nahoru

O svobodě a nenahraditelných interakcích

Michaela Židlická 22. června 2017 • 00:15

Proč si pořídil cestovní aplikaci, jak budou lidé létat po republice v helikoptéře bez pilota a proč se těší, až si pouhou myšlenkou vyvolá v očích cestovní nabídky, řekl v rozhovoru pro Excellent Oliver Dlouhý, zakladatel a CEO Kiwi.com, nejúspěšnějšího českého vyhledávače
a prodejce letenek.

Společnost Kiwi.com založil jako start-up ve čtyřia­dvaceti letech v Brně v roce 2012. Kiwi.com je inovativním celosvětovým vyhledávačem letenek zaměřujícím se na kombinace letů nespolupracujících aerolinek. Společnost také nabízí záruku navazujících spojení. Kiwi.com patří mezi deset největších světových a pět největších evropských prodejců letenek. První letenky společnost prodala v březnu 2013 v desítkách kusů, dnes její měsíční obrat dosahuje více než 60 miliónů eur.

S Oliverem jsme se setkali na rychlý oběd v brněn­ské Grandezze. Na schůzku jsem jako vždy šla s diktafonem (myšleno apku v iPhonu) a s otázkami napsanými perem v zápisníku. Jako pravý milenián s upřímnou láskou k technologiím to ihned okomentoval: „Koukám, jak hezky píšete, úplný krasopis! Já jsem poslední slovo ručně napsal při maturitní písemce.“

I když nové technologie vítám, vždy se mi vyplatilo se spoléhat sama na sebe, v tomto případě na tužku a papír. Co kdyby mi telefon cestou upadl a přestal fungovat nebo se náhle vybil.. „Musíte mít zálohu a power bank, všechno se dá řešit..,“ přesvědčuje mne s úsměvem Oliver, ukázkový zástupce inovativní generace Y. Když došlo na výměnu emailů, měla jsem ten jeho, než stihl odemknout telefon, otevřít okno, najít kontakt a zmáčknout sdílet, mnohem rychleji napsaný rukou. Ale v tom, že autobusem na dovolenou už nikdy, že concordu je škoda a že Česko je fajn, se jasně shodneme!

 

Na samém začátku, když jste Kiwi.com zakládal, jste potřeboval vývojáře, kde jste ho hledal?

Podal jsem si inzerát! (smích). Napsal jsem, že potřebuji udělat leteckou apku, a ozvalo se mi asi deset různých lidí. Mezi nimi byl i Jozef Képesi, ale ten se mi moc nezdál, tak jsem se setkal s těmi devíti, ale nefungovalo to. Asi po dvou měsících jsem pak zavolal jemu. Potkali jsme se, opili a teď máme kiwi.com.

 

Říká se, že člověk by se měl obklopovat lidmi, kteří jsou úspěšnější, silnější, zkušenější, lepší než my sami, abychom se rozvíjeli. Máte nějakého svého mentora, za kterým si chodíte pro radu?

Zatím ne. Bohužel. Nechci, aby to znělo blbě, ale v České republice není tolik lidí relevantních pro můj obor. Mám pár lidí, u kterých si dovedu představit, že by mne mohli posunout, ale bohužel nejsou v Čechách a je logisticky složité se s nimi pravidelně scházet. Věřím však, že se to brzy změní, protože díky expanzi Kiwi budu ještě víc cestovat i do zemí, v nichž jsou lidé, kterým důvěřuju a svým způsobem je obdivuju a kteří by mi mohli radit. Bylo by hloupé příležitost rádce nevyužít.

 

Děláte si pilotní průkaz. Už ho máte?

Ještě ne, ale teď jsem se do toho opřel!

 

Pilotování je vaší vášní, nebo jde o praktické důvody kvůli rychlému pohybu mezi pobočkami?

Napůl. Jsem impulsívní člověk, a když se ráno rozhodnu, že se chci naobědvat v nějaké hezké restauraci ve Splitu, tak chci mít možnost tam za dvě hodiny být. To mě láká. Mít volnost a svobodu bez kompromisů. Být v rámci nějakého časového okamžiku kdekoliv na světě a dělat, cokoliv chci. To beru jako naplněný život. V Jindřichově Hradci, kde bydlím, je malé letiště, ale nejsou tam žádné přímé linky, takže pokud si chci někam zaletět, musím si to odpilotovat sám. To je i důvod, proč musím mít vlastní letadlo, takové, které chci, v Hradci není.

 

Máte zálibu v letadlech a ve sledování leteckých katastrof, napadá mě Niki Lauda, pro mnohé vzor…

Niki Lauda je mi svou životní cestou sympatický! Mými vzory jsou ale Elon Musk, Sergey Brin a Larry Page z Googlu a Jeff Bezos z Amazonu.

 

Používáte vy sám Kiwi.com, když někam potřebujete letět?

