Marek Hlavica, šéf Asociace komunikačních agentur a bluesový zpěvák.

Marek Hlavica, šéf Asociace komunikačních agentur a bluesový zpěvák. Zdroj: Repro Strategie

Colours of Ostrava 2019 zachycené fotoaparátem Martina Straky.
Colours of Ostrava 2019.
Colours of Ostrava 2019.
Colours of Ostrava 2019 zachycené fotoaparátem Martina Straky.
Colours of Ostrava 2019 zachycené fotoaparátem Martina Straky.
15
Fotogalerie

Reklama není zmrazení lidské inteligence, říká marketér a bluesový zpěvák Marek Hlavica

Marek Hlavica, šéf Asociace komunikačních agentur a bluesový zpěvák, byl prvním hostem seriálu besed časopisu Reflex na letošním festivalu Colours od Ostrava. Muž trpící touto „sympatickou schizofrenií“ má zajímavý osud. Před revolucí platil za elitního reportéra Mladého světa, ale opravdový šok zažil během své americké stáže v časopise Rolling Stone v roce 1990. Z té se vrátil už ne jako novinář, ale jako obchodník a marketér.

V redakci legendárního amerického titulu si uvědomil, že časopis nefunguje jenom jako tvorba party zarputilých pisálků, ale že podstatnou – a možná důležitější část redakce – tvoří oddělení, které obchoduje s vytvářeným obsahem a shání placenou inzerci, z níž časopis žije. Předrevoluční české noviny nic takového řešit nemusely, jednak žily s prodeje, které díky minimální konkurenci dosahovaly horentních výšek, jednak ze státních dotací. Ty ve volné soutěži raného českého kapitalismu přirozeně ustaly.

Když se Marek Hlavica vrátil ze své americké mise, opustil redakční místo a pustil se do nelehké osvěty v zemi jen pomalu se nořící do civilizovaného světa. Slova jako marketing a PR byly pro šéfredaktory cizí slovo, inzerce nevítaným hostem na stránkách, kde, jak si redaktoři mysleli, mohl být jejich článek.

Marek si živě vzpomínal na dobu, kdy jako ředitel komunikace TV Nova byl u zahájení vysílání první tuzemské komerční stanice. Jeho úsilí nastavit jakási pravidla v oblasti marketingu, reklamy a posílení značky se míjelo účinkem. Sám dnes přiznává, že nepochopení ze strany Vladimíra Železného bylo přirozené. Kanál, který začal vysílat všechno, co nemohl český divák do té doby vidět, zválcoval konkurenci naprosto automaticky. Žádnou reklamu, alespoň v počátcích, nepotřeboval.

Marek Hlavica se během besedy zamýšlel na nepochopitelnou českou potřebou, aby každá reklama byla pokud možno „legrační“, nad reálným vlivem influencerů na sociálních sítích, nad jejich nízkou schopnosti zakrýt product placement a věrohodně sehrát scénku s oblíbeným a zaručeně vynikající mobilem, nad masivním vpádem sociálních sítí do světa reklamy, který hluboce proměnil i samotné reklamní agentury, i nad tím typem reklamní komunikace, který nutně nemusí vyjadřovat to, co kdysi kanadský humorista Stephen Leacock tak trochu s pohrdáním prohlásil o reklamě. Totiž, že reklama „je zmrazení lidské inteligence na dostatečně dlouhou dobu, aby se na tom daly vydělat peníze“. Jako důkaz pustil na závěr na velkoplošnou obrazovku vynikající izraelský spot propagující prevenci proti AIDS, po němž rapidně vzrost počet testovaných lidí.

Se svou formou bluesové komunikace nám Marek Hlavica seznámí dnes, během „tajného“ koncertu ve stanu Reflexu. Nebude na něm chybět blues, jazz ani cimbál. Začíná ve 21.30.

Atmosféru letošního festivalu Colours of Ostrava si prohlédněte ve fotogalerii: