Andrej Babiš (ANO) během předvolební kampaně na Vysočině (srpen 2025)

Andrej Babiš (ANO) během předvolební kampaně na Vysočině (srpen 2025) Zdroj: Facebook - A. Babiš

Andrej Babiš (ANO) během předvolební kampaně na Vysočině (srpen 2025)
Andrej Babiš (ANO) během předvolební kampaně na Vysočině (srpen 2025)
Andrej Babiš (ANO) během předvolební kampaně na Vysočině (srpen 2025)
Andrej Babiš (ANO) během předvolební kampaně na Vysočině (srpen 2025)
Andrej Babiš (ANO) během předvolební kampaně na Vysočině (srpen 2025)
12 Fotogalerie

Hnutí ANO si stěžuje na „nenávistnou“ kampaň. Babiš ji ale vede už nejméně tři a půl roku

Jiří Sezemský
Diskuze (87)

Fyzické útoky nelze tolerovat, ovšem nepřijatelná je i „ficovská“ demagogie, že za napadení Andreje Babiše může nenávistná kampaň oponentů. Jestli někdo téměř celé volební období vyvolával atmosféru strachu a nenávisti, byl to okruh ANO a jeho potenciálních koaličních partnerů.

Konfrontační a personifikovaná kampaň zdaleka není výsadou jen České republiky. Letos je ovšem nebývalé vyhrocená. Jeden tábor obviňuje vládu z údajné vlastizrady hájením linie západních spojenců. Druhý tábor naopak podezírá opozici, že chce zemi posunout směrem na Východ, což dokládají četné výroky hlavně představitelů Stačilo! a SPD, kteří počítají s vládní kooperací s hnutím ANO.

V této situaci na předvolebním mítinku udeřil invalidní důchodce předsedu ANO berlí. Svoje jednání označil za emociální zkrat, prý mu vadí lži politiků. Má sice pravdu, že Babiš pravdomluvností nikdy neplýtvá a zrovna se chtěl lživě vyvléknout, že nikdy nesliboval halu pro Martinu Sáblíkovou. To však není polehčující okolnost.

Havlíčkovy manipulace

Na druhou stranu snaha vyrobit z této politováníhodné scénky mučednictví typu postřeleného Roberta Fica, jenž obvinil z útoku „nenávistnou“ opozici a média, je trochu přitažená za vlasy. Kde byla v tu chvíli Babišova ochranka, o jejíž roli se vůbec nehovoří?

Okruh ANO se pokouší z tohoto zkratu vytlouct politický kapitál. „Útok je přímým důsledkem nenávistné kampaně, kterou vede koalice Spolu, Piráti a v posledních dnech opět i STAN. Teď to skončilo úderem do hlavy, příště to může být horší. Kampaň založili na vyvolávání strachu a nenávisti, z Andreje Babiše dělají bůh ví co. Varovali jsme, že to může skončit špatně a stalo se,“ říká Karel Havlíček.   

Na stejnou notu nastoupila baterie spřízněných komentátorů a mediálních „expertů“, která stejně jako ANO viní kampaň demokratických stran. Prý to zaručeně Babišovi pomůže. Jsou většinou ze stejného okruhu snažícího se veřejnosti vsugerovat, že kampaň „Antibabiš“ nefunguje, a lidé se vymezují hlavně proti „nenáviděnému“ Fialovi. Teď budou tvrdit, že stoupenci vládní koalice jsou mnohem aktivnější a agresivnější.

Jsou to jen hrubé manipulace některých mediálních domů v čele s Mafrou, protože Babiš ovládaný touhou po revanši je stále tou samou polarizující osobností, jen je ještě mnohem dryáčničtější a jeho družina ve slepé oddanosti mnohem sevřenější, než dřív.

Kdo začal s negativní kampaní?

Probabišovská média chtějí navodit nálady, že je dnes Babiš daleko přijatelnější než v prezidentské volbě, kterou prohrál drtivým rozdílem milionu hlasů. Narativ, že negativní kampaň hrají hlavně vládní strany a Piráti, dnes rozehrává hlavně ANO, které vždycky pracovalo s „pružnou“ pamětí svých voličů.

