První benzínový automobil Benz se u nás objevil před vánočními svátky roku 1893 díky baronu Theodoru von Liebiegovi, jedenadvacetiletému libereckému dědici textilního konglomerátu.

První benzínový automobil Benz se u nás objevil před vánočními svátky roku 1893 díky baronu Theodoru von Liebiegovi, jedenadvacetiletému libereckému dědici textilního konglomerátu. Zdroj: čtk, profimedia, archiv

Jako první žena vyhrála olomoucká rodačka Alžběta Pospíšilová, po sňatku proslulá jako Eliška Junková, mezinárodní automobilový závod v absolutní klasifikaci. Otevřenou bugatkou se po prašných kamenitých cestách bez svodidel řítila rychlostí kolem 200 km/h; kvůli své drobné postavě seděla na polštářku a pedály měla nastavované, aby na ně vůbec dosáhla. Rozpálený motor opravovala holýma rukama a k mechanikovi s úsměvem prohodila, že je jako žena zvyklá nespálit se o horké hrnce na plotně.
Reklamní fotografie na tatru „šestsettrojku“. Prostorný kufr pod přední kapotou bývalo zvykem propagovat tak, že se do něj naskládal co největší počet pohledných soudružek. V kufru působily paradoxně pravděpodobněji než za volantem slavného papalášmobilu. Řízení se totiž chápali „panští kočí“ a pěti­metrové, zpravidla černé osmiválcové tatře se přezdívalo jednoválec – to, že se vzadu jeden válí.
Choť jistého „dr. K.“ za volantem automobilu Praga Mignon, zvěčněná roku 1910 ve slušivém turbanu, bývá považována za jednu z prvních českých chauffeurek. Její řekněme méně subtilní vzhled není náhodou; ovládání tehdejších vozidel totiž vyžadovalo nejen cvik, ale také fyzickou sílu. Zatočit se stojícím vozidlem se jevilo takřka nemožné a za jízdy kola odskakovala na kamenitých cestách. Brzdy působily pouze na zadní kola mechanicky a přes svůj spíše symbolický účinek vyžadovaly dupnutí na pedál, ne pouhé sešlápnutí. Řízení bosky nebo v různých koketních šlupičkách prostě nepřipadalo v úvahu, takovou bolest by žádné ženské chodidlo nevydrželo.
Olga Scheinpflugová vozila Škodou Popular Karla Čapka.
Léta dvacátá byla ve znamení prostorných karosérií s vysokým, ze všech stran čalouněným interiérem. Gentleman a dáma jeho srdce se vyhoupli přes stupačku na měkce polstrovaná sedadla, nad nimiž bylo dost místa, aby mohl cylindr zůstat na hlavě.
5
Fotogalerie

Můj vůz, můj hrad: Jak to bylo, je a bude se ženskými za volantem?

Před více než stoletím jezdily první české chauffeurky ve svých těžko ovladatelných, hlučných strojích obalené kozími kožkami a zahalené do ochranných roušek, zatímco jejich americké kolegyně za mořem brázdily ulice v tichých a čistých elektromobilech.

K volantu se kromě výjimek typu Elišky Junkové zprvu dostávaly především milenky mocných, zatímco obyčejné československé socialistické ženy šetřily na své vozy celá desetiletí. Dnes řídí dobře, řídí rády. A co bude za patnáct dvacet let? V lifestylové příloze Reflexu č. 20 Excellent (vyšel tento čtvrtek!) vám na časové ose, která se táhne středem celých šesti stran, názorně a za pomoci unikátních archivních snímků ukážeme, kam to ženy ve vztahu ke svým vozům dotáhly. Ano, daleko!

První benzinový automobil Benz se u nás objevil před vánočními svátky roku 1893 díky baronu Theodoru von Liebiegovi, jedenadvacetiletému libereckému dědici textilního konglomerátu. Mladý aristokrat se oženil s půvabnou dívkou jménem Marie Ida Blaschka, a protože miloval dálkové jízdy, 6. května 1901 se otevřeným automobilem společně vydali na asi dvoutisícikilometrovou svatební cestu přes Arlberský průsmyk a masív Svatého Gottharda. V severní Itálii nechali vůz umýt, ozdobili jej podle tehdejšího zvyku květinami vpletenými do dřevěných špicových kol a vyrazili na korzo, kde se konala soutěž elegance. I díky kráse statečné paní baronky slavně zvítězili.

Ženy se na cesty vydávaly ve speciálních oděvech z kožešin vačic, afghánských koz a podobně exotických zvířat, doplněných o jemné roušky. Účelem bylo uchránit křehký organismus před chladem, deštěm a zhoubným vlivem mikrobů, obsažených ve zvířeném prachu cest. Proti němu se bojovalo kropením komunikací s cílem slepit drobné prachové částice, aby ztěžkly a tolik nepoletovaly. Jenže obyčejná voda brzy vyschla, takže přišla ke slovu i lepkavá mořská (jak potom pálily oči!), nebo dokonce ředěná mastná ropa…

Dále čtěte v novém Excellentu, který vyšel jako příloha Reflexu č. 20. Čeká vás zápolení se startovací klikou, brokátové čalounění s výplní z koňských žíní, mořských řas, ale i jemného peří, lihová kamínka v chambre séparée, triumfující Eliška Junková i vidina blízké budoucnosti – řízení bez řízení.