Čtečka občanských průkazů

Čtečka občanských průkazů Zdroj: Michal Tomeš, E15

Elektronický čip v eObčance si rovnou aktivuje třetina občanů

V neděli 8. července 2018 spustilo Ministerstvo vnitra do ostrého provozu nový Portál občana, který je umístěn na gov.cz, hlavní doméně pro komunikaci občana se státem. Webové stránky jen za první týden zaznamenaly 50 000 návštěv, což představuje více než 60% nárůst. Od začátku července úřady vydaly téměř 12 000 nových eObčanek, přičemž si více než třetina dospělých občanů rovnou aktivovala elektronický čip. 

Ministerstvo vnitra od července umožnilo občanům České republiky jednodušší komunikaci s úřady. Portál občana na gov.cz nabízí 37 elektronických služeb, ke kterým se občan může přihlásit díky eObčance. Ta zaručuje zejména bezpečné prokázání jeho totožnosti online, a to na nejvyšší možné úrovni. Občan tak může bez chození na úřad získat např. výpis z rejstříku trestů nebo eRecept, informovat se o neschopence, zjistit informace o svém důchodu. Další služby budou přibývat postupně.

„Občané mají o přístup k elektronickým službám zájem. Od spuštění Portálu občana na gov.cz jsme jen za týden zaznamenali 50 000 návštěv, což předčilo naše očekávání. Vzhledem k období prázdnin to považujeme za obzvlášť dobrý výsledek. Nejčastěji občané na portál přicházejí dopoledne mezi 9:00 a 10:00 ráno nebo potom po 19:00 večer,“ řekl náměstek ministra vnitra pro informační a komunikační technologie Jaroslav Strouhal.

Na webu gov.cz se kromě přihlášení do Portálu občana může návštěvník dozvědět veškeré informace související s pořízením eObčanky či využíváním elektronických služeb.

„Zatím jsme skutečně na začátku, celý systém dále vyvíjíme a vylepšujeme,“ doplnil ředitel odboru eGovermentu Roman Vrba. „Podle našich údajů bylo vydáno už dvanáct tisíc eObčanek, z čehož si více než třetina dospělých rovnou aktivovala elektronický čip, což nás samozřejmě těší. Věřím, že až si občané vyzkouší, jak jim online komunikace s úřady šetří čas a zjednodušuje život, bude lidí využívajících elektronické služby přes Portál občana rychle přibývat.“

Ministerstvo vnitra od července umožnilo občanům České republiky jednodušší komunikaci s