Lukáš Pikal a Aleš Rothbarth

Lukáš Pikal a Aleš Rothbarth Zdroj: Alla Kravets

Naprosto věříme tomu, co děláme. V Klik.cz nabízíme klientům férové srovnání produktů

Firma Klik.cz se mnohým do paměti zapsala reklamami s hercem Petrem Čtvrtníčkem. Za jednu dekádu existence na českém trhu si vybudovala stabilní pozici a dnes jde o předního hráče v on-line pojišťovacím trhu dokonce v celém středoevropském regionu. Do vedení společnosti se relativně nedávno dostali dva její zaměstnanci – Lukáš Pikal a Aleš Rothbarth.

Oba máte za sebou velmi zajímavý profesní příběh. Jaká byla vaše cesta?

Rothbarth: Do společnosti Klik.cz jsem nastoupil hned po vysoké škole v roce 2011. Firma, kterou zde založil Andrew Fuchs, tehdy sice existovala asi rok, ale samotný provoz teprve začínal. Našel jsem inzerát, ve kterém hledali nové lidi do tohoto start-upu. To mě zaujalo; vidina, že se člověk může realizovat a dělat změny, byla pro mě mnohem atraktivnější než nastoupit někam, kde se jede v zajetých kolejích. Stal jsem se tak jedním z vůbec prvních zaměstnanců a na začátku jsem působil jako prodejce. Když se firma rozrůstala, školil a trénoval jsem nové lidi. Současně jsem se zapojil do vývoje a nastavování procesů; tahle oblast mě bavila a baví úplně nejvíc. Později jsem se s vedením dohodl, že moje působení ve firmě se bude ubírat právě tímto směrem. Cesta napříč celou firmou mi dala opravdu mnoho a hodně mě naučila i spolupráce s mými tehdejšími nadřízenými i kolegy. V roce 2012 jsem se pak stal projektovým a produktovým manažerem, od roku 2014 jsem zastával pozici Business Development Managera pro Česko a později i pro Slovensko. Koncem roku 2019 jsme byli s Lukášem jmenováni do představenstva společnosti. S odchodem Andyho do Rakouska letos v květnu jsme převzali roli co-CEOs.

Pikal: Má cesta v pojišťovnictví začala už v roce 2007 v pojišťovně Direct. Před tím, než jsem zde převzal vedení celého prodejního call centra, začal jsem na pozici řadového telefonního operátora. Prošel jsem pak i několika dalšími pozicemi, které se ale vždy primárně zaměřovaly na efektivitu kampaní, výkonnost call centra, řízení provozu a podobně. V roce 2013 jsme se s bývalým vedením Kliku dohodli nejdříve na externí spolupráci ohledně úpravy některých prodejních procesů. Když jsem pak do firmy oficiálně nastoupil, převzal jsem zodpovědnost za interní prodejní call centrum. Členem představenstva jsem se stal v roce 2019 a nyní, v květnu, jsem byl společně s Alešem jmenován do role co-CEO.

Pane Rothbarthe, vy jste přesedlal z vystudovaného hotelnictví a lázeňství. To je ale od oblasti pojišťovnictví dost daleko.

Rothbarth: Moji rodiče podnikali v gastronomii a i já jsem se v tomto oboru vzdělával – vystudoval jsem vysokou školu Management hotelnictví. Ale už v průběhu studií jsem tušil, že si tento obor nechám spíš jako své hobby. Gastro totiž není úplně jednoduchý byznys. A protože mne na škole začaly zajímat ekonomické, finanční věci a obecně pojišťovnictví, pátral jsem tímto směrem a hledal, čím se budu živit. I když na trhu práce to v roce 2011 bylo velmi složité – o čerstvé absolventy nikdo moc neměl zájem. Měl jsem štěstí.

A jaký byl, pane Pikale, váš ­přechod z dobře fungující pojišťovny do startupového projektu v prvních letech jeho existence?

Pikal: Po pravdě, byl to pro mne takový menší kulturní šok (smích)… Samozřejmě, co se týče call centra. Byla to pro mě zelená louka, na níž se ale dá stavět od základů. Tyhle výzvy mě neskutečně naplňovaly a naplňují. Na druhou stranu jsem už během naší externí spolupráce moc dobře věděl, do čeho jdu. Zpětně musím říct, že se nám za ta léta podařilo vybudovat podle mého velmi kvalitní call centra, která máme nyní tři (Praha, Ústí nad Labem, Bratislava – pod značkou Klik.sk). Dále další tři máme díky naší poslední české a slovenské akvizici internetových srovnávačů Porovnej24.cz a Netfinancie.sk.

Jak dnes vzpomínáte na své začátky ve firmě?

Rothbarth: Andymu se tehdy podařilo postavit tým skvělých lidí a poté ve spolupráci se Standou Spurným přejít nelehké začátky. Například jsme tehdy prošlapali cestu vzniku smlouvy zaplacením. Legislativa to sice umožňovala, ale pojišťovny to v zásadě ne­dělaly (klient pojistku sjedná ­on-line nebo po telefonu, obdrží vše na ­e-mail a smlouvu akceptuje platbou; pozn. red.). Dnes běžný postup, tehdy to byl ale pořádný oříšek. Klik byl klasický inovativní start-up a všichni jsme v něm viděli velkou příležitost, věřili jsme tomu, co děláme. To se také potvrdilo – krom jiného i zpětnou vazbou našich klientů a převzetím firmy přední světovou investiční společností TA Associates před dvěma lety.

