nahoru

Bilance ostudy jménem D1: Viníci jsou premiéři, ministři dopravy a Ředitelství silnic a dálnic. Kdysi i dnes

Viliam Buchert23. prosince 2018 • 13:30
Kalamita na Dálnici D1 - ilustrační snímek
Kalamita na Dálnici D1 - ilustrační snímek
• foto: 
mBase

V roce 2002 jsem dělal interview s lidoveckým ministrem dopravy Milanem Šimonovským. Ten sebejistě tvrdil, že v průběhu jeho funkčního období, tedy do roku 2006, bude mít dálnice D1 v obou směrech tři pruhy. Také vyhlašoval, že dokončí dálnici D47 do Ostravy. Nestalo se ani jedno. Ostatně v případě naší dálniční sítě, o které se reálně začalo hovořit už v 30. letech minulého století, nebyly sliby naplněny nikdy. Ani za první republiky, ani za německé okupace, ani za socialismu a ani v domě demokratických vlád. Pořád jen výmluvy a lži. Bohužel to trvá do dnešních dnů.

Letošní rok (ale také předminulý, ale třeba i před pěti či deseti roky) se snaží jednotliví viníci hodit problém dálnic, a speciálně nejvytíženější D1, na někoho jiného. V tomto případě jsou ale nádoby propojeny. Dálniční síť financuje stát, kromě vlastních prostředků dnes i prostřednictvím dotací Evropské unie. Stát řídí vláda a vládu premiér. Ten také navrhuje ministra dopravy, pod kterého spadá Ředitelství silnic a dálnici (ŘSD), jež výstavbu, opravy a údržbu dálnic a silnic I. třídy zabezpečuje.

Proto je spor o to, kdo je viníkem za neutěšenou dálniční a často i další silniční síť zodpovědný, pofiderní. Za problémy mohou vlády, premiéři, ministři dopravy a především Ředitelství silnic a dálnic. Každý svým dílem.

Squatteři z Kliniky: Na rozhodnutí soudu vám zvysoka s**eme!
Jiří X. Doležal 21. prosince 2018 • 19:04

Squatteři z Kliniky: Na rozhodnutí soudu vám zvysoka s**eme!

Vlády dlouhodobě nedávají dostatek peněz na dopravní infrastrukturu. Pokud existuje nějaký důvod, kdy má smysl se zadlužit, tak je to právě tato oblast, protože investice se vrátí. Na to nemusí být člověk ekonomem, aby to věděl. Ostatně každý ekonom vám to potvrdí.

Konkrétními viníky jsou proto dnes premiér Andrej Babiš, ministr dopravy Dan Ťok (což je člověk, kterého vybral současný předseda vlády) a ředitel ŘSD Jan Kroupa. První odpovídá za druhého, druhý za třetího.

Pozůstatky sovětského impéria: Fotografie tajných základen, které na mapě nenajdete

Ťok je ministrem dopravy od 4. prosince 2014. To už je dostatečně dlouhá doba na to, aby se alespoň změnil systém, který by nějak omezil utrpění českých řidičů. Nestalo se, pořád slyšíme jen sliby a pak přijdou chyby.

Ředitelství silnic a dálnic České republiky je totiž státní příspěvková organizace zřízená Ministerstvem dopravy. Základním předmětem činnosti této organizace je výkon vlastnických práv státu k nemovitostem tvořícím dálnice a silnice I. třídy, zabezpečení správy, údržby a oprav dálnic a silnic I. třídy a zabezpečení výstavby a modernizace dálnic a silnic I. třídy. Jan Kroupa je generálním ředitelem od prosince 2014. Také to není úplně krátká doba. Kroupa na ŘSD přitom nastoupil už v roce 2004 a měl na starosti kromě jiného modernizaci dálnice D1. A to už je sakra dlouhý čas. A že při modernizaci a výstavbě dálnic selhávaní často i stavební firmy, které práce realizují? To je přece také problém ŘSD, protože společnosti vybírá.

Pašeráci migrantů prodávají děti na orgány, tisíce českých ilegálů žije ve strachu,…

Pokud se má něco na našich silnicích změnit, jsou nutné personální změny. Ani pak samozřejmě nečekejme žádné rychlé a hmatatelné výsledky. I při daleko lepší organizaci práce se náprava může podařit až za mnoho let. Ovšem nekonečné výmluvy a chlácholení veřejnosti, že teď už to bude lepší, musí přestat. Výrazně to poškozuje českou ekonomiku a neustále to otravuje život občanů.

Stane se ale něco? Premiér Babiš by měl vyhodit ministra Ťoka. Nový šéf či šéfka rezortu by pak měl udělat pořádek na ŘSD. Zda to bude stačit, nevíme. Ale pokračovat dál tímto způsobem je zlovolným týráním lidí.

Tuzemské dálnice neplní svoji úlohu. Známka na příští rok by měla být za poloviční cenu
10 let okupace: Sovětský ústup z Afghánistánu na působivých snímcích



Klíčová slova: dálnice D1, Česko, komentáře, ŘSD



Diskuse ke článku

 

Kurzy měn
25,590
22,500
28,970
Nejčtenější komentáře
Články odjinud
Nejčtenější