Jste začátečníci a chystáte se vyběhnout? Tady je 10 základních rad | Reflex.cz
reklama
nahoru
Běžecký klub Reflexu

Jste začátečníci a chystáte se vyběhnout? Tady je 10 základních rad

Miloš Škorpil, Miloš Čermák14. listopadu 2011 • 18:08
Jste začátečníci a chystáte se vyběhnout? Tady je 10 základních rad
beh
• foto: 
reflex.cz

Inspiroval vás Běžecký klub Reflexu a chystáte se začít běhat? Tady je deset základních rad. Nebojte, další budou následovat.

reklama

1. Nehledej ve skříni staré boty. Jestli to myslíš s běháním vážně, kup si nové

 

Nezařaďte se mezi ty, kteří si řeknou: "Na to mé běhání budou ze začátku stačit boty, v kterých jsem běhal na střední", případně "Ono neuškodí, když formu vyzkouším v teniskách". Chyba! Čím déle jste neběhali, tím bude váš běh topornější (ano, je to tak, promiňte!) a tím větší je riziko například zranění. Nebo toho, že se prostě nebudete dobře cítit. Takže obujte kvalitní běžecké boty.

 

 

2. Nevybírejte boty podle barvy ani značky

 

Vyberte si takové, které vám v obchodě budou "sedět na noze". Nebojte se vyzkoušet třeba i deset párů. Pokud se prodavač "blbě" tváří, pak jen proto, že není profesionál. Pravda je taková, že každá bota (ani ta drahá a opravdu kvalitní) nesedne na každou nohu. A pravda je také to, že když si bota s nohou "sednou", tak to obvykle poznáte. Dejte na instinkt. A pokud jste v dobrém obchodě s kvalitními prodavači, nebojte se poradit. Vybírejte boty podle povrchu, na kterém budete nejčastěji běhat - liší se boty "na silnici" od těch "do terénu".

 

 

3. Kupte si boty o číslo větší

 

Co se týče velikosti, nekupujte boty, které padnou "jako ulité", ale o něco málo větší. Nedbejte ani na svou normální velikost. Jednak různé značky používají různá číslování, a ani když jde o stejnou stupnici, nemusí velikost sedět. Zjednodušeně řečeno, "pětačtyřicítka" od Adidas může být trochu jiná než "pětačtyřicítka" od Reeboku. Když koupíte botu o něco větší, noha ji po čase běhání "zaplní" a bude se vám zdát maximálně pohodlná. Malá či "jen tak tak" bota hrozí pochýři a otlačenými nehty.

 

 

4. Neexistuje špatné počasí, jsou jen špatně oblečení běžci

 

Oblékejte se podle počasí. V teple samozřejmě co nejméně, ale zase tak, abyste se na sluníčku nespálili. V zimě se oblečte o poznání méně, než byste se oblékli na procházku. Pokud fouká, určitě si vezměte větrovku. A když se teplota blíží k nule, nezapomeňte na čepici a rukavice. Lidé začínající s během někdy dělají chybu, že aby se hodně potili a tudíž rychle zhubli, navlečou si víc vrstev. Ale to je hloupost. Oblečte se tak, abyste se po pár minutách běhu cítili komfortně.

 

 

5. Neměňte jídelníček, nevystavujte organismus dalšímu šoku

 

Když se člověk rozhodne běhat, obvykle to souvisí s radikální změnou celé životosprávy. Takže zároveň začne držet dietu, případně promění radikálně jídelníček. Z dlouhodobé perspektivy je zdravé stravování správné, ale nedělejte to hned se začátkem pravidelného běhání. Docílíte jen toho, že se na vás tělo "naštve" a budete se po pár dnech cítit slabí. Klidně si podržte původní jídelníček (včetně vepřové a pár piv), měnit ho začněte až po čase.

 

 

6. Nezaměřujte se jen na nohy

 

Novopečení běžci si "hledí" hlavně nohou. Těm věnují celou péči, často včetně masáží nebo cvičení, případně i posilování. Ovšem pozor, při běhu zaměstnáváme celé tělo. Pokud začnete cvičit, věnujte se i posilování břicha, rukou, beder ... prostě "celého člověka". Zase to souvisí s tím, že se pak budete líp cítit.

 

 

7. Před během se nezapomeňte rozcvičit a protáhnout

 

Jakmile začnete "polykat" kilometry, budete všechno ostatní brát jako ztrátu času. Zejména protahování před během. Ale na to nezapomínejte, je to aktivita, která vás odmění lepší kondicí a menší pravděpodobností zranění. Stačí tři až pět minut, pár základních cviků. Zkuste si třeba ohýbání trupu k zemi, při které se snažte dotknout země. Ale "zlehýnka", nenuťte tělo do krajních poloh. Časem uvidíte, že se stanete ohebnějšími.

 

 

8. Neorientujte se na uběhnuté kilometry, ale na čas


Spíš než v "kilometrech" uvažujte aspoň zpočátku v "minutách". Lépe si běh budete moci plánovat. A když budete mít zrovna málo času a v tréninkovém plánu "výklus", nebude vás to nutit k většímu tempu a tudíž nedodržení tréninku.

 

 

9. Běžte tak, abyste druhý den mohli chodit

 

"Přepálení" tempa je nejčastější začátečnická chyba. Když poběžíte s jazykem na vestě, neznamená to, že je váš trénink intenzivnější a tudíž efektivnější. Většinou právě naopak! Běžte tak, abyste druhý den mohli chodit a třetí den zase vyběhnout. Jak to poznáte? Jednoduše. Nejlepší tempo je takové, při kterém můžete normálně mluvit (se spoluběžcem nebo sami se sebou), aniž byste lapali po dechu.



10. Běhejte v hezkém prostředí, bude vás to víc bavit

 

Zvlášť městští běžci si nemůžou moc vybírat. Ale pokud je to jen trochu možné, volte trasy či časy, kdy pro vás běh bude příjemný a zajímavý. Když není vyhnutí, dá se povinná dávka "odběhat" i ve fitcentru na běžeckém pásu. A někdo to tak má nejradši. Ale pokud dáváte přednost přírodě, běhejte tam! Objevujte nová místa, experimentujte, běhejte s větrem ve vlasech a se sluncem nad hlavou. Časem pochopíte, že běh není mučení, které "musíte" absolvovat, ale že je nádherným relaxem, při kterém přijdete na jiné myšlenky a po kterém se budete cítit jako znovuzrození.

 

Přihlašte se do Běžeckého klubu Reflexu!

Miloš Škorpil, Miloš Čermák


Diskuse ke článku

 

reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře