Reflex 11/2014

Reflex 11/2014 Zdroj: Jan Ignác Říha, archív

Bratrská láska: Portrét Káji a Jana Saudkových je (nejspíš) jejich poslední společnou fotografií

„Je to obraz nekonečné bratrské lásky. A také předehra osudu, o kterém ve chvíli zmáčknutí spouště nikdo neměl ponětí,“ říká o titulní fotografii autorka Nguyen Phuong Thao. Dvojportrét slavných uměleckých dvojčat Káji a Jana Saudkových je při zpětném pohledu nabitý symbolikou.

Thao ho vytvořila na samém konci roku 2005 coby obraz usmíření bratrů, kteří se – jak už to u jednovaječných dvojčat bývá – nesmírně milovali a současně se se stejným temperamentem dokázali rozvadit. Tenkrát v půli prosince se znovu sešli a podali si ruce.

Krátce nato, v dubnu 2006, Kája (Karel) upadl do vegetativního stavu poté, co mu zaskočilo sousto v krku. Po devíti letech, aniž by se ti dva spolu ještě někdy viděli, zemřel. „Je to asi jejich poslední společná fotka, i proto je tak vzácná,“ dodává dnes Thao. Až o několik let později se z ní stala obálka Reflexu.

Malíř, skvělý kreslíř, osobnost českého komiksu Kája a originální fotograf, malíř Jan už podobný portrét mají. Je černobílý a vznikl dvě desítky let před portrétem od Thao. Ta parafráze byl záměr, jak fotografka, která mimochodem začala v Reflexu pracovat v roce 2012, vysvětluje: „Oba si byli strašně podobní, dokud Kája nezačal pít. Ale právě alkoholem, který ho změnil k nepoznání, zaháněl svůj smutek z rozchodu se svým milovaným bratrem. Dnes, dívám-li se na prošedivělého Jana, vidím někdejšího Káju. Říkala jsem si, že když mám zobrazit bezmeznou bratrskou lásku jednovaječných dvojčat, nejdokonaleji ji vyjadřuje jejich původní dvojportrét. Jako by každý z nich líbal svůj odraz v zrcadle. To podle mě nejlépe vystihuje jejich vztah, jejich pouto. Když sundáš vnější obal, když se svléknou a jsou úplně nazí, jsou si tolik podobní, byť Kája byl uzavřenější a Jan zase excentričtější, oba stejně talentovaní a se smyslem pro dobro.“

Thao fotila Saudky u Káji doma. „Pro mě bylo největší výhrou, že oba nadšeně na můj koncept přistoupili.“ Svou roli ve vstřícnosti a otevřenosti pánů Saudků možná sehrál i fakt, že pro ně nebyla cizí. Životním partnerem Thao je fotograf David Neff, jehož otec, spisovatel Ondřej Neff, a Kája Saudek byli přátelé. V osmdesátých letech minulého století spolu dokonce vytvořili sci-fi komiks Arnal a dva dračí zuby, který zaujal i v zahraničí. „Dnes už i já znám Kájovu a Janovu rodinu, a kdybych je fotila teď, bylo by to určitě ještě inspirativnější. Škoda že už nemáme šanci.“

Je přitom pravděpodobné, že by rodinnou „vstupenku“ ani nepotřebovala. Dvorní fotografka Reflexu je vynikající profesionálka a má ještě cosi navíc — svým šarmem si dokáže získat snad každého, s nímž pracuje. S nadsázkou řečeno, je strategickou zbraní Reflexu. A k oné unikátní fotografii Saudků ještě nakonec dodá: „Ve chvíli, když to děláš, nemáš pocit, že jde o něco zvláštního, mimořádně hodnotného. To z téhle fotky nakonec udělal život nebo, chceš-li, osud.“

Celé vydání Reflexu si přečtěte zde >>>

Reflex 11/2014Reflex 11/2014|Archív