Konečně jsem se ho používat naučil! Ještě před rokem a půl se mi to ale nedařilo, protože se mi zdál skoro nepoužitelný. Říkám otevřeně za sebe. Teď jsme udělali velký pokrok a na každou svou cestu jej využívám. Jednak proto, že ta apka je už dobrá, a pak, protože musím vědět, jakou službu nabízíme. Občas tam uvidím nějakou chybu, tak dodávám i reporty. A i celý náš top management má ne přikázáno, ale doporučeno jej ­používat.

 

Kam jezdíte na dovolenou, jak jste na tom s časem?

Má touha cestovat je teď hodně ukojená pracovním cestováním. Posledních osm deset týdnů jsem vždy někde byl. Užívám si i pracovní cesty na čtyři hodiny tam i zpátky. Strašně mě baví čas strávený na letišti, baví mě čas v letadle, napadají mě v něm věci, které se dají zlepšit a zjednodušit. Nejvíc nápadů mě napadne v sedačce letadla, když letím z konference. Všechno se mi v hlavě urovnává, proběhlé schůzky, nové nápady firem, všechno mi zapadá. Na travel technologických konferencích firmy sharujou nápady, jsou tam investoři, malé start-upy, firmy s úplně novými myšlenkami. Máte možnost se od nich inspirovat nebo do nich zainvestovat, spolupracovat. Na delší osobní cestu se snažím vyrazit aspoň jednou za rok. Ideálně, když je u nás zima, tak někam do tepla. V létě je v Čechách krásně. Teď jsem byl na Galapágách, kde zvířata žijou s vámi, vedle vás na pláži v baru je třeba padesát le­guánů… to bylo super. Rád bych ještě do Austrálie a na Zéland, do Mexika a nemám sjetou Asii. Ameriku jsem procestoval vloni za deset dní, ale není to země, kam bych se potřeboval vracet.

 

Jako úspěšný zakladatel start-upu, jste jistě navštívil i Silicon Valley. Jak na vás působilo?

Byl jsem tam teď poprvé před dvěma měsíci a působilo na mě až překvapivě klidně. Malinké nevýrazné městečko, koho by napadlo, že tam je kousek ­Googlu, tam Facebooku. Zvláštní atmosféra. Je tam snazší přístup k investorům, stahují se tam talenty. Sice tam vyděláte desetkrát víc než třeba v Evropě, ale náklady máte stejně tak desetkrát větší, třeba na zaměstnance, takže je sporné, jak moc jde o výhodu tam být. Firmám, které nepřinášejí až takovou hodnotu a potřebují velmi rychle vyrůst, umí Silicon Valley dát prostředky, konexe, know-how. Jako třeba Facebook. Kdyby rostl pomaleji, tak by v Evropě jistě vznikla podobná aplikace a vyhrála by to třeba ona. Jeho hodnota vznikla dodatečně a spočívá v tom, že ho používá každý.

Budou lidé cestovat více letecky i přes strach z útoku a politických změn?

Ten trend je jasný. Zvyšuje se počet linek, počet přímých spojení, snižuje se cena za přepravu, zvyšuje se bohatství populace. Všechny ukazatele říkají jasně, že se bude více létat. Vše je především nafouknutá mediální bublina. Ano, Dvojčata, průšvih, zemřelo mnoho lidí, první velká věc, která se takto v moderních dějinách stala. Chápu, že to spoustu lidí vystrašilo. Teď, kdy se někde někdo jednou měsíčně odpálí, je to taky velmi smutné, nechci nad tím vůbec mávat rukou, ale v kontextu celé populace to je zanedbatelné. Ve srovnání s autonehodami nebo oběťmi rakoviny plic asi kouření. To, že jednou za měsíc umře deset lidí při teroristickém útoku, je prostě pro mě osobně akceptovatelné riziko, co se cestování týče.

 

A zaznamenali jste v tabulkách úbytek nějakých destinací?

Teď ten Katar, to je průšvih, bude nás to stát stovky tisíc eur na kompenzacích. Máme Kiwi.com Guarantee, kterým kryjeme zpoždění nebo zrušení letu. A Katar teď zrušil spoustu letů, takže musíme hledat navazující spojení a vše kompenzovat. Je toho dost, protože Katarské aerolinky jsou velké, sám Katar je takový hub. Ale s tím se počítá, že se něco podobného může stát.

 

Vytkl vám někdo, že se váš produkt podílí a přispívá k ekologické zátěži? Usnadňujete možnost létání..

Někdo na to už narážel, ale mně to přijde tak stupidní, že na to nereaguji..

 

Obecně se začíná šířit názor, že není úplně filozoficky v pořádku, aby kdokoliv byl za pár hodin kdekoliv. Vzniká tím určitý společenský nepořádek.

Mně to přijde strašně krásný. Mám rád svobodu a byl bych rád, aby celý svět byl co nejsvobodnější, a tohle k tomu patří. Mám rád diverzitu. Jsem pro míšení kultur, pro mne je atraktivní vídat se s lidmi jiných názorů, nechci říct rasy, z jiných částí světa. Myslím, že se tyto kultury můžou vzájemně velmi obohacovat a pro lidstvo je to pozitivní.

