Zuzana Tylčerová z innogy: Nejsme jen logo na plakátu. S filmem chceme žít
Podpora stovky celovečerních filmů, 29 let partnerství s karlovarským festivalem a program, který láká děti, filmové fanoušky i náhodné kolemjdoucí. Zuzana Tylčerová, jež v innogy vede projekt Energie českého filmu, nevidí sponzoring jen jako smlouvu. Chce dávat české kinematografii energii a taky prostor, kde se diváci mohou do filmu zamilovat. Třeba při dabingu, kvizu nebo u prosecca v novém innogy Bistru.
Letos slavíte 20 let Energie českého filmu. Když se ohlédnete, co byl podle vás ten jeden klíčový moment, kdy jste si řekla: tohle má opravdu smysl?
Klíčových momentů bude zřejmě více. Za 20 let trvání našeho projektu innogy – energie českého filmu jsme koprodukovali více než stovku celovečerních snímků. Radost nám dělá jakýkoliv úspěch našeho filmu. Nejvíce pak, když se sejde divácký zájem s oceněním filmových odborníků či účastí na renomovaných festivalech. V loňském roce jsme se tak radovali z fenomenálního úspěchu našeho snímku Vlny. Krásným zážitkem byla premiéra ve Velkém sále karlovarského Thermalu a standing ovation následující po projekci.
Festival v Karlových Varech podporujete bez přestávky už 29 let. Jak se za tu dobu proměnilo vaše zapojení a co považujete za největší posun?
Nepřistupujeme k jakémukoliv sponzoringu či reklamnímu partnerství jen jako k dobré definici smluvního ujednání, jehož dodržování si pak kontrolujeme. Každým naším sponzoringovým projektem opravdu žijeme. Když končí jeden ročník festivalu, již uvažujeme, co budeme dělat v roce příštím. Líbí se nám rozvoj filmového festivalu v Karlových Varech tak, jak jej realizuje tým jeho organizátorů. Stejně jako festivaloví organizátoři i my chceme, aby lidé, kteří přijedou na festival, zažili něco výjimečného. Viděli kvalitní a zajímavé filmy, a pokud se do festivalových sálů nedostanou, aby si mohli užít výborný doprovodný program, do něhož svou velkou dávkou energie innogy již mnoho let přispívá.
Od 4. července otevíráte innogy Point a innogy Bistro. Co všechno tam návštěvníci zažijí? A co byste osobně doporučila jako „must see“?
Začnu jídlem. Změnili jsme koncept provozování naší kavárny u hotelu Windsor. Spojili jsme se s místní renomovanou restaurací Špunt & Knoflík a z kavárny se stalo bistro s celodenním provozem. U nás se budou moci filmoví fanoušci nasnídat dříve, než vyrazí do jednoho z festivalových kin. Výborné menu bude k dispozici do půlnoci a nebude to jen o nabídce kvalitního jídla. Z programu innogy Pointu bych upozornila na dobře obsazené talk shows našich letošních filmů – Karavan, Sbormistr, Zlatovláska a Neporazitelní. Filmy Karavan a Sbormistr jsou součástí programu festivalu. Karavan v sekci Zvláštní uvedení. Sbormistr, po mnoha našich dalších filmech, je v hlavní soutěži. Kromě talk shows jsme tradičně přichystali ještě tři recitály – Pavla Čadka, Adama Mišíka a Terezy Maškové.
V programu máte talk shows s tvůrci, recitály i divadlo pro děti. Co vás vedlo k tomu, pojmout innogy Point jako prostor nejen pro film, ale i pro rodiny a živou kulturu?
Část festivalového publika zestárla a na festival se vrací s rodinou, dětmi. Proto jsme do programu innogy Pointu zařadili dva rodinné dny, a to právě na první víkend, který se mnoho let těší velké návštěvnické účasti. Filmový festival je velká prestižní kulturní událost, na niž navazuje mnoho dalších kulturních akcí. Ti, kteří se nedostanou do festivalových kin, nebo i ti, již si z filmové nabídky festivalu nevyberou, do Varů tak jako tak přijíždějí a chtějí se hlavně bavit. Proto rádi přispíváme výborným doprovodným programem našeho innogy Pointu.
Loutkové divadlo, rytířský souboj, recitály Pavla Čadka nebo Terezy Maškové. Jak vzniká takový program? Řídíte se nějakou dramaturgií, nebo sázíte na intuici a týmovou debatu?
Sázíme právě na intuici a týmovou debatu. Líbily se nám akční scény v novém zpracování Zlatovlásky, a proto jsme kývli na nabídku producenta pohádky udělat ve Varech rytířský souboj. Máme za sebou dvě velmi úspěšná vystoupení Michala Horáka u nás na innogy Pointu. Proto jsme letos sáhli po jeho souputníkovi Pavlu Čadkovi. Věříme, že při jeho recitálu bude zase zpívat celý innogy Point. Již vloni se náš prostor zahalil do růžového hávu a zazpívala u nás Tereza Mašková. Její recitál měl krásnou atmosféru, proto velice rádi její vystoupení zopakujeme. A uprostřed týdne necháme zpívat Mišíka, v tomto případě syna Adama.
