Aňa Geislerová a šaty ze skla Pilsner Urquell od Jana Černého.

Aňa Geislerová a šaty ze skla Pilsner Urquell od Jana Černého. Zdroj: Lukáš Wisla

Designér Jan Černý při práci na šatech Pilsner Urquell
Designér Jan Černý při práci na šatech Pilsner Urquell
Designér Jan Černý při práci na šatech Pilsner Urquell
Aňa Geislerová a šaty ze skla Pilsner Urquell od Jana Černého.
Aňa Geislerová a šaty ze skla Pilsner Urquell od Jana Černého.
28 Fotogalerie

Jak vznikaly šaty Ani Geislerové? Deset kilo skla, korzet a odkaz na olympijskou kolekci, říká Jan Černý

Klára Čikarová
Diskuze (3)

Zviditelnil Česko na olympiádě v Paříži i na EXPO v Ósace a letos se stal oficiálně nejlepším českým designérem roku. Nyní JAN ČERNÝ navrhl desetikilové skleněné šaty, které herečka Aňa Geislerová oblékla na zahájení MFF Karlovy Vary. Jak vznikaly?

Jaký příběh stojí za skleněnými šaty, které Aňa Geislerová ve Varech vynesla na úvodní červený koberec?

Nápad navazuje na šaty z piva Pilsner Urquell, které před dvěma lety navrhl do Varů pro Aňu Geislerovou Jakub Polanka. Já jsem letos dostal zadání navrhnout pro ni šaty z pivního skla – tedy z lahví, do nichž se plzeň čepuje. Karlovarský filmový festival považuji za snad nejdůležitější český kulturní event s přesahem a jsem rád, že jsem k jeho podobě mohl tímto způsobem přispět. Návštěvníci festivalu si šaty mohou zblízka prohlédnout v zóně Pilsner Urquell, kde jsou vystavené. Co s nimi bude dál, je ještě v jednání.

Jakým způsobem skleněná róba vznikala? 

Téměř celé šaty, respektive snad devadesát devět procent jejich váhy, tvoří sklo. Jsou poseté zelenými krystaly z Preciosy a skleněnými kapkami z pivních lahví, které jsou našité na síťku „skin tight“ šatů, které tvoří jakousi druhou kůži. Klasickou siluetu s výrazným pasem tvaruje korzet. Šaty jsou uzoučké, s dlouhým rukávem, délkou až na zem a schválně mají větší ramena vyztužená vycpávkami, aby se tíha skla rozložila.

Vepsal jste do nich i svůj vlastní rukopis?

Celé šaty na sobě mají vzor Rorschachova testu, který jsem použil i na olympijské kolekci. Střídají se tam odstíny zelené, které v některých skvrnách občas přecházejí až do bílého krystalu. Když na šaty posvítíte, díky krystalům z Preciosy se roztřpytí. Jsou to tytéž krystaly, které použila Prada ve své loňské kolekci na botách nebo kabelkách, používá je i Gucci a používal je i Louis Vuitton už v době, kdy jsem tam pracoval. 

Pracoval jste nejen s krystaly, ale přímo i s pivními lahvemi. Jak jste je využil?

Inspiraci jsem jel načerpat přímo do sklárny v Kyjově, kde se lahve vyrábějí. Podobně jsem to udělal, už když jsem designoval boty Prestige – ty jsem mimochodem vymyslel přímo na místě v továrně. Když jsem se díval na to, jak lahve vznikají, nejzajímavější moment výroby pro mě byl, když se z obrovské vany s tunami roztaveného skla hmota dělí na malé svítící kapičky. Ty pak rozžhavené putují přes několik podlaží v průhledných drátěných tobogánech, než spadnou do formy, kde z nich vznikne lahev. Rozhodl jsem se pracovat právě s motivem kapky, protože tou celý proces výroby lahve začíná. Ve spolupráci s designérem Janem Plecháčem a sklárnou Moser jsme vytvořili několik centimetrů vysoké kapky, každá je ručně broušená na diamantové brusce a očíslovaná. Dohromady je jich tři sta padesát a jsou našité v husté vrstvě na ramenech a rukávech. Vypadá to, jako by po nich stékaly. Vytvářejí další texturu a třpyt a také mile cinkají.

Nosit takové šaty musí být doslova těžké. Kolik váží?

To byla na začátku jedna z mých největších obav. Původně jsem chtěl použít trojrozměrné kapky ve tvaru slzy, ale od toho jsme nakonec ustoupili. Jednak právě kvůli váze, a také se nám více líbilo vyřezat kapky přímo z lahví samotných. Občas je na nich vidět ještě i vodoznak plzeňské brány, který je do lahví vylisovaný. Placičky mají tloušťku lahve, což nám hodně váhy ubralo. I tak ale šaty váží okolo deseti kil. Tím, jak jsou vykonstruované na tělo, se ale dají unést. Aňa v podstatě nesla na ramenou váhu horní půlky šatů a sukně na bocích seděla na korzetu, který váhu roztříštil. 

Měla Aňa Geislerová při zkoušení možnost do podoby šatů promlouvat?

Vedle samotného designu bylo nejdůležitější právě to, aby se Aňa v těchto šatech cítila co nejlépe a tuto energii vyzařovala i navenek. Bylo to pro mě jiné, než když moje modely na přehlídce oblékají anonymní modelové. Konstruovali jsme šaty společně s kolegou Borisem Králem, s nímž máme naši značku Jan Société a jsme dlouhodobě přátelé. S Aňou jsme se potkávali, ukazovali jsme jí naše záměry a už od začátku se pro náš nápad nadchla, ačkoliv není zvyklá takto výrazné šaty nosit. Má raději neutrálnější barvy jako je černá nebo béžová a najednou si na sebe měla dát sytě lahvové stříbrné šaty, které vypadají až trochu do disco. Ale už když si poprvé oblékla šaty rozešité, jen sestehované z jednotlivých třpytivých kusů, říkala, že ji baví.

