Erko je inspirovaná slavnou Škodou 110 R

Erko je inspirovaná slavnou Škodou 110 R Zdroj: Archív

Vývoj prototypu a posléze homologace hotového vozu přinesla ovoce, jak je zřejmé ze snímku z výrobní haly od českého fotoreportérského esa Antonína Kratochvíla.
Vývoj prototypu a posléze homologace hotového vozu přinesla ovoce, jak je zřejmé ze snímku z výrobní haly od českého fotoreportérského esa Antonína Kratochvíla.
Vývoj prototypu a posléze homologace hotového vozu přinesla ovoce, jak je zřejmé ze snímku z výrobní haly od českého fotoreportérského esa Antonína Kratochvíla.
3
Fotogalerie

Kult Škoda 110 R se vrací. Špičkový designér Petr Novague posílá na trh své Erko

O sporťáku, který v duchu obdivovaného coupé Škoda 110 R ze 70. let navrhl mladý designér Petr Novague, se mluví už tři roky. Sen milovníků rychlých aut se nyní zhmotnil: přesně rok poté, co Novague vystavil prototyp svého automobilu a snímky Antonína Kratochvíla z jeho výroby v pražském Centru současného umění DOX, sjíždějí první vozy z výrobní linky. Erko R2 žije a vy si ho dobře prohlédněte v novém Excellentu, který vyšel jako příloha Reflexu č. 20 – tohle auto chcete. Nebo aspoň já ho chci.

S nápadem na oživení kultu Škody 110 R coupé, jíž se v Kvasinách mezi roky 1970 a 1980 vyrobilo téměř 60 000 kusů, si Petr Novague pohrával už od roku 2009. Po hliníkové stohovatelné židli Edge, smartphonu Verzo a právě Favoritu se vrhl právě na tohle autíčko – už v roce 2004 navrhl facelift Superbu, Škodu Enve, a nyní vypracoval design dalšího vozu v české škodovácké tradici. Jeho model, který nakonec vychází spíše ze Škody 200 RS, závodního speciálu vyrobeného jen ve dvou kusech se silným motorem a převodovkou Porsche, ovšem začal intenzivně vznikat až roku 2013.

„Na prvotních kresbách si naskicuju, kudy by měly vést jednotlivé linie a hmoty,“ líčí designér, momentálně žijící v Brně, průběh svého tradičního tvůrčího běhu na dlouhou trať. „Pak v počítači hledám proporce, modeluju ve 3D softwaru a ladím to, aby výsledek lahodil oku. Když jsem s modelem spokojen, jdu do většího detailu – řeším pármilimetrové pohyby na lince nárazníku a podobně. Když se pak na to auto díváte jako na sochu, vidíte, že linky navazují, ačkoli se nikde nedotýkají.“

Z Čech a Moravy zatím podle Novaguea projevilo o automobil zájem padesát možných kupců a všechny považuje za do jisté míry výjimečné jedince: „Nelíbí se mi, jak se dnešní západní lidé rádi vzdávají svých povinností ve prospěch vlastního pohodlí. Děje se to i u řízení – nejraději by na nic v autě nesahali, když je někam pohodlně doveze samo. Počítač by ideálně chtěli ovládat očima a diktovali mu text, kterému by do bezchybné češtiny pomohl automatický opravář chyb… Řidiči Erka takoví být nemohou.“

A jsou na Novaguově listu oněch padesáti zájemců o Erko i řidičky? „Pro ženy je právě docela typické to, co jsem říkal o vzdání se odpovědnosti za řízení – ono je většinou moc nebaví, rády by ten čas strávený za volantem věnovaly něčemu jinému, užitečnějšímu. Zajímat je bude možná spíš to, že se Erka vyrobí jen v pastelových barvách, tedy žádná černá, bílá ani metalízy, a každý kus bude mít jiný odstín.“

Jen abys nás ženské nepodcenil, Petře.
    
Článek o Erku najdete v novém Excellentu, který vyšel jako příloha Reflexu č. 20.