Není pak ale škoda, že zrušili concorde?

Je to strašná škoda! Je pár firem, které nad něčím jako Concorde opět pracují, takže já věřím, že do deseti let bude něco podobného zpět. A myslím si, že díky růstu ekonomiky a byznysu to bude i ekonomicky rele­vantní.

 

Vidíte nějakou novou možnost i v rychlém vnitrostátním přesunu?

Já věřím, a dává mi to smysl na krátké trasy, řekněme do 300 km, že budou autonomní multikoptéry! Takový Uber, ale letecký a bez řidiče. Přes apku si zavoláte multikoptéru, ta se k vám snese na náměstí, nasednou si asi čtyři lidé, zaplatíte pětikilo a hodí vás to do ­Ostravy! Na tom se pracuje. Už jezdí autonomní auta a efektivněji a bezpečněji než lidé. V létání je řešení technologicky ještě jednodušší, žádný chodec se vám nikam nepřimotá, není moc do čeho narazit. Proto věřím, že to bude brzy, tak zase do deseti let.

 

Vaše firma má miliónové zisky, co je vaším největším životním ziskem?

Svoboda. Pokud se mi podaří mít svobodu nad tím, kde a co budu v příštích hodinách dělat, byl by to můj největší zisk. Zatím tam zdaleka nejsem z časových důvodů. Zároveň mě má práce baví a ještě pořád si mys­lím, že má nějaký přínos. Dokud ho v Kiwi.com budu mít, tak to budu rád dělat naplno. Až ucítím, že jsem tam navíc nebo že firmu brzdím, půjdu dál a a budu si víc užívat.

 

Ambicí Kiwi.com je být největší on-line cestovní kanceláří na světě, která bude nabízet klientům full servis. Co to tedy znamená?

Úplně všechno, co je relevantní. Aby člověk pokryl celý svůj trip, potřebuje tak deset aplikací. Jednu na lety, jednu na hotel, jednu na rezervaci restaurace, další na rezervaci nějaké aktivity a podobně. My chceme všechny tyto aplikace zastřešit jedinou, naší

kiwi.com apkou. U nás si zákazníci kupují přesun z bodu A do bodu B, takže my víme, kdo to je, kam letí, kdy tam bude, s kým letí. Podle toho jsme schopni odhadnout například důvod cesty. Na základě informace z letenky můžeme poskytnout individualizované nabídky podle aktuálního kontextu.

 

Ovšem netvoří cestování všechny zážitky, včetně méně příjemných, jako je noční hledání taxíka nebo ptání na cestu? Není tohle součástí cesty?

 

Pro někoho jo, pro někoho ne. Ale díky naší aplikaci, která lidem vše zajistí předem, budou mít více času si užít vše na místě. Užít si to, co je baví. Mobil by pro to měl být platformou. Vše bude levnější, pohodlnější, rychlejší. Lidé přestanou mít důvod dělat věci starou cestou. Budou jezdit autem na elektřinu místo na benzín.

 

A řídit si budou sami?

Ne, ne! Proč?!

 

Spoustu lidí řízení baví.

O.K., tak si zajedou na okruh. Ale většinovou společnost baví řídit, protože nemá na výběr. Když zjistí, že místo dvou hodin cesty do Prahy si můžou číst nebo koukat na seriál, tak velmi rychle přestanou řídit. To je stejné jako s řazením. Mnoho mých známých, když jednou zkusilo automat, si ho pak pořídilo. Proč řadit, když nemusím?

Budou podle vás aplikace definitivně nedílnou součástí našeho života? Nebo se přežijí, společnost se jimi nasytí a lidé se budou chtít vracet k osobnímu kontaktu s paní na přepážce?

Potřeba lidského kontaktu bude vždycky, ale když vám dám na výběr ve vámi omezeném čase, jestli se budete bavit s paní na přepážce nebo být se svou rodinou, tak co si vyberete? Chodit na přepážku pro něco tak banálního, jako je koupě letenky, je pro mě debilní interakce, kterou chci nahradit.

 

Takže budou aplikace, nebo nebudou?

To už asi apky nebudou. Když si zavizionařím, směřuje to hodně k hlasovému ovládání ve smyslu: Hele, Google, najdi mi nějaké letenky v červenci k moři, a on je rovnou vyhledá. Když se vám budou líbit, tak je i objedná. To je mezikrok. Poslední krok bude ­takový, to ale ještě pár let zabere, že na ten Google nebo jiný vyhledávač budou napojeny přímo myšlenkou, nějakým čipem nebo senzorem. Jen si pomyslíme: Já bych jel někam na dovolenou, a na očích vám přistanou nabídky a fotky podle vašich preferencí. Na to se strašně těším! Tím se ušetří nutnost zbytečných interakcí, které děláme jen pro dosažení nějakého cíle. A pokud toho cíle dosáhneme bez nich, budeme mít více času na věci, které nám počítač nenahradí.

Michaela Židlická


Diskuse ke článku

 

Kurzy měn
25,260
20,450
28,680
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
Nejčtenější
Komentáře