtenář očekává od dokonalého thrilleru – osobní dilemata, boj dobra se zlem, kdy hranice obojího je téměř setřená, akci i tah na branku.

Druhý příběh je postaven zcela opačně – americký chlapec se zvůlí KGB ocitá v sovětském gulagu, kde se nejprve musí stát zvířetem, aby dokázal přežít. Příběh Tulipánek zaleze pod nehty jako nefalšovaná sibiřská zima. Výjevy z děsivě rozkastovaného nepřátelského prostředí působí naprosto plasticky zejména díky fenomenální Boucqově kresbě, kterou čeští čtenáři znají třeba díky komiksům Bouncer či surreálným Dobrodružstvím Jeronýma Moucherota.

Banda potetovaných kriminálníků

Francois Boucq (1955) je naprosto všestranným kreslířem, který dokáže vystihnout živě jak New York, tak prostředí ruského koncentráku, ve kterém se „Tulipánek“ stane díky svému výtvarnému nadání hlavním tatérem jednoho z tamních bossů. Právě tetování je středobodem druhé povídky a popis jeho významu v kontextu gulagu je fascinující sám o sobě. Když přičteme všechno, co se tu odehrává, dostane se vám díky skvělému výtvarnému provedení do mozku materiál na pár pěkně divokých snů.

Čertův rypák / Tulipánek je komiks, jakých u nás vyjde jen pár do roka, a patří mezi ty, které mají šanci zabodovat i mimo „komiksářskou“ komunitu. Pro každého milovníka komiksů bude jeho četba vyloženě sváteční záležitostí. V případě této knihy můžeme bez uzardění hovořit o skutečném komiksovém umění, a nezbývá než doufat, že u nás bude podobných titulů vycházet víc.

Richard Klíčník




Diskuse ke článku