Praha zvažuje zavedení mýta, chce o tom jednat s ministerstvem | Reflex.cz
nahoru

Praha zvažuje zavedení mýta, chce o tom jednat s ministerstvem

ČTK3. září 2019 • 14:40
Zavedení mýtného by mělo odlehčit pražské dopravě.
Zavedení mýtného by mělo odlehčit pražské dopravě.
• foto: 
Blesk:Daniel Cernovsky

Vedení Prahy zamýšlí ve městě zavést pro auta mýtné. Chce proto jednat s ministerstvem dopravy o změně zákona, který by to umožnil. Výše mýtného by mohla být v řádu desetikorun za den. Novinářům to dnes řekli náměstek primátora Petr Hlubuček (STAN) a Tomáš Voříšek z magistrátní komise pro udržitelnou energii a emisi. Dříve zamýšlené nízkoemisní zóny město zavrhlo.

"Rádi bychom během měsíce vyvolali první jednání na ministerstvu a pokusili se najít shodu na základních principech," řekl Voříšek. S ministerstvem chce město jednat také o dílčích opatřeních, která by byla zavedena před změnou zákona. Týkala by se třeba zpoplatnění komunikaci první třídy na území Prahy. "Bude ale záležet na výsledku jednání," uvedl Voříšek.

V řádu několika měsíců pak bude připravena studie proveditelnosti zavedení mýtného, která nastíní další možné kroky. Reálný odhad možnosti zavést mýto je podle představitelů města tři až pět let.

Útočník v Číně připravil o život osm žáků základní školy, další dvě děti zranil

Výhodou mýtného proti dříve zvažovaným nízkoemisním zónám je možnost zavádět jej postupně, například pouze na některých komunikacích. Provoz by pak město vyhodnotilo a podle toho postupovalo dál. "Zpoplatněním by také vznikl fond, který bude samozřejmě reinvestován do podpory čistší mobility nebo dalších opatření zlepšujících životní prostředí," řekl ředitel magistrátního odboru ochrany prostředí Štěpán Kyjovský.

"My bychom chtěli zavést systém s výnosovou neutralitou, to znamená ideálně, abychom nevybrali nic. Chtěli bychom se dotknout svědomí Pražanů, aby uvědoměle do centra nevjížděli, když mají vysokoemisní vozidlo. Zavedení mýta neslouží k vybírání poplatků, není daň, je to proto, abychom zlepšili životní prostředí," řekl Hlubuček.

Jak se nám žilo za totality? Praha roku 1970 očima tehdy mladého fotografa z Amsterdamu

Ke kontrole vozidel by Praha mohla využít 5500 kamer městského kamerového systému a auta kontrolující vozy v rámci systému parkovacích zón. "Jsme schopni každé auto najít a říct, kudy projelo, nepotřebujeme závory, ani nic na vjezdu a výjezdu," řekl Hlubuček. Ve hře je i možnost satelitního sledování vozů, který chce ministerstvo zavést v rámci platby mýtného na dálnicích.

Možnosti platby město bude teprve zvažovat. Podle předběžných odhadů by mohlo být v řádu desetikorun za den. Elektromobbily by platit nemusely. Zároveň bude komise pro udržitelnou energii a klima řešit způsob získávání takzvaně čisté energie pro dobíjení elektromobilů.

Babiš je zachráněn a Zeman dál posiluje, dochází k nejhoršímu, chybí tu lepší Babiš,…
Vzácné barevné snímky z prvních nacistických koncentračních táborů

ČTK


Klíčová slova: Praha , doprava, auta, mýtné, zprávy


Vybíráme z placeného obsahu
PREMIUM X První scéna? Ano, ale jen tu a tam, tvrdí autor seriálu o Národním divadle Aleš Kisil
PREMIUM X Spravedlnost se blíží: Podezřelí z vraždy novináře Kuciaka a jeho snoubenky zamíří před soud
PREMIUM X Extinction Rebellion: Zachránci planety, nebo užiteční idioti?
PREMIUM X Národní divadlo: Dům stavěný z největších ideálů aneb Služba i posluha ve „zlaté kapličce“
PREMIUM X Zelený Raoul: Oplození, slepice a teď i smrt. Přejete si i pohřeb od Andreje Babiše?

Diskuse ke článku

 

Nejčtenější komentáře
Články odjinud
Nejčtenější