Evropští taxikáři proti Uberu.

Evropští taxikáři proti Uberu. Zdroj: ČTK/AP/Christophe Ena

Bitvy s Uberem i vládou: Francouzská policie na taxikáře musela se slzným plynem

Velké vášně nanovo hoří na francouzských silnicích: taxikáři už zase demonstrují proti smartphonové konkurenci Uber. Vládě se nedaří najít kompromisy, spíš irituje obě strany sporu.

Co profesionální taxikáře štve nejvíc, jsou vysoké ceny licencí. Úřady je sice vydávají zdarma, ale v omezeném počtu, takže kdo chce taxikařit zejména v Paříži, musí si povolení sehnat z druhé ruky. Přijde na desítky, někdy i stovky tisíc eur. Jenže se licence (která od zavedení ve 20. letech nedoznala výraznějších změn) zdá čím dál zbytečnější. Kromě povolení jezdit v pruzích vyhrazených pro veřejnou dopravu smějí oficiální taxíky také stát na designovaných stanovištích a zastavovat zákazníkům na ulici, na mávnutí rukou.

Objednat si odvoz za peníze bylo pořád možné, ale Uber přináší do branže jinou revoluci: mobilní aplikace místo stopování na ulici. Současným taxikářům tak ubývají neobjednané kšefty. Asi by to i přežili a přešli třeba k Uberu, jenže: a) si jejich zaměstnavatelé a dispečinky nepřejí, aby aplikaci používali, a b) za licence utratili ony deseti- či statisíce, zpravidla se kvůli tomu zadlužili. Jejich nová konkurence takové náklady ani zdaleka nemá.

Vládě se líbí vytváření nových pracovních míst i proto, že pro Uber jezdí často mladí lidé, třeba i Arabové z ghett, kteří jinak džob těžce shánějí. Ale chápe rozhořčené taxikáře a má samozřejmě strach z jejich odborů. Když má nějaká organizace k dispozici stovky či tisíce aut, dokáže taková stávka pěkně zavařit. Spanilé jízdy zpomalují či přímo blokují dopravu, i když některým šoférům to přijde málo. Policie na pařížském okruhu sebrala přinejmenším dvacet lidí, kteří dopravu blokovali zapálenými pneumatikami a podobnými kejklemi. Na zasahující policisty někteří demonstranti naházeli kamení, dostali proto slzným plynem. Řidiči od Uberu dostali doporučení držet se zpátky, ostatně při minulých demonstracích v létě některým licencovaní taxikáři poničili auta či je fyzicky napadli.

Spor klasických taxikářů s Uberem se odehrává v mnoha zemích; novinka má dveře zavřené do řady amerických měst a v Evropě se o tom nadále diskutuje. Francouzské taxikáře přijeli podpořit i kolegové například z Itálie, Belgie či Španělska.

Europoslanec Dominique Riquet by rád řešení na celoevropské úrovni; položil proto prioritní otázku Evropské komisi: „Parlament si dobře uvědomuje, že tu nejde o spor starého a moderního, ale o usmíření inovací a globální soudržnost dopravních systémů. Co Komise zamýšlí učinit vůči množství národních regulací, jež jsou v rozporu a mnohdy i přehnaně rigidní (zejména pokud jde o omezování jistých technologií pro některé aktéry)?“ Komise už dříve reagovala, že regulace dopravy je věcí jednotlivých států, ale že si dá pozor na dodržování svobody podnikání a případné diskriminace.