Česko je ráj autentických prasáren | Reflex.cz
reklama
nahoru
Korektní nekorektnost Petra Holce

Česko je ráj autentických prasáren

Petr Holec8. září 2011 • 12:20
Česko je ráj autentických prasáren
Kure s broskvi
• foto: 
Archív

Chcete vědět, proč u nás máme tolik příšerností včetně tuzemského jídla a vína v restauracích? Podívejte se na díl Ano, šéfe! ze Svitav.

reklama

 

Hubatý šéfkuchař Zdeněk Pohlreich v něm školí typicky české kuchaře typicky české restaurace; snaží se jim vysvětlit, že blafy, které mají odvahu prodávat lidem a jimž oni sami upřímně říkají dobré jídlo, nepatří na stůl. Chudáci mladí kuchaři podpoření i místní servírkou své výtvory hájí. Omyl uznají teprve tehdy, když ochutnají Pohlreichovo jídlo. Chutná totiž tak, jak chutnat má, protože je správně připravené.

 

Co z toho plyne? Že i jiné mnohé příšernosti, jaké u nás tak rádi pácháme, viz fialové domy, pizza se zelím či rozlévaná frankovka, často plodí kombinace omezenosti a přesvědčení o vlastní autentičnosti. Zmínění kuchaři na blafech vyrostli, takže je považují za běžnou normu. Prozřou až tehdy, když jim někdo ukáže správnou cestu. V tom mají vedle mnohých krajanů - napadá mě třeba Jiří Babica – ještě velké štěstí v neštěstí.

 

Stejný fenomén ostatně potvrdila i má vinná polemika s kolegyní Adélou Knapovou. Jedna čtenářka mi napsala, že jižnější červené je sice lepší než moravské, přesto si ale neodpustila poznámku o moravské „autentičnosti“. K tomu snad jediné: ani vlastenecká autentičnost nezamaskuje, že drtivá většina moravského červeného nemá skončit v lahvi.

 

Bavil jsem se o tom s mým vinárníkem i profesionální degustátorkou, mimochodem vinařskou patriotkou. Oba se shodli, že většina moravských vinařů i jejich zákazníků je podobně jako svitavští kuchaři přesvědčena, že červené víno má prostě chutnat natrpkle a nakysle jako to jejich. Zahraniční konkurence je často vůbec nezajímá, nenávidí ji. Kdyby ji totiž znali, přeorientovali by se na mošt.



Diskuse ke článku

 

reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře
reklama