Ježíš znásilňuje křičící muslimku

Ježíš znásilňuje křičící muslimku Zdroj: Divadlo slovinské mládeže - Alexi Pelekanos/Dražen Šokšević

Může Ježíš znásilňovat muslimku? Má na to přispívat město? Kde začíná cenzura?

Brno žije! Divadlo žije! Národní divadlo Brno zařadilo do květnového festivalu Divadelní svět Brno představení Naše násilí a vaše násilí (realizuje ho Chorvatské národní divadlo v Rijece ve spolupráci s Mladinsko Theatre z Lublani), ve kterém Ježíš K. znásilňuje muslimku. Ano, čtete dobře, Ježíš vykonává soulož na ženě muslimské víry bez jejího souhlasu. Je zajímavé, že k věci mlčí jindy aktivní feministky a feministé (abychom byli genderově vyvážení).

Naopak ředitel citovaného Národního (!!) divadla Martin G. uznává, že tvůrci možná Ježíše uráží, ale střet náboženství je prý legitimní součást evropské divadelní kultury.

Zastánci představení „Naše násilí a vaše násilí“ opakovaně tvrdí, že umění má vzbuzovat protichůdné názory a vyvolávat diskusi o současném dění. To se jim věru podařilo. Je ale opravdu zapotřebí vyvolávat diskuzi o uprchlické krizi? Jestli máme něčeho opravdu dostatek, tak jsou to různé diskuze na tato a obdobná témata. Další vyvolávání této diskuze je jako export písku na Saharu.

Obehranou rétorickou figuru „…vzbuzovat protichůdné názory a vyvolávat diskusi o současném dění…“ nutno pokládat do značné míry za nebezpečnou, de facto se jí dá v dnešním světě perfidně hájit cokoliv. Možná se dočkáme i časů, kdy kupříkladu neonacisté budou obhajovat žhářský útok na Romy či jinou minoritu tím že chtěli vzbuzovat opravdu protichůdné názory a vyvolávat diskusi o současném dění. Kdo ví?

Ježíš muslimku potkat nemohl

Dovolím si položit neutrálním hlasem podstatnou otázku: Je opravdu nutné, aby představení, kde Ježíš znásilňuje (navíc bez kondomu!!) muslimku, bylo (spolu)financováno z veřejných peněz? To jsme na tom opravdu tak dobře, že můžeme platit z veřejných rozpočtů takové fantasmagorie?

Nota bene, Ježíš při své poslední návštěvě naší planety muslimku nemohl potkat, to až za pár století, ale to je v rámci této postmoderní bramboračky stejně jedno, hlavně že byla zahájena debata. A o čem vlastně?

Na úplný závěr kladu legitimní dotaz, má veřejnost (včetně městských politiků) právo se kriticky vyjadřovat k repertoáru veřejných divadel placených z veřejných peněz?

To již nechám na úvaze každého čtenáře, své názory nám můžete napsat do komentářů pod článkem.

Autor je publicista.