Ve Varech bude soutěžit Sbormistr a „divočina“ ze Šumavy, představí se i retro o zpěváku Duchoňovi
Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary odhalil program. Českým zástupcem v hlavní soutěži je drama Ondřeje Provazníka Sbormistr, inspirované smutně proslulou kauzou sboru Bambini di Praga. Slovensko-český titul Raději zešílet v divočině dokumentaristy Mira Rema pak rozvíjí motiv stejnojmenné knihy Aleše Palána a Jana Šibíka. O „československém Tomu Jonesovi“, zpěváku Karlu Duchoňovi, vypráví snímek Petera Bebjaka, nazvaný prostě Duchoň. Přehlídka ve Varech se letos koná ve dnech 4.–12. července.
Umělecký ředitel MFF Karlovy Vary Karel Och na tiskové konferenci 3. června odkryl tituly, které budou na nadcházejícím ročníku filmového festivalu bojovat o Křišťálový glóbus a další ceny, plus další díly z oficiálního programu.
Českou kinematografii reprezentuje drama Sbormistr, které napsal a natočil Ondřej Provazník (Staříci). Odehrává se na začátku 90. let, kdy nadaná třináctiletá adeptka zpěvu Karolína dostává šanci stát se členkou světově proslulého dívčího sboru, postavit se po bok starší sestry a dalších konkurentek. Vše nasvědčuje tomu, že její neobyčejný talent zaujal obávaného i obdivovaného sbormistra. V očekávaném psychologickém dramatu rezonuje nejen kauza Bambini di Praga, ale i jiné fatální situace střetu nevinnosti s abusivní autoritou.
Do hlavní soutěže Karlových Varů se vrací slovenský dokumentarista Miro Remo, který v ní před čtyřmi roky bojoval se snímkem Láska pod kapotou. V titulu Raději zešílet v divočině vychází ze stejnojmenné knihy Aleše Palána a Jana Šibíka a provokuje dotazem, zda je možné strávit život na jednom jediném místě. Původci této umanuté volby jakoby z dávných časů jsou dvojčata František a Ondřej Klišíkovi. Jurodiví podivíni, nebo charismatičtí pábitelé? Zdá se, že nikdy nedospěli, jejich svět vykazuje optikou takzvané civilizace znaky absurdity, avšak ve své nelíčené bukolické uhrančivosti nabízí možnost vydestilovat pramen inspirace pro nás všechny, někdy znavené konformním přimknutím se k řádu.
Turecká režisérka Gözde Kural pak ve svém druhém snímku Kino Džazíra zúročuje své zkušenosti s afghánskými reáliemi. Dokumentární snímek Divia (režie Dmytro Hreshko) je temně pohlcující meditací, odhalující bezprecedentní ruskou agresi na Ukrajině a její trýznivé dopady v místech, která žalují beze slov: lesy proměněné v popel, pole poškozená výbuchy, zatopená města nebo zrezivělá torza vojenské techniky. Francouz Nathan Ambrosioni ve svém intimním snímku Z lásky portrétuje ženu, která ze dne na den přebírá mateřskou zodpovědnost za děti, které téměř nezná. Zavedený maďarský filmař Bence Fliegauf (Je to jen vítr, Lůno) ve Varech zabojuje se sugestivní filmovou vizí Jimmy Jaguár. Američan Max Walker-Silverman zve diváky tři roky po lyrické romanci Love Song s autentickou dobrosrdečností k návratu do rodného Colorada v dramatu Od základu. Nechybí filmy ani ze Skandinávie či Pyrenejského poloostrova.
V soutěžní sekci Proxima Česko zastoupí Vojtěch Strakatý (After Party) s titulem Na druhé straně léta, jemnou studií dospívání toužícího po jiném světě. V poetice českého léta, kde bzukot hmyzu střídá šum trav, sledujeme dívčí přátelství jako něco tajuplného a napůl vysněného. Rok po premiéře svého dokumentárního debutu Lapilli se do Varů vrací Slovenka Paula Ďurinová se zcela odlišným, ale neméně senzitivním filmem Neplacené volno. Aktivisticky pojatá anatomie vyhoření, zasazená do berlínské metropole, proplétá observaci komunitního sdílení s experimentálněji laděnou montáží. Výběr v Proximě je oproti hlavní soutěži exotičtější, nabízí snímky třeba z Jižní Ameriky, Arménie nebo Bangladéše.
Řadu česko-slovenských titulů najdeme v sekci Zvláštní uvedení. Z Cannes do Varů přejíždí autorské drama Karavan filmařky Zuzany Kirchnerové o ženě (Aňa Geislerová), která se se svým synem s poruchou autistického spektra vydává na cestu po Itálii a k sobě samé. Režisér Peter Bebjak (Čára, Devadesátky) ve snímku Duchoň přináší strhující portrét, dokazující, že pojmy autorský film a velké publikum mohou koexistovat v jednom mimořádně atraktivním počinu. Filmová verze dramatického osudu zpěváka Karla Duchoně se opírá o divadelní hru Jiřího Havelky a Roberta Mankoveckého Zem pamätá a uchovává si její unáhlených soudů prosté, zároveň i mírně ironické ohlédnutí za dobou normalizační.
Celovečerní debut Kataríny Gramatové Nahoře nebe, v dolině já je zasazen do vyloučené vesnice Utekáč, kde skrze oprýskané zdi domů prosvítá mnohdy neradostná realita současného Slovenska. Nepřehlédnutelný živel Dužan Duong, mimořádně talentovaný zástupce první vietnamské generace, která v Čechách vyrostla, přichází s prvním českým celovečerním viet-filmem Letní škola, 2001. Projekt český film (režie Marek Novák a Mikuláš Novotný) je dokumentární anketou mezi tuzemskými filmaři, inspirovanou podobným pokusem Wima Wenderse z roku 1982.




















