nahoru

Neberte první nápad. Hvězdný skladatel Howard předvedl, jak se dělá hollywoodská hudba

Tereza Spáčilová, Martin Bartkovský2. července 2017 • 09:30
1080p720p360p
Skladatel James Newton Howard ukazuje, jak se rodila melodie k Fantastickým zvířatům
• video: 
Martin Bartkovský

Nejzářivější hvězdou prvních dní karlovarského festivalu měla být dle zákonu šoubyznysu Uma Thurmanová, espritem a zážitky ji ovšem zcela přebil James Newton Howard, americký skladatel stojící za více než 120 snímky včetně Pretty Woman, Šestého smyslu nebo série Hunger Games. Nejprve oddirigoval koncert pro fanoušky před Thermalem, v sobotu pak zasedl ke klavíru a názorně předvedl, jak se hudba pro Hollywood dělá.

„Chce to hlavně potlačit ego a naslouchat režisérovi. To jeho vizi plníte, ne svoji,“ uvedl v rámci takzvané masterclass, akce, na níž se stála fronta vedoucí přes jedno celé podlaží.

Za mlada mu prý přitom zrovna přebujelé ego dokázalo pěkně zavařit. „Zpočátku jsem si myslel, že všechno znám a všechno umím, hudbu jsem psal rychle a špatně jsem snášel kritiku od režisérů. Až později jsem zjistil, že pýcha zabíjí kreativitu – čím větší byla, tím horší hudbu jsem psal,“ přiznal v besedě, jíž se zúčastnil i hudebník a skladatel Jan P. Muchow.

43 pokusů

U piana („Pořád jsem hrdý pianista!“) potom odvyprávěl, v jakých bolestech se rodila jeho představa „potterovské“ hudby k filmu Davida Yatese Fantastická zvířata a kde je najít. Režisér totiž navzdory ujišťování, že Howard skládá „moc pěkně“, kývl až na 43. verzi úvodního motivu. „Bylo to měsíc před nástupem do studia. Máknul jsem si, ale ten pocit, když se film a hudba propojí a zazvoní to, ten je k nezaplacení,“ popsal a několik jednotlivých motivů přehrál s komentářem a také s němým obrazovým podkresem – to aby diváci jeho skladatelský úkol lépe pochopili.

V nabité hodině a půl nechyběly ani historky ze zákulisí spolupráce s Hansem Zimmerem na Batmanovi či o diskuzích se svérázným Nightem M. Shyamalanem. „Po Šestém smyslu mi řekl, že dokud budu v jednom filmu honit víc zajíců naráz, nikdy Oscara nedostanu. Sice ho nemám dodnes, ale měl pravdu, jeden různě variovaný motiv funguje mnohem líp,“ uvedl.

Jestliže Shyamalan ukázal Howardovi správnou cestu, Zimmer mu připomněl, že by ho práce měla především bavit. A Katherine Bigelow, s níž nedávno dotočil drama Detroit, potvrdila jeho zkušenost, že ve filmu se vyplatí hudbou šetřit. „Hollywoodské bijáky typu Hunger Games jsou vyloženě stavěné na to, aby v nich hudba zněla nonstop. Katherine však uvažuje jinak. Ostatně pro Detroit jsem složil jen asi dvacet minut muziky a ten film má intenzitu jako oscarový Hurt Locker,“ podotkl.

Mistr dema

K pobavení přítomných se také označil za mistra přes takzvané demosnímky. „Za ta léta jsem se naučil umět svou práci prodat. Občas se stane, že režiséři ani nevědí, co chtějí, protože nejsou muzikanti. Naším úkolem je říct jim o jejich filmu něco, co o něm sami netušili.“ Párkrát se mimochodem stalo, že předložený demosnímek nadchl tvůrce víc než verze nahraná se živým orchestrem. Příkladem budiž Pretty Woman – kdo by byl býval řekl, že zrovna v nejslavnější romantické komedii všech dob zní v podstatě pracovní verze hudby.

Na otázku, zda sám sebe někdy nevykrádá, resp. neopakuje, odvětil, že se snaží, ale občas se tomu nevyhne. Dokonce prý napsal melodii, jež mu byla povědomá, ale nemohl si vzpomenout odkud. „Slíbil jsem zaměstnancům dvacet dolarů, pokud přijdou na zdroj,“ vzpomínal s úsměvem. Ke každému novému zadání se od té doby snaží přistupovat „s otevřenou myslí“ a pokud možno ignoruje všechny první nápady. „Až toho nebudu schopný, skončím,“ slíbil před nadšeným sálem. A ten doufal, že to bude za dlouho.


Jan P. Muchow: Howard je fakt úplně normální člověk

Do Varů jezdím pravidelně od roku 1990. Za těch víc než 25 let mi festival umožnil už hodně silných zážitků, ale ten dnešní je dost možná nejhlubší. Na JNH není fascinující počet oscarových nominací nebo to neuvěřitelné množství zásadních filmů, k nimž složil skvělou hudbu. V dimenzi, již nabízí dvouhodinové setkání, si mě JNH absolutně získal svou pokorou, smyslem pro humor a inspirativním způsobem přemýšlení o tvorbě. JNH je přesně ten případ, kdy věta „on je fakt úplně normální člověk“ vyjadřuje výjimečnou kvalitu hodnoty „normální“. A navíc hrál s Eltonem Johnem!

Tereza Spáčilová, Martin Bartkovský



Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary 2018

Program Jak koupit vstupenky a passy Hosté a hvězdy Historie Ubytování během festivalu Brigáda

V pátek 29. června začíná 53. ročník Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary, skončí v sobotu 7. července. Slavnostní zahájení se promění v uctění památky nedávno zemřelého Miloše Formana. Mezi hosty festivalu se objeví režisér, scénárista a herec Richard Linklater, který bude reprezentovat první ohlášenou sekci festivalu věnovanou organizaci Austin Film Society.


Diskuse ke článku

 

Filmový festival Karlovy Vary 2018

V pátek 29. června začíná letošní ročník Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary. Slavnostní zahájení se promění v uctění památky nedávno zemřelého Miloše Formana. Další dění můžete vyčíst z průběžně aktualizovaného programu. Stejně tak aktualizujeme medailonky hlavních hvězd, které letos do Varů přijedou.

Každoročně největší starostí návštěvníků je sehnat včas festivalový pass a následně vstupenky na jednotlivé projekce. Proto jsme pro vás připravili průvodce „ jak se dostat na film“, jenž popisuje možnosti, o kterých jste možná nevěděli. Další průvodce vám usnadní shánění ubytování ve Varech, zahrnuje možnosti ubytování od luxusních hotelů po stanové městečko.

Festival v Karlových Varech má dlouhou historii, letos se uskuteční už jeho 53. ročník. Původně to přitom byla jen malá filmová přehlídka. Dnes už by se nemohl uskutečnit bez stovek dobrovolníků. A my vám také poradíme, jak díky festivalu sehnat brigádu.

Kurzy měn
25,700
21,970
29,380
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější