Šejkové s kvalitní žurnalistikou v USA neuspěli. Americká Jazeera končí | Reflex.cz
nahoru

Šejkové s kvalitní žurnalistikou v USA neuspěli. Americká Jazeera končí

Martin Valeš14. ledna 2016 • 12:52
Šejkové s kvalitní žurnalistikou v USA neuspěli. Americká Jazeera končí
Jazeera chtěla dobýt Ameriku kvalitními zprávami.
• foto: 
Al Jazeera

S velkými ambicemi a velkými rozpočty se katarská televize al-Džazíra před třemi lety vydala na americký trh. Že prý to kvalitou a objektivitou nandá velikánům jako CNN, Fox News a MSNBC, případně také odláká ty diváky, kteří mainstreamovým médiím nevěří a dávají přednost třeba ruské propagandě RT America. Stamilióny dolarů ropní magnáti utopili zbytečně: za jejich sledovanost by se styděla i TV Barrandov.

Samotný vstup na trh přišel Al Jazeeru America draho: od Ala Gora koupila neúspěšnou stanici Current TV za ohromných 500 miliónů dolarů. Nechala si pár desítek zaměstnanců a sídlo, hlavně ale šlo o smlouvy s kabelovými sítěmi. Američané totiž televizi obvykle sledují přes drát od některého soukromého dodavatele. Od Gora takto Jazeera zdědila přístup do nějakých 48 miliónů domácností, tedy asi poloviny. Menší průšvih přišel už tehdy, jeden z největších operátorů, Time Warner Cable, se na Jazeeru vykašlal, že prý má smlouvu s Currentem, a ne s ní – potenciální dosah tak klesl o 10, možná 12 miliónů domácností. Hlavně třeba v New Yorku či Los Angeles, kde se mezi intelektuály dala čekat nějaká sledovanost. A další peníze televize utratila za zkušené a slavné americké novináře či za sídlo na Manhattanu.

Moc to nepomohlo. Za loňský rok Al Jazeera America zaznamenala nějakých 28 tisíc diváků v prime timu, což se se sedmi sty tisíci u CNN nedá zrovna srovnávat. Spousta Američanů se na Jazeeru jistě nekoukala už z principu, že ji platí Arabové. Větší problém byl ale v samotné filozofii stanice. Ta si usmyslela, že Američany nebaví postupně se bulvarizující média a že touží po solidnosti.

„Pokud budeme nabízet žurnalistiku typu ‚návrat do budoucnosti‘ – poctivé zprávy, nezaujaté, ne pro zábavu, ale založené na faktech –, bude pro nás místo? Všechny průzkumy naznačují, že ano,“ horlil v roce 2013 ředitel Ehab Al Shihabi (Íháb aš-Šihábí) před novináři listu The Nation.

S kvalitou problém určitě nebyl, za krátkou dobu působení si redakce získala dobré renomé, pár ocenění typu Emmy, Peabody či Shorty Awards a také pochvaly od sdružení černochů či Indiánů.

Majitelé celé Džazíry zakládali své naděje na návštěvnosti anglického webu stanice, kterou zejména v době arabského jara sledovala spousta západních čtenářů. Jenže web a televize mají dost jiné publikum, i když zahrnuje streamovaná videa. A ty nadějné průzkumy? Respondenti často odpovídají, že touží po kvalitě, snad si to i sami nalhávají, ale pak stejně přepnou na celebrity, bulvár, zvířátka či krev.

„Stanice byla založena na naprosto pomýlené ideji, že Američané hladovějí po střízlivém, ‚nezaujatém‘, fakticky založeném zpravodajství. Jinými slovy, chybovala, když nabídla divákům program, jaký tvrdí, že chtějí, místo programu, který jim podle všech dostupných důkazů vyhovuje,“ argumentuje Jordan Weissmann na serveru Slate.com.

A tak 30. dubna vysílání skončí. Džazíra se poučila a v Americe místo televize bude akcentovat svou webovou podobu. I tak propustí snad sedm stovek lidí.

Martin Valeš

Klíčová slova:
televizeusaal džazíra


Diskuse ke článku

 

reklama
Komentáře
Nejčtenější
E15