Česká kvalita

Česká kvalita Zdroj: Profimedia.cz

Česká kvalita? Dopřejte si to nejhorší!

Hypermarkety prý přelepují zahraniční potraviny nálepkami „Česká kvalita“, snad aby nalákaly zákazníky. Myslím, že to musí být špatný vtip: nepočítám-li zduřelou polskou drůbež připomínající mutanty, nabízejí právě české potraviny suverénně nejhorší kvalitu.

 

Studovali jste se někdy například složení vídeňských párků z Kostelce? Buďte rádi, že ne, já totiž ano. Takže vím, že spíš než s Vídní mají mnohem víc společného s infekčním nemocničním oddělením.

 

Ano, většina Čechů tytu potraviny kupuje. Stejně jako kupují fabie s nižší výbavou a vynikající mladoboleslavskou motorizací, s níž by mělo být kvůli bezpečnosti ostatních řidičů zakázané předjíždět, protože na tento složitější manévr nejsou konstruované.

 

Chci věřit, že české potraviny většina z nás kupuje jen proto, že na ty lepší západoevropské prostě nemáme peníze. Jinak logicky nechápu, jak si někdo může koupit třeba vodou i mnohem horšími ingrediencemi nastavenou českou šunkou místo španělského jamónu, italského prosciutta či běžné německé a rakouské šunky, které opravdu chutnají po masu a ne po zvířecích střevech.

 

A stejně tak sýry. Například hermelín nám kdysi předhodili komunisté coby náhražku francouzského camembertu bez camembertu, snad aby oddálili listopad 1989. Jíst dobrovolně hermelín je jako nechat si šít oblek v Bulharsku a pak se divit, že máte klopy na zádech a kapsy v rozkroku.

 

O troubelínu, dalším vrcholu českého sýrařství a překvapivě produktu volného trhu, radši ani nemluvím. Ne nadarmo je určen přímo do trouby. Možná je i trouba sám.

 

 

Jíst většinu české potravinové kvality, jíž může obhajovat snad jen šéf tuzemské Agrární komory Jan Veleba, ospravedlňuje pouze peněženka plná průměrného českého platu, moc dětí doma nebo výhodná hypotéka na exkluzivní byt nad rušnou křižovatkou, specialita našich developerů. Jakýkoli jiný důvod znamená, že nenávidíte vlastní život.

 

Nikdy jsem nedělal v reklamě. Nicméně vždycky jsem tento lehce podvodný a fantasticky lukrativní obor chápal jako způsob, jak podpořit prodej určitého zboží. Viz fialová kráva. Takže bych samozřejmě chápal, kdyby v hypermarketech lepili nálepky „Francouzská kvalita“ na české sýry či „Skoro jako z Toskánska“ na šišku imitace. Ale naopak?