Zaznamenáváte, že díky přítomnosti innogy Pointu se o českou kinematografii začínají zajímat i ti, kteří by na běžný festivalový program třeba vůbec nešli?
Po pravdě, tohle neumím úplně posoudit. Nás těší, že každý rok sestavíme kvalitní program innogy Pointu, jenž filmové fanoušky a návštěvníky karlovarského festivalu baví. Například každý rok doplňujeme nabídku našeho dabingového studia. Lidé mají možnost dabovat české herečky a herce ve scénách filmů, které innogy koprodukovala. Dabování lidi baví. Po dobu festivalu i v jednotlivých letech se někteří vracejí a zkoušejí si dabing opakovaně. Program innogy Point také vnímáme tak, že nabízíme lidem možnost setkat se s jejich oblíbenými herci a filmovými tvůrci.
Jak vlastně vybíráte, jaké české filmy podpoříte? Je to o tématu, autorovi, společenském dopadu…?
Každý rok dostáváme nabídku minimálně dvou desítek filmů, jež budou mít premiéru v následujícím roce. Snažíme se volit filmy, které mají zajímavý obsah, potenciál oslovit především velkou skupinu diváků. Nebojíme se vybrat si kvalitní mainstream a k tomu přidat jeden dva filmy spíše artového zaměření. Největší radost pak samozřejmě máme, když se vkus diváka sejde s hodnocením akademiků a filmových kritiků. Rádi podporujeme mladé tvůrce, jakými jsou třeba Adam Martinec nebo Matěj Chlupáček. Koprodukovali jsme již dva filmy Jiřího Mádla. Opakovaně podporujeme vznik filmů Davida Ondříčka: Grandhotel, Ve stínu a Zátopek.
Filmy, které jste pomohli zrealizovat, získaly Českého lva i pozornost zahraničních festivalů. Jaký je to pocit, když víte, že v tom má vaše firma podíl?
Cítíme vždy velkou hrdost. Několik let se věnujeme projektu, jenž nám přináší mnoho radosti. Vezměte si třeba ročník Českého lva, jehož jednoznačným vítězem byl snímek Nabarvené ptáče Václava Marhoula. V danou chvíli jsme prostě byli šťastní, že jsme mohli Václavovi pomoci dokončit jeho mnoholeté úsilí uvést na plátna kin příběh románu polského spisovatele Jerzyho Kosińského.
Uznání od odborné veřejnosti je důležité, ale jak vnímáte zpětnou vazbu „běžného diváka“, třeba toho, jenž se u vás na festivalu jen zastaví na kávu a omylem objeví nový český film?
Ano, i to se stane. Máme po všech těch letech pravidelné hosty innogy Pointu, kteří si s námi opakovaně užívají filmové kvizy, dabing a talk shows. Jsme za to moc vděční a i letos se na ně těšíme.
Součástí programu innogy Pointu jsou i interaktivní aktivity. Třeba zábavné kvizy nebo dabingová zóna. Co si z toho mají návštěvníci odnést kromě zážitku?
Lidi baví soutěžit a pátrat v hlubinách svých vědomostí, kde už tuto filmovou hlášku slyšeli. Máme pro ně nachystány drobné dárky. Pro všechny soutěžící. Pro ty zdatnější, třeba pro ty, jimž se povede dabingová scéna, budeme mít také letos nachystány vstupenky na nějakou z festivalových projekcí v hotelu Thermal, Pupp nebo Městském divadle. Tedy, po zážitku v innogy Pointu jim umožníme mít ještě zážitek filmový.
Vnímáte, že i energetická firma může přinést na kulturní akci, jako je KVIFF, jiný než jen „sponzorský“ rozměr? Jaká je pro vás ta správná míra mezi podporou a zapojením?
Jsem přesvědčená, že tu správnou míru realizujeme. S podporou české filmové tvorby to myslíme opravdu vážně. Náš projekt innogy – energie českého filmu nám přináší mnoho radosti a skvělých zážitků, jež rádi sdílíme s našimi zákazníky i širokou veřejností. Český film je něco jak rodinné stříbro. Rádi o něj pečujeme. Například jej nezaplevelujeme product placementem. Jsme koproducent, co mnoho let dodává energii tuzemské kinematografii.
Letos mezi podpořenými filmy figuruje i Karavan Zuzany Kirchnerové, který měl premiéru v Cannes. Jak jste k tomuto filmu přišli a co vás na něm zaujalo?
Scénář Karavanu soutěžil v naší Filmové nadaci a byl oceněn krásnou částkou 180 000 korun. Velkou výhodou činnosti naší nadace je právě to, že je to společný projekt České televize, Barrandov Studia a innogy. Tří subjektů, jež jsou aktivními koproducenty mnoha českých filmů. Zkrátka, podporou scénáře často u nás spolupráce nekončí, ale začíná. Jako tomu bylo třeba u snímku Mord, i v případě Karavanu jsme dostali nabídku film koprodukovat a tuto spolupráci nyní velice rádi realizujeme. Jména Zuzany Kirchnerové i producentky filmu Dagmar Sedláčkové byla pro nás zárukou, že film Karavan se vydá dobrou cestou, když už se tu bavíme o road movie. Samozřejmě nás zaujalo i téma filmu.


