Vaše modely běžně nosí i řada dalších známých osobností. Koho jste ještě ve Varech oblékal?

Přímo na míru jsem na zahajovací ceremoniál navrhl smoking pro Kubu Stracha, tedy DJe Nobodylisten. Jsme dlouholetí přátelé a už celé roky se smějeme tomu, že nejsme schopni obléct si smoking. Na tuto slavnostní příležitost, která vyžaduje black tie, jsem konečně vytvořil smoking jak pro něj, tak pro sebe. Je trochu upravený – oproti klasické verzi je sako zkrácené a propnutější, kalhoty volnější. Můj přítel Alex si vzal smoking z naší poslední kolekce, který je ušitý z moaré látky. To je speciální francouzská technika, která si hraje s texturou tak, že vzniká efekt podobný letokruhům v rozříznutém kmeni. Ve Varech moje oblečení jistě vynese i řada dalších osobností a mimo to v rámci nejnovější kolekce opět oblékáme sportovce.

Sportovní oblečení jste do Varů navrhl také pro Studio Barré Prague. Jak tato spolupráce vznikla?

Na minulém ročníku festivalu jsem představoval svou olympijskou kolekci a chodil jsem tam poctivě ráno cvičit. Bylo to náročné, ale skvělé. Vzal jsem s sebou i maminku a sestru a přitom jsem se poznal se Zuzanou Mikyskovou z Barré. Letos jsme vytvořili limitovanou edici vtipných trik. Je na nich nápis na hrudníku vytvořený z Preciosa krystalků, kde je v sousloví „Move your Soul“ poslední slovo přeškrtnuté a nahrazené slovem „Ass“, tedy „Pohni zadkem“.  

V jakém outfitu nešlápnou vedle ani běžní návštěvníci festivalu, když si chtějí zajít na film a drink?

Oblečení je třeba volit s ohledem na to, aby se v něm dalo vydržet i v teplém počasí. Na léto bych obecně, jak mužům, tak ženám, doporučil volné lněné kalhoty nebo sukni a k tomu košili nebo triko. Nejlépe asi v neutrálních béžových nebo krémových tónech či v černé. Takhle můžete vyjít ven přes den, ale zároveň i večer na sklenku. Len má jiný tvar vlákna než ostatní tkaniny, přes den příjemně ochladí a večer stále vypadá šik, ačkoliv se trochu pokrčí. To je ale u přírodních materiálů běžné.

Jak jsou na tom Češi co se stylu oblékání týče?

Nevnímám, že bychom nějak zaostávali, ve srovnání s Evropu se nemáme za co stydět. Samozřejmě oproti Francii nebo Itálii tu rozdíl je, ale tyto země tvoří celosvětově výjimku v tom, že se tam umějí hezky obléci. Mladá generace v online světě okamžitě vstřebává světové trendy. Často vidíte fotky celebrit ještě dříve, než je vidí ony samy. Vliv známých osobností je velký. To se nedávno ukázalo například během svatby Jeffa Bezose v Benátkách nebo když proběhla očekávaná přehlídka nového kreativního ředitele Dioru Jonathana Andersona v Paříži. Na live streamu v mobilu vidíte modely deset sekund potom, co je vidí hosté na místě. Rozdíly se stírají, okamžitě víme, co je cool, kdekoliv po světě. Samozřejmě, že si všichni neoblečou Pradu a Dior, ale ty samé trendy pak najdete i v řetězcích.

Co je „cool“ právě teď?

To kdybych věděl! Vznikají různé mikrotrendy, jak se navzájem ovlivňují lidé v různých komunitách. Už to není jako dřív, kdy se řeklo, že teď se nosí třeba modrá. Když ale přemýšlím o nějakých rozšířených současných trendech, napadá mě, že se toto léto extrémně vracejí žabky, tedy správně havaianas. Nosí se už nejen na pláž nebo k bazénu, ale stylují se už i jako běžná obuv do města ke kalhotám.

Na čem aktuálně pracujete v rámci vlastní značky?

Právě jsem se vrátil z dovolené a naplno jsem se ponořil do práce na nové kolekci. Intenzivně řešíme, kde ji představíme. Máme v jednání speciální lokaci, a pokud vyjde, bude show už v září. Když ne, posunuli bychom ji dál do podzimu. Téma ještě nemůžu prozradit. Když jsem dělal minulou kolekci, uvědomil jsem si, že jsem se konečně posunul k produktům, které chci sám nosit, a že nemusejí být nutně výrazné nebo přehnané. I obyčejná pruhovaná košile, když si na ní pohlídám všechny nuance, jako je délka, šířka a límeček, může být stejně hodnotná. Přesvědčil jsem se, že se nemusím bát dělat jednoduché, ale přesto promyšlené věci. Vnímám to jako svůj přerod a v podobném duchu se ponese i nová kolekce. Móda je od toho, aby ji lidé rádi nosili.

Jan Černý (31)

Přední český módní návrhář stojí za vlastní značkou Jan Société, ale také za kolekcemi oblečení, které reprezentují Česko v zahraničích – na olympijských hrách v Paříži nebo aktuálně na EXPO v Ósace. Rodák z Hodonína absolvoval obor Design oděvu na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně a na poli české módy se etabloval v roce 2017 streetwearovou módou, která zaujala i v zahraničí. Černý absolvoval stáž u Louis Vuitton v Paříži a po návratu vnesl čerstvý vítr do českých značek Prestige a Kara. Dvakrát se stal módním návrhářem roku a letos i absolutním vítězem cen Czech Grand Design.

 

Vstoupit do diskuze (3)