Co se za dobu vašeho působení v Klik.cz změnilo?

Rothbarth: Změnilo se všechno – trh, pojišťovnictví, my sami i Klik. Přece jenom 12 let je dlouhá doba. Na začátku byla jen vize, dnes je tady velmi dobře fungující společnost se šesti call centry, jež má přes 150 zaměstnanců a dobře nastavené procesy.

Pikal: Z mého pohledu největší změna je v oblasti HR. Jde o dvě klíčové změny: přechod z malé, téměř rodinné firmy na střední, kde už musíte mít všechny lidi na správných pozicích, zaměstnanci musí vědět, co se od nich očekává a v jaké kondici se společnost nachází. Za druhé – trh práce, kde je situace úplně jiná než před 10 nebo 15 lety. Dostávat mladé talenty do call center není vůbec jednoduché. Bohužel je to zapříčiněno špatnou zkušeností s tímto druhem práce obecně. My našim uchazečům musíme poctivě vysvětlovat, že voláme pouze zákazníkům, kteří o naši službu předem projevili zájem.

Co je pro vás z hlediska byznysu nejdůležitější?

Pikal: Klik.cz působí primárně jako internetový srovnávač, takže klient si na jednom místě může porovnat nabídky od všech zastupovaných pojišťoven. To nás odlišuje od jakékoliv klasické pojišťovny. Jsme nezávislým hráčem a naším cílem není prodávat nějaké konkrétní pojištění za každou cenu. Samozřejmě, i když i tento byznys je postavený na provizích, naši prodejci výše jednotlivých odměn neznají. To máme zavedené schválně, aby to neovlivňovalo objektivitu a výhodnost pojistky. Našim klientům vždy nabízíme pouze férové srovnání.

Rothbarth: Přesně tak, zakládáme si na transparentnosti, férovosti a důvěryhodnosti. Klient si může vybrat z toho nejlepšího, co trh aktuálně nabízí, ať už sám v on-line prostředí, nebo po telefonu s pomocí našich odborníků. Když uděláme chybu, vždy se k tomu stavíme čelem. Musí nám důvěřovat klienti, zaměstnanci i partneři. Bez důvěry to prostě nejde. Máme zřízenou e-mailovou schránku, kam mohou zákazníci psát přímo řediteli, a těší nás, že dostáváme opravdu velké množství pochval.

Jaké portfolio má v současné době Klik.cz?

Rothbarth: Spolupracujeme aktuálně s většinou pojišťoven, které na českém trhu jsou. Nabízíme klientům možnost najít nejvýhodnější povinné ručení, havarijní pojištění, pojištění domácnosti a nemovitosti, cestovní pojištění a životní pojištění.

Vím, že pro klienty jste od září přichystali i jednu novinku.

Rothbarth: Historicky jsme se soustředili hlavně na auta. To bylo naše gró – drželi jsme se myšlenky: „Dělej toho míň, ale pořádně.“ Myslím, že se nám to dařilo a daří. Samo­zřejmě je nutné postupem času rozšířit portfolio o nabídku srovnávání půjček nebo energií. Na energie v současné době není vhodná doba, v oblasti úvěrů pomalu začínáme.

Pikal: I hypoteční trh je dnes nevyzpytatelný, ale každého, kdo si půjčil na vlastní bydlení, čeká refinancování.

Co vás na vaší práci uspokojuje a co vás pohání na cestě vpřed?

Rothbarth: Asi jako všude jinde – dobré výsledky a spokojení klienti… Upřímně, když se ohlédnu a vidím, čím vším jsem prošel od doby, kdy firma vznikala, vidím ten obrovský progres.

Pikal: Když se budu bavit konkrétně o mém „oboru“, tedy o oblasti prodeje a call center, tak i přes mnoho nastavených procesů, vysoké cíle, přísné team leadery, tak s námi velké množství prodejců zůstává. To v našem oboru není vůbec obvyklé. Mám z toho opravdu velkou radost a děkuji jim za takovou loajalitu.

Jak se za poslední roky změnil postoj a chování zákazníků? Zvýšila se i vám návštěvnost webových stránek a počet uzavřených smluv?

Pikal: Ano, výrazně. A návštěvnost i počty smluv stále rostou. Už před covidem a zdražováním energií začali zákazníci mnohem více využívat internetové srovnávače a už se tolik nebojí sjednávat služby on-line. Když si dnes budete chtít porovnat pojištění, nechcete už chodit po jednotlivých pojišťovnách. Na internetu máte během pár minut informace o cenách, obsahu a dalších kritériích.

Po práci je určitě potřeba vypnout, aby člověk nabral energii. Jak relaxujete vy?

Rothbarth: Já se věnuji rodině, máme dvě dcery. S manželkou máme rádi dobré jídlo a víno, už od dětství sbírám gramofonové desky. Poslední léta odpočívám také zahradničením.

Pikal: Já jsem chodil pravidelně relaxovat na pokerové turnaje, ale na to už nyní nezbývá tolik času. Rád se pustím do vaření. To má výhodu, že to pak doma spíš ocení.

Jaké máte pracovní vize a cíle?

Rothbarth: Udržet si na českém trhu přední pozici a v rámci celého středoevropského regionu rozvíjet fungování celé skupiny Netrisk Group pro oblast srovnání a zprostředkování finančních služeb.