Ještě nedávno visely ve veřejném prostoru billboardy ANO s „nejhorším premiérem na světě“ Petrem Fialou. Opozice zneužívala sněmovní obstrukce nejvíce v polistopadové historii k masivní protivládní propagandě. Mimo jiné označovala v Evropě zcela běžnou korespondenční volbu za „protiústavní konec demokracie“ a „nástup totality“. Dnes, kdy se k ní přihlásilo jen 27 tisíc voličů, mlčí.

Babiš, Havlíček, Schillerová a spol. dnes žalují na negativní kampaň, protože se jí obávají. Z interních průzkumů vyplývá, že polarizující fenomén Babiš stále hraje v uvažování dosud váhajících voličů významnou roli. Zvláště pokud se rýsuje jeho potenciální vládní angažmá s proruskými extremisty v blocích Stačilo! a SPD. Spekulace části „expertů“, že obavy z takové konstelace jsou přehnané, působí krajně nedůvěryhodně, protože Babiš ve snaze uchopit moc udělá a slíbí cokoli.

Útoky krátce po ruské invazi

ANO vedlo permanentní negativní kampaň proti Fialově vládě už od dubna 2022 v napjaté bezpečnostní situaci krátce po ruské invazi, která se překlápěla do bezprecedentní energetické krize. Tehdy by mnozí ocenili státotvornost opozice, protože antisystémoví radikálové začali na demonstracích strašit kolapsem ekonomiky, hladomorem a cenou benzínu 150 korun za litr, pokud nebudou obnoveny obchodní vztahy s Ruskem.

Jenže „státotvornost“ je pro Babiše, jehož strategie je založena na osobním prospěchu, brutálním populismu a používání lží jako politického nástroje, jen prázdný pojem. ANO se tehdy naopak připojilo k proruským radikálům, a začalo obviňovat Fialovu vládu, že se údajně „stará jen o Ukrajinu a kašle na naše lidi“.

Babišovy lži, že čeští občané z toho nic nemají a na pomoc Ukrajině doplácejí, se nesou éterem dodnes. Nenaplnily se ani katastrofické scénáře šířené organizátory demonstrací, z nichž mnozí se dnes profilují jako potenciální Babišovi partneři.

Fašisti a nacisti

Nenávistnou kampaň Babiš prohluboval před prezidentskými volbami. V srpnu 2022 označil své odpůrce z řad voličů Spolu a PirSTAN za „nebezpečné fašisty a nacisty“.

Jeho kampaň vygradovala před druhým kolem voleb, kdy zaplavily zemi billboardy vyvolávající strach z generála Petra Pavla, jenž chce údajně zavléct Česko do války. Byla to nejodpudivější dezinformační akce v historii polistopadových kampaní. Babiš a jeho lidé dodnes zneužívají strachu části veřejnosti z války, tento strach ještě přiživují a lživě obviňovali Pavla a Fialovu vládu, že chtějí válku eskalovat a nepřejí si mírové řešení.

„Andrej Babiš otevřeně nastoupil vlnu, kterou dřív jely radikální a extrémní politické strany a hnutí. Za jeho kampaň by se v tuto chvíli nemusel stydět nikdo z SPD a možná hůř. Tým, který toto připravuje, by se měl stydět za to, že prezidentskou kampaň staví na lžích a dezinformacích a tím ještě víc pošlapává politickou kulturu v naší zemi,“ reagoval tehdy odborník na politický marketing Otto Eibl.

Babišovu licoměrnost prokazovalo každé jeho vystoupení ve sněmovně, kterou si pletl s tribunou volební kampaně. Snažil se prodat marketingovou pohádku, jak zemi předal v perfektním stavu a „neschopná“ Fialova vláda na co sáhne, to pokazí.

Aktuální aféra není jediným důkazem hrubnutí veřejné debaty a rozdělení společnosti na dva vyhraněné tábory. Projevuje se vulgárním napadáním politiků na mítincích, přičemž vládní jsou dnes pod větším tlakem, ale stále intenzívněji i na sociálních sítích. Tvářit se, že vyhrocování atmosféry vzniklo až dnes a dominuje v něm provládní tábor, je další zjevná manipulace, která příkopy ve společnosti ještě prohloubí.

Vstoupit do diskuze (87)